مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؟

مجازیستبا راه‌اندازی مرکز داده مادر کشور، یکی از مهمترین اجزای طرح کلان و زیرساخت شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری رسید تا گام بلند دیگری برای ایجاد رونق «اقتصاد دیجیتال» و «ایران هوشمند» برداشته شود.

دوازدهمین قسمت از سری ویدئوهای «ایران هوشمند»، مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات که اواخر شهریور ماه با تلاش شبانه‌روزی متخصصان شرکت ارتباطات زیر ساخت ظرف کمتر از شش ماه طراحی و آماده بهره‌برداری شد را مورد بررسی قرار داده است.
یکی از مهمترین اجزای زیرساختی شبکه ملی اطلاعات، مرکز داده است. در سال ۱۳۹۹ دو مرکز داده، یکی در تهران و دیگری در تبریز راه اندازی شد. ماه گذشته نیز بزرگترین مرکز داده شبکه ملی اطلاعات به عنوان مرکز داده مادر در منطقه بومهن به بهره‌برداری رسید.
این مرکز دارای ظرفیت ۱۳ هزار و ۶۰۰ هسته پردازشی، فضای ذخیره‌سازی ۱۰ پتابایت، مرکز تبادل ترافیک با ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه، و مرکز دیتای بین المللی با ظرفیت ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه است.
مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در فاز نخست با ۱۰۰ رک و ۱۰۰۰ سرور قدرتمند راه‌اندازی شده است تا از خدمات پیام‌رسان‌ها، موتورهای جستجو و رایانماهای بومی، تولیدکنندگان محتوا و دیگر خدمات زیرساختی پشتیبانی کند.
/وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول