دعوت از بخش خصوصی برای حضور در کنسرسیوم تولید و نشر محتوا

مجازیست-محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر و رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست گفت وگو با فعالان تولید و نشر محتوا در فضای مجازی:

  • ایجاد یک نهاد قدرتمند و پایدار در حوزه تصمیم سازی برای سیاستگذاران فضای مجازی، توانمندسازی کسب و کار های تولید و نشر محتوا و حل چالش های فعلی حوزه تولید و نشر محتوا ضروری است،لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری از ایجاد کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی توسط بخش خصوصی حمایت خواهد کرد.
  • اساسنامه تهیه شده توسط تشکل های فضای مجازی و نمایندگان تولیدکنندگان محتوا و پلت فرم های به اشتراک گذاری و نشر محتوا تحت عنوان اساسنامه کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی ثبت خواهد شد و این کنسرسیوم به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
  • اساسنامه کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی شامل چهار بخش تعریف هویت کنسرسیوم، تعیین ترکیب اعضای کنسرسیوم، تبیین وظایف کنسرسیوم و تشریح ساز و کار استقرار کنسرسیوم است.

خوراکیان: مرکز ملی فضای مجازی هم به پلتفرم و هم به محتوا اهمیت می‌دهد

امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجاز:

در کشور سه دیدگاه نسبت به حوزه پلت فرم و محتوا وجود دارد؛ یک دیدگاه روی اهمیت پلتفرم تاکید دارد و یک دیدگاه هم بر اهمیت محتوا تأکید دارد، اما دیدگاه سوم این است که هر دو مهم هستند و ما در مرکز ملی فضای مجازی با دیدگاه سوم موافق هستیم.

بررسی های مرکز ملی فضای مجازی نشان می دهد که حفظ استقلال کشور در شرایط امروز در گرو استقلال پلت فرمی است و از طرف دیگر اگر صرفا برای ایجاد و تقویت پلت فرم های داخلی برنامه ریزی کنیم و از حوزه محتوا غافل شویم باز هم در عمل نیاز کاربران فضای مجازی به محتوای سالم، مفید و ایمن برطرف نخواهد شد.

کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی باید هم در حوزه محتوا و هم در حوزه پلت فرم ها برنامه هایی را با رویکرد تقویت اقتصاد تولید محتوا و تقویت اقتصاد پلت فرمی طراحی و اجرا کند و حتماً در فعالیت های خود به بازیگران، ذی نفعان و ذی ربطان فضای مجازی توجه کند.

 مساله سهم تولیدکنندگان محتوا از درآمد های ناشی از فروش اینترنت در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب و ابلاغ شده است، در گام اول سه اپراتور موظف شده اند سهم تولیدکنندگان محتوا از درآمد خود را پرداخت کنند.

پیشنهادهای تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی

در ادامه این نشست مسعود چنگیزی، مدیر نماشا، سعید رسول اف، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم افزار های تلفن همراه، هدی صدرالحسینی، رییس هیات مدیره انجمن ناشران دیجیتال کودک و نوجوان، محمد رضا طلایی، رییس انجمن ناشران دیجیتال اتاق بازرگانی ایران، علی علوی، مدیر پلت فرم اطلاع رسانی آخرین خبر، محسن غفاری، مدیر پیام رسان ایتا، امید علی مسعودی، رییس هیات مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران صحبت‌هایی را مطرح کردند.

در ادامه نیز سعید مشهدی، دبیر و عضو هیات مدیره مجمع ناشران دیجیتال اسلامی، مسعود نظری منش، نایب رییس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان، کیان یزدیان، رییس هیات مدیره مجمع فعالان فرهنگی فضای مجازی در عرصه بین الملل و نمایندگان خبرگزاری شبستان و مؤسسه فرهنگی معیار به بیان نظرات خویش در خصوص مهمترین چالش های عرصه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی، راهکار های تقویت و تعالی جریان تولید و نشر محتوا در فضای مجازی و ارایه پیشنهاد برای تقویت اساسنامه کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی پرداختند.

/مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول