‍ نگاهی آماری به گروه های سنی استفاده کننده از اینستاگرام

مجازیستگروه‌های سنی استفاده کننده از اینستاگرام به شرح زیر هستند:

 ۱۷ ـ ۱۳ = ۷۲ درصد

۲۹ ـ ۱۸ = ۶۷ درصد

۴۹ ـ ۳۰ = ۴۷ درصد

۶۴ ـ ۵۰ = ۲۳ درصد

۶۵+ = ۸ درصد

این شبکه به جهت تصویر محور بودن بیشتر از سوی زنان مورد استقبال قرار گرفته است که آمار ۴۳ درصد کاربر زن و ۳۱ درصد کاربر مرد را نشان می‌دهد. اما این آمار چه چیزی را نشان می‌دهد:

«سرگرمی‌ها، سبک زندگی و سپهر روانی و ذهنی نوجوانان و جوانان و زنان جامعه ما تحت تاثیر شبکه اجتماعی است که فاصله صفر تا صد محتوایش مثل بازار شام پر از محتواهایی است که اغوا کننده و در عین حال خاصیت تخدیری دارد و مخاطب را در سطح نگه می‌دارد.»

گاردین ۱۳ آوریل ۲۰۲۰ نوشته بود: در اینستاگرام دعوا کم است، اما فرقه‌ها فراوانند: فرقه بدن‌سازها با شکم‌های شش تکه‌شان، فرقه شیرینی‌پزها با کیک‌ها و نان‌هایشان، فرقه مدل‌ها، سلبریتی ‌پرست‌ها، کتاب‌دوست‌ها و غیره. و بالای سر همه آن‌ها، هوش مصنوعیِ ترسناکی که همه‌جا تعقیبتان می‌کند.

 فکر می‌کنیم می‌دانیم، اما آیا واقعاً از گستره کامل دستکاری‌های این پلت‌فرم، پیچیدگی‌های روانی و میزان مهندسی اجتماعی‌ای که در آن در جریان است خبر داریم؟ بله و خیر. زمانِ نوشته‌شدنِ این متن، ارزش تخمینی اینستاگرام بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار (۷۷ میلیارد پوند) است، ۱۰۰ برابر قیمتی که فیسبوک در سال ۲۰۱۲ برایش پرداخت کرد. اینستاگرام تجارتخانه جمع‌آوری داده و فروش رسانه است. ابزارهای فهرست‌بردار از هر چیزی که منتشر می‌شود داده استخراج می‌کنند و به‌ شکل تحلیل برند، یا به ‌عنوان اطلاعات به دولت‌ها، شرکت‌های امنیتی و نظارتی، و شرکت‌های تجاری می‌فروشند. فیسبوک برای کمک به آموزش نرم‌افزار تشخیص تصویر اختصاصی ‌اش از تصاویر منتشره در اینستاگرام استفاده می‌کند. و البته، اینستاگرامِ تحتِ مالکیتِ فیسبوک حرکات شما در سراسر اینترنت را دنبال می‌کند و به‌شیوه‌هایی گاه ظریف و گاه زمخت به این اشاره می‌کند که در تعقیب شماست.

و البته این تنها یک روی سکه اینستاگرام است!

/عصر هوشمندی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول