لایکی، فاجعه‌ای خطرناک‌تر از اینستاگرام و تلگرام

مجازیست-امین بسطامی، رئیس کمیسیون رسانه استان البرز:

  • لایکی یکی از شبکه های اجتماعی سنگاپوری است که با نگاه تفریحی به کشور وارد شد یعنی برای ساختن دابسمش و تنظیم و ویرایش فیلم،  اما هدف چیزی دیگری بود.
  • افراد در این اپلیکیشن می توانند پیام هایی به افراد ناشناس بفرستند و با آنها ارتباط برقرار کنند و ارتباط گیری کنند.
  • ماهیت شکلی لایکی شبیه اینستاگرام است ولی از نظر کاربردی خیلی پایش را فراتر از اینستاگرام گذاشته است یعنی اصلی ترین مخاطبان و کاربران این برنامه نوجوانان ۱۵ الی ۱۶ ساله هستند.
  • وقتی شما این محتواها را نگاه می کنید این محتوایی که در این برنامه منتشر می شود بیشتر به رقصیدن و عرض اندام خلاصه می شود این گونه عرض اندام در این سن چیزی جر بلوغ جنسی زودرس در پی ندارد.
  • از طرفی سطح دسترسی نوجوان ها به این برنامه خیلی ساده است مثلا در کشورهای اروپایی سن گروه ۱۶ سال و در آمریکا ۱۵ سال است ولی در ایران اصلا محدودیت سنی ای برای استفاده از این برنامه وجود ندارد.
  • نوجوانان قواره برخورد با این برنامه را یاد نگرفتند آن هم در جایی که ایران در خیلی از برنامه ها تحریم است اما در این برنامه هیچ محدودیتی ندارد، از طرفی این برنامه حدود نیم میلیارد نفر در سراسر دنیا عضو دارد.
  • این برنامه نه توییتر، نه ایسنتاگرام ، نه تلگرام است و دنیای خیلی خطرناک تری دارد چون هم کاربر این برنامه کم تجربه است هم هدف خطرناک است یکی از اهدافش این است که شما عرض اندام کنید تا بازدید جمع کنید یعنی یک جورهایی این برنامه آزادسازی جنسی محسوب می شود.
  • متاسفانه آنجا این برنامه خطرناک تر می شود که این تفکر در نوجوان نهادینه سازی می شود یکی از مهمترین نکاتی که این برنامه دارد این است که شما با افرادی می توانید ارتباط بگیرید که در اطراف محل شما زندگی می کنند یعنی فاصله کیلومتری شما را با نفری که درخواست ارتباط می دهید نشان می دهد خوب این خیلی می تواند خطرناک باشد این می تواند اختلال در امنیت شهر ایجاد کند کافی است که در شهر هرج و مرج شود دیگر این برنامه تفریحی نمی شود بلکه امنیتی می شود چون شما لوکیشن و موقیعت مکانی دارید.
  • سهم وزارت ارتباطات در فرهنگسازی این برنامه چیست؟ ما شدیدا با فیلتر مخالفیم چون نمونه هایی داشتیم که فیلتر کردیم اما نتوانستیم محدودیت ایجاد کنیم ما باید فرهنگ سازی کنیم. خانواده ها باید به عنوان یک مطالبه عمومی از وزارت ارتباطات فرهنگسازی این برنامه ها را مطالبه کنند.

/تیتر یک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول