الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

مجازیستتمامی رسانه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام یک الگوریتم و دستورالعمل دارند که هر کاربری که مطابقت بیشتری با این دستورالعمل و الگوریتم داشته باشد موفق‌تر خواهد بود و جایگاه بهتری در آن رسانه اجتماعی کسب خواهد کرد. الگوریتم اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند کسب و کار خود را در این رسانه اجتماعی راه اندازی کنند، واقعاً مهم و مفید است. وقتی یک برند یا کاربر بتواند خود را با الگوریتم این رسانه اجتماعی سازگار کند، قطعاً به تعامل یا Engagement بیشتری می‌رسد و در نتیجه عملکرد بهتری خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به این مسئله بپردازیم که الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند. در نهایت هم یک پیشنهاد عالی به شما خواهیم داد که به کمک این پیشنهاد شگفت انگیز می‌توانید کسب و کار خود را در اینستاگرام راه اندازی کنید و شبکه اجتماعی اینستاگرام را به یک ماشین پول‌سازی برای خود تبدیل کنید.

اصلاً وظیفه الگوریتم اینستاگرام چیست؟

پیش از آن‌که بخواهیم بگوییم که الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند و چگونه باید خودمان را با آن هماهنگ کنیم، قصد داریم بگوییم که الگوریتم اینستاگرام اصلاً چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد؟

الگوریتم اینستاگرام دقیقاً همان چیزی است که تصمیم می‌گیرد شما وقتی فید خود را در این رسانه اجتماعی باز می‌کنید، چه محتواها و پست‌هایی را مشاهده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که کاربران اینستاگرام به صورت میانگین روزانه ۲۷ دقیقه وارد این رسانه می‌شوند. حال اگر خودتان را با الگوریتم اینستاگرام سازگار کنید، اینستاگرام هم این فرصت را به شما می‌دهد که محتوایتان به چشم کاربر بیاید و دیده شوید. حال که دانستیم وظیفه الگوریتم اینستاگرام این است که پست‌ها را مرتب کند و کاری کند که محتوای شما به چشم کاربر بیاید، باید ببینیم که این الگوریتم چگونه کار می‌کند.

الگوریتم اینستاگرام بر اساس فناوری یادگیری ماشین کار می‌کند و به همین خاطر روند مرتب‌سازی پست‌های کاربران در رسانه اجتماعی اینستاگرام به صورت مرتب در حال تغییر و تحول است. در بخش بعدی این مقاله قصد داریم طرز کار این الگوریتم را بیان کنیم تا بتوانید خود را با آن هماهنگ کنیم و به معروفیت و محبوبیت برند خود کمک کنید.

نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام

عملکرد الگوریتم اینستاگرام تا سال ۲۰۱۶ به این صورت بود که پست‌ها را به صورت زمانی مرتب می‌کرد. مثلاً یک کاربر ساعت ۸ شب اینستاگرام خود را باز می‌کرد. اگر یک پست در نزدیک ساعت ۸ منتشر شده بود، ابتدا به چشم او می‌آمد و سپس پست‌های بعدی دیده می‌شدند ولی پس از مدتی یادگیری ماشین به میان میدان آمد و همه چیز را متحول کرد. الگوریتم اینستاگرام یک الگو برای رتبه‌بندی پست‌ها دارد. این الگو بر اساس سه فاکتور مهم و اساسی پست‌ها را رتبه‌بندی می‌کند که در ادامه به این سه فاکتور می‌پردازیم:

فاکتور اول: رابطه یا تاریخچه تعامل

اینستاگرام تمایل دارد که کاربران زمان بیشتری در این رسانه صرف کنند و به همین خاطر تلاش می‎کند که متوجه شود کاربر با چه حساب‌هایی بیشتر سر و کار دارد و سپس محتوای آن حساب‌ها را اول از همه به او نمایش می‌دهد. معیارهایی که اینستاگرام برای رابطه نزدیک کاربر با حساب‌های مختلف در نظر می‌گیرد، عبارت است از:

  • تگ کردن یکدیگر در پست‌ها
  • گذاشتن کامنت به صورت مداوم
  • ارسال دایرکت یا پیام مستقیم برای یکدیگر

حال هر چه این رابطه بهتر و نزدیک‌تر باشد، پست‌های آن حساب‌ها زودتر به یکدیگر نمایش داده می‌شود.

فاکتور دوم: علاقه (نوع پست)

مسلماً یک سری پست وجود دارد که کاربر از آن نوع پست لذت می‌برد. به عنوان مثال کاربر به پست‌های مربوط به حیات وحش علاقه خاصی دارد. اینستاگرام تلاش می‌کند که پست‌هایی که برای کاربر جذاب است را بیشتر به او نمایش دهد.

فاکتور سوم: انتشار به موقع پست‌ها

احتمال نمایش پست‌هایی که جدیداً منتشر شده‌اند، بیشتر است. بنابراین بهتر است پست‌های خودتان را زمانی منتشر کنید که معمولاً مخاطبان شما آنلاین هستند تا به چشم آن‌ها بیاید. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار وظیفه دارید که ببینید کاربران شما در چه ساعاتی آنلاین هستند و سعی کنید پست‌های خود را در آن ساعات منتشر کنید.

برای درک این موضوع همیار آکادمی یک مقاله خوب تحت عنوان بهترین زمان برای انتشار پست در اینستاگرام دارد که با مطالعه آن می‌توانید بهترین زمان را متوجه شوید. بنابراین اگر دنبال رسیدن به بازدید بیشتر و بهتر هستید باید خودتان را با این سعه فاکتور همراه کنید. حال یک سوال پیش می‌آید: چه کارهایی انجام دهیم که با این الگوریتم سازگاری بیشتری داشته باشیم؟ در واقع چگونه باید خود را با الگوریتم اینستاگرام سازگار کنیم؟

۸ گام برای سازگار شدن با الگوریتم اینستاگرام

در بخش قبلی این مقاله به فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی پست‌ها توسط الگوریتم اینستاگرام اشاره کردیم. حال قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توانیم در این رسانه اجتماعی موفق شویم؟ در ادامه به هشت گام اشاره کنیم که با برداشتن این هشت گام می‌توانید خودتان را با الگوریتم این رسانه اجتماعی سازگار کنید:

۱٫ انتشار پست به صورت مستمر و مداوم

اولین چیزی که باعث می‌شود شما با الگوریتم اینستاگرام سازگار شوید، انتشار پست به صورت مستمر و مداوم است. انتشار پست یکی از کارهایی است که باید همیشه در دستور کار خود قرار دهید. نباید این طور باشد که یک روز ۱۰ پست منتشر کنید و سپس تا ده روز بعد هیچ محتوایی در اینستاگرام خود قرار ندهید. شما باید طوری برنامه ریزی کنید که مخاطبانتان همیشه پست‌ها و محتوای شما را ببینند تا برند شما همیشه جلوی چشم آن‌ها باشد.

نکته‌ای که باید همیشه به آن توجه داشته باشید این است که منظور از انتشار پست به صورت مستمر و مداوم این نیست که حتماً هر روز پست منتشر کنید. مهم این است که یک برنامه ریزی بکنید و اجازه ندهید که بین انتشار پست‌ها فاصله زمانی زیادی بیفتد. همچنین اینقدر محتوا منتتشر نکنید که مخاطب از دست شما خسته شود و تصمیم بگیرد که شما را آنفالو کند. همیشه باید تعادل را رعایت کنید. در صورتی که می‌خواهید در بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی موفق شوید، باید ببینید که مخاطب شما چه چیزی را می‌پسندد و طبق دلخواه او رفتار کنید.

۲٫ از تجزیه و تحلیل صفحه تجاری خود در اینستاگرام غافل نشوید

یکی از نکات بسیار مهم که موفقیت شما در اینستاگرام را تضمین می‌کند این است که صفحه کسب و کار خود در اینستاگرام را به صورت مرتی تجزیه و تحلیل کنید. خوشبختانه این ابزار به صورت خودکار در اینستاگرام وجود دارد و نام این ابزار هم Insights است. این ابزار به شما کمک می‌کند که اطلاعات مهمی که در مورد صفحه کاربری شما وجود دارد را مشاهده کنید و بفهمید که کاربران شما در چه ساعاتی آنلاین هستند؟ کاربران شما در چه رده سنی قرار دارند؟ چند درصد از کاربران شما، مرد و چند درصد، زن هستند؟

البته همیار آکادمی یک مقاله خوب دارد که در آن چند ابزار رایگان برای آنالیز اینستاگرام را معرفی کرده است. با استفاده از این ابزارها می‌توانید اطلاعات بیشتری هم در این زمینه کسب کنید و محتواهای خود را با روحیات مخاطب خود سازگار کنید.

۳٫ استفاده مجدد از محتواهایی که کاربران به آن‌ها علاقه دارند

یکی از استراتژی‌های مهمی که برای سازگاری و مطابقت با الگوریتم اینستاگرام وجود دارد، استفاده از محتواهای مفیدی است که کاربران به آن‌ها علاقه زیادی دارند. فرض کنید که یک محتوا در اینستاگرام خود منتشر می‌کنید و می‌بینید که کاربران علاقه زیادی به این محتوا دارند. در صورتی که چنین اتفاقی افتاد، شما می‌توانید این پست را در قالب استوری منتشر کنید. همچنین کارهای دیگری هم وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است:

  • تبدیل تصاویر به ویدیوهای اسلایدی
  • تبدیل ویدیو به گیف
  • تصاویر مختلفی که در یک رویداد گرفته شده است
  • انتشار تصاویر با یک طراحی جدید در استوری

در اینستاگرام خیلی مهم است که بتوانید محتواهای مورد پسند کاربر را به روش‌های مختلف به او نشان دهید.

۴٫ انتشار محتوای تولیدشده توسط کاربر

اگر می‌خواهید در اینستاگرام موفق شوید باید کاربران خودتان را تشویق کنید که در مورد برند شما محتوا تولید کنند و در اینستاگرام خود منتشر کنند. در صورتی که کاربران شما این کار را انجام دادند، شما وظیفه دارید که به آن‌ها پاداش بدهید تا هم آن‌ها را تشویق کنید که باز هم محتوا در مورد شما تولید کنند و هم سایر کاربران تشویق شوند که در مورد شما محتوا تولید و منتشر کنند.

توجه داشته باشید که محتوای تولیدشده توسط کاربر به آن دسته محتواهایی گفته می‌شود که کاربر بدون اینکه از شما پولی بگیرد در مورد برند و کسب و کار شما منتشر می‌کند. وقتی یک کاربر در مورد شما محتوا تولید می‌کند، اینستاگرام متوجه می‌شود که شما به قدری برای کاربر مهم بوده‌اید که تصمیم گرفته است در مورد شما محتوا تولید کند. هر چه تعداد این محتواها بیشتر شود، ارزش شما هم نزد اینستاگرام بیشتر می‌شود و به همین خاطر تصمیم می‌گیرد در رتبه‌بندی جایگاه بهتری به شما بدهد.

۵٫ با بزرگان صنعت خودتان ارتباط برقرار کنید

 یکی از نکات مهم برای موفقیت در عرصه رسانه اجتماعی اینستاگرام این است که با برندهای مهم و شناخته‌شده که در حوزه شما فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال شما در زمینه پوشاک بانوان کار می‌کنید. حتماً با یک برند مهم در این زمینه همکاری کنید، پیج او را به مخاطبان خود معرفی کنید و از او هم بخواهید که پیج شما را به مخاطبان خودش معرفی کند.

اگر آن‌ها مخاطبان خود را با شما آشنا کنند و مخاطبان هم بیایند و شما را دنبال کنند، پس از مدتی شما هم به یک برند معروف تبدیل می‌شوید. این کار نوعی جذب مخاطب به صورت ارگانیک و طبیعی است و باعث می‌شود که اینستاگرام به شما رتبه بهتری بدهد و به رشد و پیشرفت شما کمک کند.

بنابراین تلاش کنید که به همکاری با بزرگان صنعت خودتان اهمیت بدهید. البته اگر بخواهید با بزرگان صنایع دیگر هم همکاری داشته باشید هیچ مشکلی ندارد و اتفاقاً می‌تواند مثبت و مفید هم باشد. یکی از مسیرهای دیگری که به شدت به شما توصیه می‌کنید، استفاده از اینفلوئنسرها و افراد تأثیرگذار برای تبلیغ محتوا و صفحه کاربری شما است.

۶٫ به روابط خود با کاربران خیلی اهمیت بدهید

اگر یک کسب و کار حضوری داشته باشید به خوبی می‌دانید که ارتباط با مخاطبان و آداب معاشرت خیلی اهمیت دارد. در کسب و کار اینترنتی و سوشیال مدیا مارکتینگ هم همین قانون حاکم است. اگر می‌خواهید موفق شوید باید در اینستاگرام، یک رابطه صمیمی، گرم و واقعی با مخاطبان خود برقرار کنید. این کار باعث می‌شود که مخاطب به شما اعتماد کند و وقتی این اعتماد صورت گرفت، موفقیت کسب و کار اینستاگرامی شما قطعی است. برای برقرار یک رابطه خوب با کاربران نکات زیر تأثیر زیادی دارد:

تنها وقتی از کاربران خود سوال کنید که این سوال واقعاً مهم باشد. اگر سوالی اهمیت چندانی ندارد بیهوده زمان خودتان و کاربران را تلف نکنید.

پاسخ دادن به دایرکت‌ها را جدی بگیرید. در کسب و کار حضوری اگر یک مشتری از شما سوال کرد، سوال او را بی‌جواب می‌گذارید؟

به کامنت‌ها واکنش نشان دهید. حتی اگر زیاد وقت ندارید، حداقل کار ممکن است که همه کامنت‌ها را لایک کنید.

۷٫ استفاده درست از هشتگ‌ها را یاد بگیرید

یکی از ابزارهایی که می‌تواند کمک زیادی به موفقیت شما در اینستاگرام بکند، هشتگ‌ است. اگر بتوانید استفاده درست از هشتگ‌ها را یاد بگیرید، می‌توانید برند خودتان را برای همه معروف کنید. برخی از کاربران زیر پست‌های خودشان کلی هشتگ می‌گذارند که این کار غلط است و باید تعداد این هشتگ‌ها را کم کنید ولی اثرگذاری آن‌ها را بالا ببرید. بر اساس نظر متخصصان تعداد مفید هشتگ در هر پست، ۹ عدد است. همیار آکادمی یک مقاله خوب در زمینه هشتگ دارد که عنوان آن، راهنمای کامل استفاده از هشتگ در اینستاگرام است. با مطالعه این مقاله تمام نکات لازم در این زمینه را یاد می‌گیرید.

۸٫ برای انتشار پست و استوری، جدول زمانی تنظیم کنید

سعی کنید با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های اینستاگرام بهترین زمان برای انتشار پست‌ها را پیدا کنید. قطعاً بهترین زمان برای انتشار پست و استوری مواقعی است که کاربران آنلاین هستند. در صورتی که تمایل به موفقیت در این رسانه اجتماعی، باید یک برنامه زمانی تنظیم و طبق آن فعالیت کنید. در صورتی که تمایل دارید آشنایی کاملی با الگوریتم اینستاگرام پیدا کنید، همیار آکادمی یک مقاله کامل در این زمینه دارد و همه چیز را به همراه تصاویر مختلف در آن توضیح داده است.

/همیار آکادمی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول