غیرمجاز-۵/ هیئت بستر خودش را پیدا می‌کند

مجازیستقسمت پنجم غیرمجاز، با موضوع برگزاری مراسم محرم در فضای مجازی با حضور رضا صیادی، مدیرمسئول پایگاه اطلاع‌رسانی عقیق منتشر شد.

 

محرم امسال یک تفاوت عمده با محرم سال‌های گذشته داشت، باز هم به خاطر ویروس کرونا، هیات‌ها تصمیم گرفتند فعالیت‌های خودشان را در فضای مجازی بیشتر متمرکز کنند و عزاداران هم بیشتر ترجیح دادند مراسمات را به صورت آنلاین و در فضای مجازی دنبال کنند امروز در پنجمین قسمت غیرمجاز با «رضا صیادی» صحبت می‌کنیم، مدیرمسئول پایگاه اطلاع‌رسانی عقیق، رسانه‌ای که با همکاری روبیکا یک کمپین ملی را درخصوص عزاداری‌های آنلاین برگزار.

ـ‌یک دید عمومی وجود دارد که بچه مذهبی‌ها و بچه حزب‌اللهی‌‌ها اصولاً می‌خواهند اینترنت را فیلتر کنند، چه شد که یک بچه حزب‌اللهی به این نتیجه رسید که می‌تواند از اینترنت برای رساندن پیام‌های مذهبی استفاده کند؟

زمانی که ما داشتیم عقیق را راه می‌انداختیم خیلی این تصورات نبود، بیشتر در این دو سه سال اخیر این اتفاقات افتاده است، حالا قبل از اینکه عقیق را بگویم واقعاً‌ به نظرم این تصور در یک دوره‌ای بود و از بین رفت و الان جامعه‌ی مذهبی کشور علی‌الخصوص بچه هیاتی‌ها که ما افتخار داریم در خدمت آنها باشیم، دارند نشان می‌دهند که چقدر خوب می‌َشود از این ابزار استفاده کرد و به نظرم تاریخ مصرف این شبهه‌ها گذشته است.

فکر می‌کنم سال ۹۱ بود و تعدادی از دوستان روی حساب یک دغدغه‌ی کاملاً شخصی برای یک دکمه یک کت دوختیم و آن هم این بود که هیات کجا برویم؟ خیلی برای ما پیش می‌آمد که در موقعیت‌ها و شرایط مذهبی خاص دنبال یک هیات می‌گشتیم می‌خواستیم بدانیم یک مداح یا سخنرانی که به او علاقمند هستیم کجا برنامه دارد؟ هیچ آرشیو و دیتا و بانکی وجود نداشت که برویم سرچ کنیم، گفتیم خودمان آن را راه‌اندازی کنیم، بیشتر نشستیم یک مقدار جدی‌تر تحلیل کردیم خلاء‌بزرگی در حوزه‌ی رسانه‌ای هیات دیدیم، آن روزگار فقط مجله‌ی خیمه بود که به سرپرستی آقای زائری داشت منتشر می‌َشد و در حوزه‌ی مجازی اساساً رسانه هیات وجود نداشت، ایامی بود که رسانه‌ها داشتند به سمت رسانه‌های تخصصی می‌رفتند، دیگر ما پایگاه خبری فوتبال، پایگاه خبری سینما داشتیم می‌دیدیم.

به این نتیجه رسیدیم که ما هم پایگاه خبری هیات را راه بیندازیم. از همان سال، محوریت اقتضای زمانه روی وب‌سایت بود، وب‌سایت عقیق را راه‌اندازی کردیم و بعد هر چه جلوتر آمدیم دیدیم یک دریا کار در این حوزه وجود دارد، ما اول می‌گفتیم هیات کجا برویم؟ یکسری جدول آن روزگار منتشر می‌کردیم که در رسانه‌های رسمی کشور بازنشر می‌َشد، بعد گفتیم در هیا‌ت‌ها چه خبر است؟ برویم از هیا‌ت‌ها گزارش بگیریم، بعد به گزارش تصویری رسیدیم، فیلمبرداری از هیات و گفتگو با چهره‌ها که بعداً ما یک نقشه‌ی جامع رسانه‌ای هیات را برای خودمان تدوین کردیم که واقعاً‌ وقتی ما درباره‌ی رسانه هیات داریم صحبت می‌کنیم، یک طیف عظیمی از سوژه‌ها را شامل می‌‌شود و به مرور زمان آمدیم و به امروز رسیدیم.

اتفاقی که در این سال‌ها افتاد ما سعی کردیم در بستر رسانه‌های زمانه‌ی خودمان پیش برویم مثلاً سال ۹۱ وب‌سایت بود، کار ما روی وب‌سایت متمرکز شد، بعد جلوتر آمدیم شبکه‌های اجتماعی آمدند، بعد اپلیکیشن‌ها آمدند و سعی کردیم این حوزه‌ای که توفیق داریم به مدد سیدالشهدا(ع) کار کنیم، خلاصه به این رسیدیم و سعی کردیم از بسترهای زمانه‌ی خودمان استفاده کنیم.

ـ اتفاق کرونا چه تاثیری روی فعالیت شما داشت؟

داستان کرونا ایام ماه رجب بود که خیلی فضای قرنطینه پیش آمده بود واقعاً شاید اولین حوزه‌ای که در همه‌ی عرصه‌های فرهنگی و سیاسی و حتی ورزشی کشور نگاه کنید اولین جایی که خیلی زود به این موضوع واکنش نشان داد و سریع خودش را تطبیق داد، هیا‌ت‌ها بودند، یعنی من یادم است که آن مناسبت میلاد امیرالمومنین(ع) و دو شب بعد از آن که شهادت حضرت زینب(ص) بود،‌ هیا‌ت‌ها سریع رفتند با عنوان «قرار عاشقی در هیات مجازی» یعنی به یک هفته نرسیده بود، فوتبال متحیر بود، سینما نمی‌دانست چه بکند، خیلی از عرصه‌های دیگر مانده بودند که چه واکنشی نشان بدهند، هیات‌ها بلافاصله در اولین اقدام سریع واکنش نشان دادند و مجالس‌شان را تعطیل نکردند؛

ـ فعالیت مذهبی چقدر از کاری که شما راه انداخته بودید متاثر بود؟ یعنی فعالیت شما بود که فعالین مذهبی را به این نتیجه رساند؟

نه بالاخره ما هم یک قطعی از این پازل هستیم یعنی ما هم توفیق داریم و در این حوزه داریم کار می‌کنیم من که شخصاً معتقدم ـ‌ اینها شعار نیست ـ‌ که یک دستی دارد همه‌ی ارکانی که در هیات دارند کار می‌کنند را مدیریت می‌کند اما ما به عنوان رسانه این حوزه، هیات‌های شاخصی که با هم مرتبط هستیم، من فکر می‌کنم روزهای اولی که این اتفاق افتاد، دو سه نفر از مداحان شاخص کشور حتی کنفرانس تلفنی کردیم که شما این کار را بکنید، ما این کار را بکنیم، یک تقسیم کار یک ربعِ تلفنی کردیم که ما سریع عنوان پوستر «قرار عاشقی در هیات مجازی» را ساختیم و منتشر کردیم و بعد لایوها بیشتر در بستر اینستاگرام بود، بستر لایو آن را فراهم کردیم و دیگر هیات‌ها شروع کردند.

می‌خواهم بگویم در زمان کرونا هیات از همه جلوتر بود و واقعاً پویایی خودش را نشان داد با اینکه بعدها متاسفانه خیلی کاسه و کوزه‌ها سر هیاتی‌ها شکسته شد اما هیات نشان داد از همان ابتدا که موضوع کرونا مطرح شد سریع توانستند خودشان را با شرایط تطبیق بدهند و مجالس را بدون جمعیت برگزار کردند، در ماه مبارک رمضان همینطور بود و بعد آن رزمایشی که یک موج عظیمی در هیاتی‌ها شکل گرفت که هیات همزمان که فکر باند، تجهیزات، لایو، پهنای باند و هزار مساله است بچه‌ها دغدغه‌ی اینکه دیگ بیاوریم و غذا بپزیم و کوره‌پزخانه پخش کنیم، اتفاقی که در ماه مبارک رمضان و بعد تا الان در ایام کرونا افتاد واقعاً افتاد هیات‌ها را سربلند کرد.

ـ یکی از نکاتی که خیلی مهم است بحث پلت‌فرم‌های ایرانی و خارجی است، یعنی یک عده معتقدند که جای این عزاداری‌ها و جای این مسائل در پلت‌فرم‌های خارجی که شاید مسدود بکند و مشکلات و دردسرهایی را به وجود بیاورد نیست، اساساً آمار مقایسه‌ای دارید که بگوییم چقدر لایوها اینستاگرام با لایوهای شما چقدر تفاوت داشته است؟

اینکه جای این فضای معنوی و مقدس کجاست،‌ قطعاً در پاک‌ترین ظرف است، البته به نظرم این محتوا آنقدر قداست درونی دارد که هر جا برود آنجا را تطهیر می‌کند اما ما باید شرایط را درنظر بگیریم حالا در اینستاگرام من هیچ وقت موافق فیلتر اینستاگرام و هیچ شبکه اجتماعی دیگری نیستم، اما از آن طرف معتقدم باید همزمان که به اینستاگرام بدون هیچ محدودیتی اجازه فعالیت بدهیم بیاییم از اپلیکیشن‌ها و پلت‌فرم‌های داخلی حمایت کنیم، این باید انتخاب مردم باشد که کجا این کار را انجام بدهند و شما با تسهیلاتی که درنظر می‌گیرید می‌توانید مردم را مجاب کنید که انتخاب‌َشان را تغییر بدهد.

تجربه‌ای که ما امسال داشتیم، ما دهه اول محرم یک برنامه به نام باب‌القبله اجرا کردیم که به شکل لایو از ساعت ۱۲ شب شروع می‌کردیم و تا ساعت ۲، ۵/۲ و یک شب هم تا ساعت ۳ پخش شد، بستر اصلی ما روبیکا بود، وقتی با دوستان صحبت کردیم گفتند اینستاگرام برویم یا نرویم؟ به یک صورت‌مساله رسیدیم، من گفتم شما یک تسهیلاتی گذاشتید می‌گویید اینترنت در روبیکا رایگان است، بعد یک اپلیکیشن داخلی است و هزار و یک دلیل داریم که چرا می‌توانیم به روبیکا اولویت بدهیم؟ اما ابتدا به ما می‌گفتند در اینستاگرام لایو نروید فقط در روبیکا لایو پخش کنید؛

ـ یعنی بحث انحصاری بودن مطرح بود؟

حالا انحصاری که نبود چون برنامه هر جا پخش می‌َشد با لوگوی عقیق و آپارات پخش می‌شد ولی گفتند مدیا ما فقط روبیکا باشد من از دوستان خواهش کردم اگر می‌شود اینستاگرام هم باشد و ما در اینستاگرام به کاربرمان اعلام می‌کنیم که اگر شما همین الان این لایو را از روبیکا ببینید ترافیک شما رایگان است و به هر حال در شرایطی هر دو داشتند کار می‌کردند، شب اول این اتفاق افتاد، ما این را اعلام کردیم، شاید مثلاً هزار نفر در لایو اینستاگرام عقیق بودند به محض اینکه مجری ما این را گفت دیدم ۴۰۰ نفر بیرون آمدند و آن طرف می‌دیدم که آمار آن طرف دارد بالا می‌رود و آمار این طرف دارد پایین می‌آید، دیگر طوری شده بود که شب‌های آخر آمار لایو اینستاگرام روی ۲۰۰ و ۳۰۰ تا آمده بود و آمار روبیکا خیلی بالاتر می‌رفت.

ـ قبل از اینکه روبیکا باشد به طور معمول چقدر بود؟

حدود هزار تا همزمان داشتیم، البته نوسان دارد بستگی به آیتم‌های دیگر دارد، مهمان چه کسی بود؟ بحث چقدر چالش داشت؟ اما این مسیری که ما پیچیدیم خیلی هوشمندانه کاربر را به سمت صفحه‌ی رسمی عقیق در پیام‌رسان روبیکا ولی اگر ما می‌گفتیم نه ما در اینستاگرام پخش نمی‌کنیم ممکن بود بعداً شائبه به وجود بیاید، ولی خوشبختانه اتفاق افتاد کما اینکه وقتی ما از لحاظ فنی یک رقیب جدی‌ای مانند اینستاگرام داریم زیرساخت‌های فنی ما باید قابل رقابت باشد و این هم موضوعی است که باید حتماً در تحلیل‌هایمان یک زمانی را بگذاریم و واقعاً آن را بررسی کنیم. ما الان پیام‌رسان‌های داخلی که داریم البته از نزدیک با بعضی از دوستان آشنا هستم و می‌دانم چقدر جدی دارند کار می‌کنند اما به هر حال هنوز معتقدم کیفیت اینستاگرام را نداریم و این نقطه‌ضعف ما است.

ـ بعضی از مداحان و سخنرانان آقای سیدحسن آقامیری، در هیچ کدام از این اپلیکیشن‌های داخلی به او برای پخش زنده جایی داده نمی‌شود و عقیق هم این کار را نکرد و آقامیری را پوشش نداد، اینکه مخاطب چه ببیند و چه نبیند از کجا می‌آید؟ کدام پلت‌فرم در بحث هیا‌ت‌های مجازی موفق‌تر عمل می‌کند؟

به نظرم آن مجموعه‌ای موفق‌تر است که بتواند بسته‌ی کامل‌تری را بدهد، ما وقتی داریم در مورد پلت‌فرم صحبت می‌کنیم، داریم در امتداد موضوع رسانه هیات صحبت می‌کنیم که یک سیر تاریخی از روز اول که مثلاً واقعه عاشورا به وجود آمد تا الان رسانه هیات کار کرده تا به امروز رسیده است از منبرها و روضه‌های زنانه که حضرت زینب(ص) داشته تا به امروز که ما داریم لایو پخش می‌کنیم. این رسانه هیات یک سیری داشته و همیشه از ابزار نهایت استفاده را کرده است یعنی هیات از یک منبر چوبی رسانه ساخته تا موبایل‌هایی که همه دارند با آنها کار می‌کنند.

هیات در رسانه‌شناسی خیلی دقیق عمل می‌کند به خاطر اینکه همیشه مردمی دارد مدیریت می‌شود و سریع می‌فهمد کدام رسانه امروز به دردش می‌خورد، هیچ وقت جایی نشستند درباره این فکر کنند که هیات لایو پخش کند و چنین تدارکی ببینند، نه هیات لایو پخش کرده بعد گفتند چه چیز خوبی است ما برویم به آنها کمک کنیم، برای همین آن رسانه‌ای می‌تواند با هیات تطبیق بیشتری داشته باشد که بتواند بهترین خدمت را به آنها بدهد و هیات‌ها هم تعارف ندارند یعنی اگر اینستاگرام امروز فضای بهتری داشته باشد به خاطر عقیق وارد روبیکا نمی‌شوند، باید بدون تعارف خدمت خوب بدهید و خوب پشتیبانی بکنید.

ولی محرم امسال واقعاً فارغ از اینکه ما با روبیکا تعامل داشتیم، من دیدم ابزار روبیکا ابزار خوبی است، من خیلی از شبکه‌های اجتماعی‌‌ام را همزمان در روبیکا ایجاد کردم، صفحه روبینو داریم، صفحه عقیق‌تی‌وی، رادیوعقیق، پایگاه اطلاع‌رسانی را در روبیکا راه‌اندازی کردیم، راحت‌تر هستم الان من می‌خواهم در اینستاگرام عکس حاج‌قاسم را بگذارم می‌ترسم، دیروز یک پست ما را حذف کردند و همین امروز و فردا ممکن است صفحه‌ی ما را ببندند، آنقدر که تا حالا به ما هشدار داده است و اگر چنین اتفاقی بیفتد کما اینکه سر ماجرای حاج‌قاسم برای خیلی از هیات‌ها این اتفاق افتاد و صفحات بگذاری حذف شد و برنگشت.

طبیعتاً این زمینِ بازی ما نیست، من باز تاکید می‌کنم به هیچ‌وجه مدافع فیلتر نیستم اما باید این را بدانیم که ما به هر حال اینجا مهمان یک شب و دو شب هستیم و باید جمع کنیم و کم‌کم بیرون بیاییم نه اینکه اینستاگرام را رها کنیم از این جهت می‌گویم که حتماً باید یک جای دیگری زمین‌مان را داشته باشیم اگر اینستاگرام صفحه عقیق را به خاطر موضوع سیدحسن نصرالله، الحمدلله الان رجزخوانی در هیا‌ت‌ها یک ژانری شده که منتشر می‌کنیم، چند تا از رجزخوانی هیات‌ها که هیچ اسمی هم نبوده در آن حذف شده است یعنی امروز فردا بعید نیست چنین اتفاقی برای ما بیفتد ولی من می‌گویم بلافاصله همزمان که در اینستاگرام صفحه جدیدم را راه می‌اندازم اما می‌گویم این طرف در روبیکا یا پیام‌رسان‌های دیگر صفحه‌ام را دارم. ولی آن مجموعه‌ای که بتواند بهترین خدمت را بدهد، آن می‌تواند با هیا‌ت‌ها تعامل‌ بهتری را داشته باشد.

در موضوع هیات، هیات موتور تولید محتوا است یعنی ماجرای همیشگی کانتنت و مدیا است که محتوا کجا تولید می‌شود؟ هیات دارد با ضریب بسیار بالایی محتوا منتشر می‌کند، از منبر، از مداحی، حواشی و حوزه‌های دیگر و آن طرف رسانه‌ها، اینکه گفتم در هیچ ظرفی نمی‌گنجند، این موتور محتوا خودبخود خودش رسانه می‌سازد یعنی شما درنهایت یک هیاتی دارد کار می‌کند، منبر، مداحی دارد، کار فرهنگی و جهادی می‌کنند، رزمایش مماسات انجام می‌دهند، این همه محتوا تولید می‌کنند، ساده‌ترین کار این است که در گروه خودشان عکسش را می‌گذارند و به هر حال یک مدیایی دارند و محتوایشان را بازنشر می‌دهند. محدودیت‌هایی که ما الان داریم و هیات‌ها از طرف اینستاگرام مشخصاً دچار مشکل هستند و خودمان هم تلگرام را فیلتر کردیم و این طرف دوباره مشکل است،‌ به نظرم هیات رسانه‌ای را انتخاب می‌کند کاملاً Customize خودش باشد، یعنی الان هیات لایو دارد بعد ویدیو منتشر می‌کند، بعد صوت و تکس منتشر می‌کند، ممکن است نظرسنجی بگذارد، ممکن است اپلیکیشن طراحی کند، چقدر متنوع محتوا تولید می‌‌کند،‌ الان حتی اینستاگرام ابزار ایده‌آلی برای هیاتی‌ها نیست یعنی چون یکی از محورها محتوای هیات فایل‌های صوتی است که اساساً اینستاگرام بستر این نیست.

به نظرم خودبخود اصلاً رسانه‌ها مخصوصاً رسانه‌های داخلی که برای این کار مشروعیت قائل هستند، خودشان با توجه به نیاز هیات خودشان را بازسازی می‌کنند، این پیشنهادی است که ما داریم با روبیکا مطرح می‌کنیم که الان یک کانال هیات از شما چه می‌خواهد؟‌ می‌گوییم آقای هیات شما این نیازها را دارید بیایید این نیازها را به شما بدهم، اینترنت شما را رایگان می‌کنم و از شما حمایت می‌کنم و محدودیت‌های حاج‌قاسم، سیدحسن‌نصرالله، رجزخوانی هم که ندارید، پس این طرف باید زمین بازی بهتری دارید ضمن اینکه هیات هم باید به این اعتماد کند یعنی هیات باید بداند دیگر یک پیام‌رسان داخلی خودش واقعاً یک پلت‌فرم است، دیگر دنبال این نیست که مثلاً بین دو هیاتی که با هم رقابت دارند به این ضریب بدهد و به‌ آن ندهد، این طرف یک وظیفه پیام‌رسان و پلت‌فرم به ما دارد که نگاهش واقعاً نگاه به همه یوزرهایی به آن مراجعه می‌کنند عادلانه باشد، یک وظیفه هم هیات‌های ما دارند که نگاه کنند و با توجه به بهترین بستری که از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند پلت‌فرم خودشان را انتخاب کنند.

حقیقت اینکه آقای آقامیری چرا در روبیکا نیامدند، انتخاب خودشان است من نمی‌دانم چرا این کار را نکرده است؛

ـ‌ فضای روبیکا مگر در حوزه لایو اختصاصاً دست عقیق نبود؟

نه فضای ما اینطوری بود ما گفتیم هیات‌ها صفحه‌تان را بسازید و هر هیاتی که می‌آمد می‌توانست صفحه‌اش را در روبیکا بسازد و در کمپن ما شرکت می‌کرد، درست است من به تعدادی از هیات‌ها زنگ زدم و آنها را دعوت کردم و به آقای آقامیری زنگ نزدم و نمی‌دانم اگر من زنگ می‌زدم ایشان اصلاً قبول می‌کرد بیایید، چون لایو ایشان در اینستاگرام عدد قابل توجهی بود، اینکه ما چرا سراغ بعضی از افراد می‌رویم یا نمی‌رویم، یک بحث دیگری است، یعنی دو حوزه است اینکه آقای آقامیری چرا در روبیکا نیامده یا ما او را دعوت نکردیم، بحث انتخاب ایشان است.

ـ‌چرا متولیان بحث هیات‌های مجازی مثل عقیق بین سخنرانان و مداحان دست به انتخاب می‌زنند؟

همۀ سخنران‌ها و مداحان می‌توانند در اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی صفحه داشته باشند، هیچ محدودیتی نیست، ولی اینکه ما به عنوان رسانه عقیق به کدام یک از این بزرگواران تریبون می‌‌دهیم و با آنها کار می‌کنیم دیگر پروتکل رسانه‌ای ما است که هر رسانه‌ای چنین مانیفستی دارد مخصوصاً رسانه‌ی هیات که کارش به مراتب سخت‌تر از رسانه‌های دیگر است ما اینجا با مخاطب کار داریم و از آن طرف با اعتقادات مردم کار داریم یعنی روی یک لبه بسیار باریک داریم حرکت می‌کنیم اگر خدایی ناکرده ما دچار لغزش شویم یا در انتخاب اشخاص سخت‌گیری نکنیم ممکن است اتفاقی بیفتد که دنیا و آخرت ما به باد برود، من این را قبول دارم که ما در ضریب دادن به برخی از افراد سخت‌گیرانه فیلتر می‌کنیم، این سخت‌گیری هم سلیقه من نیست، سلیقه‌ی اتاق فکر عقیق نیست، اقتضای این حوزه‌ی رسانه‌ای است. مثلاً امروز سراغ یک مداحی برویم که برخی از اشعار را می‌خواند که وهن اهل‌بیت است، برخی سبک‌ها را می‌خواند که در شان مجلس اهل‌بیت نیست طبیعتاً ما فیلتر خودمان را می‌گذاریم البته بعضی می‌‌گویند این فیلتر سلیقه شخصی است، در صورتی که سلیقه شخصی نیست، من خیلی از آقایانی که در عقیق دارند با ما کار می‌کنند شاید من آن طرف رفیق مداح دارم آنهایی که در عقیق کار می‌کنند نیستند، بعضی می‌گویند تو با فلانی خیلی رفیقی، می‌گویم شاید اگر من را یک جایی ببیند نشناسد،‌ مثلاً رفیق چندین ساله دارم که با هم روضه می‌رویم و روضه خانگی با هم می‌خوانیم اصلاً در عقیق نیست، خودش نمی‌خواهد من هم نمی‌خواهم یعنی یک عرصه‌‌ی دیگری است.

به همین دلیل ما اساساً‌ نظریات شخصی‌مان را وارد کار نمی‌کنیم اما پروتکلی که به عنوان ضریب دادن به اشخاص داریم چون ما آفات بسیاری دیدیم، سفت پای آن ایستادیم.

ـ‌تا حالا شده فرد یا هیات یا مجلسی به خاطر اینکه عقیق آن را معرفی می‌کند به شهرت برسد؟

این را بگویم که ما واقعاً داریم درباره یک لایه‌ای از هیات صحبت می‌کنیم که ذهن من و شما درکی از آن دارد واقعاً یک بخش مهمی از این عرصه، آن چیزی که اصلاً ما در آن نقشی نداریم یعنی دست حضرت سیدالشهدا است؛ بنابراین اگر ما صحبتی می‌کنیم یک وقت برای مخاطبان سوءتفاهم نباشد که بگویند شما چه کاره هستید که بخواهید به هیات ضریب بدهید؟ دارد درست می‌گوید، واقعاً آدم‌هایی بودند که من کاری به کار آنها نداشتم، واقعاً داریم کار رسانه‌ای می‌کنیم و چنین سوءتفاهمی ایجاد نشود.

به هر حال جواب سوال شما را بگویم، رسانه بی‌تاثیر نیست در هر حوزه‌ای همین است، در هیات هم همین است به هر حال هیات‌هایی بودند و اشخاصی بودند که کار را از یک جایی شروع کردند و پیش آمدند و ما هم تا جایی که توانستیم از آنها حمایت کردیم و الحمدلله دیده شدند و الان از چهره‌هایی هستند که دارند در این حوزه نوکری می‌کنند و الحمدلله ما توانستیم یک زمینه‌ای فراهم کنیم و باید نقطه‌های بسیاری کنار هم قرار بگیرد که بتواند این تصویر را بکشد، یعنی ما یک نقطه‌ِی آن هستیم یک نقطه‌ی آن آداب معاشرت آن آدم است، یک نقطه‌اش این است که او چه می‌خواند؟ بسیاری مداحان هم بودند که ما تلاش کردیم ولی نشد، یعنی اگر کسی بخواهد فنی نگاه کند مداحانی بود که مثلاً یک اثر از آنها یک میلیون بازدید در صفحه تلگرام ما داشت و اصلاً با این کار آن آدم کاملاً شناخته شد ولی افرادی هم بودند که ما به عنوان رسانه هر کاری کردیم نشده چون هم توانمندی آن آدم است و هم آن نمک است که اهل‌بیت باید بگذارند.

ـ چه شد که عقیق با روبیکا به یک همکاری مشترکی رسید و این اتفاق چطوری رقم خورد؟

مجری اصلی کمپین امسال همراه اول بود، خوشبختانه در مجموعه مدیریت همراه اول دوستانی بودند که اساساً داشتند این حوزه را رصد می‌کردند و یک روز به من زنگ زدند که همراه اول هستیم و بیایید قرار بگذاریم و رفتیم و نشستیم گفتند ما کارهای عقیق را دادیم اگر پیشنهادی برای محرم دارید بیاورید، ما هم پیشنهاداتی دادیم و الحمدلله پذیرفتند و انصافاً خیلی با حسن‌نیت نه به خاطر عقیق به خاطر اعتقادی که خودشان به این دستگاه دارند، از این موضوع حمایت کردند، ما بحث اینترنت رایگان را مطرح کردیم، اصلاً خودشان مطرح کردند که به هیات‌ها اینترنت رایگان می‌دهیم و هر کمکی که از دست‌شان برمی‌آمد کردند البته فقط عقیق نبود همزمان با ما دو سه مجموعه دیگر هم بودند که با مجموعه همراه اول تعامل داشتند، یکی از آنها هم ما بودیم و انشاءالله قرار است این همکاری ادامه پیدا کند.

آن قسمتی که ما در روبیکا فعال بودیم اگر اشتباه نکنم حدود ۱۵۰۰ هیات آمدند در این پویش ثبت‌نام کردند، صد تا از این هیات‌ها هیات‌های شاخص ـ هیات‌های شاخص یکسری عناوینی است که ما باید وضع کنیم تا بتوانیم تفکیک کنیم، هیات‌هایی که پرجمعیت‌تر هستند ـ که حدود ۳۰ میلیون نمایش ویدیوهای لایو محرم امسال بود؛

ـ کل هیهات؟

نه ۳۰ میلیون همه هیهاتی که در پویش محرم امسال در دهه اول محرم بودن؛

ـ یعنی ۳۰ میلیون آدم نشستند؟

نه اتفاقاً این یک سوءتفاهمی است که برای یک عده‌ای از دوستان پیش آمده که فکر می‌کردند آمار ما فِیک است، ۳۰ میلیون نفر حدود نیمی از جمعیت مملکت می‌شود گفتم نه ۳۰ میلیون بازدید ممکن است یک نفر در ده شب محرم یک مجلس را پیگیری کرده باشد، این آدم ۱۰ بازدید داشته، یک آدم ممکن است در یک شب ۳ مجلس را دیده است.

ـ‌آماری دارید که این بازدیدکننده‌های یونیک چقدر بوده؟

مثلاً حدود ۱۵ میلیون آدم‌هایی بودند که یکبار وارد لایوهای ما شدند و بیرون آمدند. البته لایو روبیکا با لایوهای دیگر یک تفاوت فنی دارد اینکه بعد از پایان لایو در صفحه خودشان می‌ماند تا ۲۴ ساعت می‌ماند، فضای لایو روبیکا شبیه تلگرام است نه اینستاگرام که آن لایو قابلیت ارسال دارد، برای همین این آمارها خیلی ضریب پیدا می‌کند چون من لایو هیات را می‌ّبینم در گروه خانواده می‌فرستم و آن بازدیدها هم روی آن می‌آید و تا ۲۴ ساعت بعد از آن هم می‌ماند،‌ هر کس دیگری هم بعد از آن بیاید؛

ـ‌فقط بازدید است یا پخش آن هم است؟

پخش (play) کردن، حالا اینکه چقدر ببیند با خودش است، کسی که می‌بیند (seen) می‌کند نیست، کسی که پخش (play) و ویدیو را می‌بیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول