قانون تشدید کنترل شبکه‌های اجتماعی در ترکیه اجرایی شد

مجازیستقانون تشدید نظارت دولت ترکیه بر شبکه‌های اجتماعی از روز پنجشنبه اول اکتبر اجرایی می‌شود. این قانون نگرانی مدیران فیس بوک و توییتر و همچنین سازمان‌های مدافع حقوق بشر و آزادی اطلاعات را برانگیخته است.

براساس این قانون که در ماه ژوئیه به تصویب پارلمان ترکیه رسید، شبکه‌های اجتماعی با بیش از یک میلیون کاربر فعال روزانه در ترکیه باید در این کشور دفتر نمایندگی تاسیس کنند و دستورات دادگاه‌های ترکیه درباره حذف «پیام‌های غیرقانونی» را حداکثر ۴۸ ساعت پس از صدور حکم اجرا کنند.

در صورتی که نمایندگان شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر از اجرای احکام دادگاه‌ها خودداری کنند، دولت می‌تواند امکان فعالیت آن‌ها را محدود کند. به‌علاوه در این قانون جزای نقدی تا مبلغ ۴۰ میلیون لیر ترکیه (معادل ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو) برای امتناع از اجرای احکام دادگاه پیش‌بینی شده است.

به‌علاوه و براساس همین قانون، شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار نظیر فیس بوک و توییتر باید داده‌های کاربران در ترکیه را ضبط و در صورت درخواست به مقام‌های دولت تحویل دهند. با این حال مجازاتی برای خودداری از چنین اجباری از سوی قانون پیش‌بینی نشده است.

یان لوین، مدیر بخش حقوق بشر فیس بوک می‌گوید قانون جدید ترکیه موجب نگرانی‌گسترده درباره احترام به حقوق بشر در این کشور شده است.

با وجود انتقاد‌های گسترده به این قانون، اما سینکلر-وب، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ترکیه می‌گوید امکان محدود کردن شبکه‌های اجتماعی در این کشور، با توجه به واقعیات زندگی روزانه شهروندان عملا ممکن نیست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ماه ژوئن با انتقاد از مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، خواستار سروسامان دادن به این دست رسانه‌ها شده بود.ترکیه از سال ۲۰۱۴، دو سال پیش از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه، برخورد تند با شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرد.

/یورو نیوز/

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول