اروپا نصب اپلیکیشن‌های پیش‌فرض غیرقابل حذف روی موبایل را ممنوع می‌کند

مجازیستاتحادیه اروپا پس از وادار کردن گوگل به میدان دادن به دیگر موتورهای جستجو، در پی این است که کاربران امکان حذف اپلیکیشن‌های پیش فرض از موبایل را داشته باشند.

اغلب تولیدکنندگان موبایل محصولاتشان را با تعدادی برنامه‌ پیش فرض یا به اصطلاح Bloatware روانه بازار می‌کنند که امکان حذف آنها وجود ندارد. تعداد این برنامه‌‌ها که معمولا مورد استفاده هم قرار نمی‌گیرند، گاهی آنقدر زیاد است که بخش زیادی از حافظه را به خود اختصاص داده و منو را بیش از حد شلوغ می‌کنند. شرایط زمانی بدتر می‌شود  که کاربر موبایلی را در چارچوب قرارداد با اپراتور خریداری می‌کند چرا که اپ‌های پیش‌فرض بیشتری نیز به دستگاه تحمیل می‌شوند.

هدف سازندگان و اپراتورها از اینکار ترغیب کاربران به استفاده از این اپ‌ها است چرا که سود خوبی را به جیب آنها واریز می‌کند. هرچند برخی راه‌ها برای حذف این دسته از اپ‌ها وجود دارد اما اینکار چندان ساده نیست. حالا اما به نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است.

آنطور که «فایننشال تایمز» می‌گوید اتحادیه اروپا در چارچوب قانون «Digital Services Act» در پی این است که تولیدکنندگان موبایل را وادار سازد به کاربران اجازه حذف اپ‌های پیش‌فرض را بدهند. این قانون که احتمالا تا آخر پاییز تصویب می‌شود، به منظور کاهش تسلط غول‌های فناوری بر دنیای اینترنت تدوین شده و در بخشی از آن گوگل و آمازون از بکارگیری داده‌‌‌های جمع آوری شده در پلتفرم‌شان برای اهداف تجاری خود منع شده‌اند، مگر اینکه این اطلاعات را در اختیار رقبایی قرار دهند که در همان زمینه فعالیت دارند.

در بخش دیگری از این پیش‌نویس از شرکت‌هایی مثل گوگل که پلی استور را اداره می‌کنند و در عین برنامه‌های خودشان را هم در این پلتفرم منتشر کرده‌اند، خواسته شده از داده‌های دیگر توسعه‌دهندگان به جز در زمینه تبلیغات استفاده نکنند. هرچند این قوانین فعلا تنها در اروپا مطرح شده‌اند اما اگر نتایج مثبتی به دنبال داشته باشند بعید نیست در مناطق دیگر هم پیاده شوند.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول