فرصت یک‌هفته‌ای به کسب‌وکارهای آنلاین برای حذف کالای قاچاق

مجازیست-در جلسه ای که در ستاد مرکزی ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز برگزار شد به دیوار، شیپور، ایسام، ایمالز و ترب برای حذف کالاهای قاچاق از روی پلتفرم‌ها و همچنین امکان تعریف شناسه کالا روی بسترهایشان یک هفته فرصت داده شد.

در این جلسه با حضور مدیران و نمایندگان حقوقی تمامی این کسب وکارها، نماینده‌ای از دادستانی، نماینده‌ای از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نماینده اتحادیه سراسری کسب و کارهای مجازی و وزارت اطلاعات برگزار شد یک هفته دیگر به این کسب و کارها فرصت داده شد تا خود را به صورت کامل با دستورالعمل دریافت شناسه برای کالای لوازم خانگی موجود در بازار و انبارها تطبیق دهند.

براساس ماده ۱۳ قانون مبارز با قاچاق کالا و ارز واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مشمول قانون قاچاق کالا و ارز باید روی کالاهای خود شناسه کالا درج کنند. درج شناسه کالا روی لوازم خانگی از بهمن سال گذشته(۱۳۹۸) مورد تاکید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت و کلیه کسب‌وکارها  آنلاین و آفلاین موظف شدند تا شناسه کالا روی محصولات اصلی لوازم خانگی درج کنند.

طبق دستورالعمل دریافت شناسه برای کالای موجود در بازار و انبار علاوه بر واردکنندگان و تولید‌کنندگان بازار لوازم خانگی، عرضه کنندگانی که از فضای مجازی مانند وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایلی و سایر ابزارها برای عرضه کالای خود استفاده می‌کنند هم باید کد شناسه کالا را در کنار سایر مشخصات کالا در این بسترها منتشر کنند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از فروردین ماه امسال با تشکیل قرارگاهی با عنوان «قرارگاه رصد و پایش کالای قاچاق در فضای مجازی» به صورت مرتب اجرایی شدن این دستورالعمل را پیگیری کرده، حال این قرارگاه در جلسه امروز در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است که از میان ۷ بستر اصلی عرضه کالا در فضای مجازی دیجی‌کالا و زنبیل دو فروشگاهی هستند که به صورت کامل این دستورالعمل را اجرایی و امکان فنی شناسایی شناسه کالا را در سایت‌ و اپلیکیشن خود فراهم کرده‌اند.

فرشاد وکیل زاده، نماینده اتحادیه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا:

  • در این جلسه به کسب و کارها تا سه‌شنبه هفته آینده (۸ مهرماه) فرصت داده شد تا زیرساخت فنی لازم برای تعریف شناسه کالا و همچنین شناسایی کالای قاچاق را در زیرمجموعه خود فراهم کنند.
  • کسب و کارها موظف شده‌اند در این دوره زمانی یا باید زیرساخت فنی لازم برای شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق را در زیرمجموعه خود فراهم کنند یا اقدام به حذف کتگوری لوازم خانگی در بستر پلتفرم خود کنند، در غیر اینصورت دادستانی اعلام کرده که نامه فیلترینگ آنها صادر خواهد شد.

طبق مصوبه ۱۱۹ جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هر گونه عرضه، تبلیغ، ترویج، خرید یا فروش کالا و ارز برابر موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جزو مصادیق محتوای مجرمانه است و با آن برخورد می‌شود. پیش از این به کسب و کارهای آنلاین تا ۱۰ مرداد فرصت داده شده بود تا امکان شناسایی کالای قاچاق از غیر قاچاق را در زیرمجموعه خود فراهم کنند. همچنین امکان درج شناسه کالا را نیز روی سایت‌ها و پلتفرم‌های خود تعریف کنند، اما به نظر می‌رسد تا کنون فقط دیجی‌کالا و زنبیل به بصورت کامل اقدام به پیاده‌سازی این دستورالعمل کرده‌اند.

پیش از این نیما اشرف‌زاده، مدیراجرایی شیپور اعلام کرده بود که آنها سازوکار ثبت آگهی لوازم خانگی با شناسه کالا معتبر را راه‌اندازی کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد اقدامات انجام شده از سوی این کسب و کارها هنوز از نظر دادستانی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کافی نیست.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول