فیس بوک را عمداً مثل سیگار معتادکننده کردیم
مجازیست–یکی از مدیران سابق فیس بوک به شدت از مدل کسب و کار این شبکه اجتماعی انتقاد کرد و گفت تمرکز او و دیگر کارمندان این بوده تا فیس بوک را مثل سیگار معتاد کننده بسازند.
«تیم کندال» (Tim Kendall)، رییس سابق درآمدزایی فیس بوک در آستانه شهادت دادن در مجلس نمایندگان آمریکا این شبکه اجتماعی را به توسعه الگوریتمهایی متهم کرد که به پخش اخبار جعلی و تفرقه افکنی دامن زده و مقدمات «بحران سلامت روانی» جامعه را فراهم میکنند.
کندال:
- «ما از شرکتهای بزرگ تنباکو تقلید کردیم و از همان آغاز تلاش کردیم فیسبوک را معتادکننده بسازیم. هدف سرویسهایی که من و دیگران در طول ۱۵ سال گذشته ساختهایم تفرقه افکنی میان مردم با شدت و سرعت بالا بوده است. در خوشبینانهترین حالت درک عمومی را خدشه دار کردیم و در بدبینانهترین حالت میترسم مردم را به سمت جنگ داخلی سوق داده باشیم.»
کندال که حالا مدیرعامل یک شرکت مدیریت زمان به نام Moment است، سال ۲۰۰۶ به عنوان اولین مدیر درآمدزایی به فیسبوک پیوست و تا سال ۲۰۱۰ در این سمت باقی ماند. او میگوید در ابتدا تصور میکرده وظیفهاش کمک به درآمدزایی فیس بوک با در نظر گرفتن کاربران بوده اما بعدها متوجه میشود فیس بوک سود بیشتر را به هر چیزی ترجیح میدهد.
کندال میگوید الگوریتمهای فیس بوک محتواهای شوکه کننده و تفرقه آمیز را ترویج میدهند تا با این کار احساسات عمومی برانگیخته شده و با جلب توجه کاربران درآمد بیشتری از راه تبلیغات عاید این شرکت شود. او میگوید: «این الگوریتمها آن روی بد ما را نشان دادهاند. آنها مغز ما را به گونهای برنامهریزی کردهاند تا از واقعیت دور شده و غرق در قبیلهگرایی یا تریبالیسم (Tribalism) شویم.»
کندال اولین کارمندی نیست که فیس بوک را به تفرقه افکنی متهم میکند. یکی از مهندسان سابق این شبکه اجتماعی اواسط شهریور ماه پس از استعفا این پلتفرم را به «سود بردن از نفرت پراکنی» متهم کرد. چند روز بعد یکی دیگر از کارمندان فیس بوک پس از اخراج با انتشار یادداشتی ۶ هزار کلمهای مدعی شد این شرکت در مبارزه با دروغ پراکنی شکست خورده است.
/دیجیاتو/