تیک‌تاک پردرآمدترین و پردانلودترین اپلیکیشن در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰

مجازیستمؤسسه تحقیقاتی Sensor Tower روز پنج‌شنبه ۱ اکتبر ۲۰۲۰ (۱۰ مهر ۱۳۹۹) گزارش خود از درآمد جهانی اپلیکیشن‌های موبایل در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. طبق این گزارش، طی سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰، مبلغی معادل ۲۹٫۳ میلیارد دلار از سوی کاربران برای اپلیکیشن‌های موبایل در دو پلتفرم بزرگ اپ استور اپل و گوگل پلی هزینه شده است.

این مبلغ در مقایسه با ۲۲٫۲ میلیارد دلاری که در مدت مشابه سال گذشته برای اپلیکیشن‌ها هزینه شده بود، از رشدی ۳۲ درصدی خبر می‌دهد. همچنین، تعداد دفعات نصب اپلیکیشن طی فصل اخیر به رقم ۳۶٫۵ میلیارد بار رسیده که این کمیت نیز نسبت به ۲۹٫۶ میلیارد نصب در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹، رشد سالانه ۲۳٫۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بین سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸ تا سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹، میزان رشد هزینه کردن کاربران برای اپلیکیشن‌ها ۲۴ درصد و میزان رشد تعداد دفعات نصب اپلیکیشن‌ها ۹ درصد اعلام شده بود. با این اوصاف، هر دو کمیت در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی با رشدی فراتر از حد انتظار همراه بوده است. به گفته کارشناسان Sensor Tower، این پدیده از تأثیر ادامه‌دار COVID-19 بر تعداد نصب اپلیکیشن و همچنین صرف هزینه از سوی کاربران حکایت می‌کند.

میزان درآمد و دانلود اپلیکیشن‌های موبایل در سراسر جهان

طبق گزارش اخیر، مجموع هزینه کردن کاربران iOS برای خریدهای درون-اپلیکیشنی، اشتراک‌ها و اپلیکیشن‌های پریمیوم در اپ استور طی سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰، معادل ۱۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به هزینه ۱۴٫۵ میلیارد دلاری در مدت مشابه سال گذشته، ۳۱ درصد رشد داشته است.

رشد این هزینه‌ها در گوگل پلی بالاتر بوده است. طبق آمار، میزان هزینه کاربران برای موارد فوق در گوگل پلی، با رشد سالانه ۳۳٫۸ درصدی، از ۷٫۷ میلیارد دلار در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹ به ۱۰٫۳ میلیارد دلار در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ افزایش یافته است. البته در مجموع داده‌ها نشان می‌دهند که در حال حاضر، درآمدزایی اپ استور تقریبا دو برابر گوگل پلی بوده و همچنین، فاصله کنونی بین اپ استور و گوگل پلی کم‌وبیش همان فاصله‌ای‌ست که این دو پلتفرم در سال گذشته داشتند.

میزان هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌های موبایلی و بازی رد سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰

کشور هند بزرگ‌ترین بازار اپلیکیشن تیک‌تاک به شمار می‌رفت، اما چندی‌ست که این اپلیکیشن محبوب در کشور هند ممنوع شده است. علی‌رغم این محدودیت و همچنین احتمال وجود سرنوشتی مشابه برای این اپلیکیشن در ایالات متحده، تیک‌تاک (با احتساب ورژن iOS این برنامه در چین، تحت عنوان Douyin) موفق شد در هر دو پلتفرم اپ استور و گوگل پلی، عنوان درآمدزاترین اپلیکیشن غیربازی در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ را از آن خود کند.

این اپلیکیشن – که عمدتا برای به اشتراک‌گذاری ویدئو به کار می‌رود – به پشتوانه محبوبیت به‌یک‌باره و روزافزون خود، توانست حجم درآمدزایی خود را در مقایسه با سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹ تا ۸۰۰ درصد افزایش دهد. این دومین فصل پیاپی است که تیک‌تاک به عنوان درآمدزاترین اپلیکیشن غیربازی در سراسر دنیا شناخته می‌شود.

برترین اپلیکیشن‌های موبایلی در سطح جهانی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ برحسب درآمد

پس از تیک‌تاک، یوتیوب با رشد سالانه ۵۹ درصدی در درآمد خود، دومین اپلیکیشن درآمدزا در فصلی که گذشت لقب گرفت. اپلیکیشن Tinder نیز – که در فصل اخیر با رشد ۵ درصدی در درآمدزایی مواجه شد – در رتبه سوم قرار می‌گیرد. بد نیست بدانید این اپلیکیشن در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹، در رتبه نخست درآمدزایی قرار داشت. اپلیکیشن‌های Tencent Video و Disney+ نیز در این رتبه‌بندی، به‌ترتیب جایگاه‌های چهارم و پنجم را کسب نموده‌اند.

همان‌ طور که در مقدمه هم گفته شد، تعداد اپلیکیشن‌هایی که برای نخستین بار در سه‌ماهه اخیر روی گوشی‌های هوشمند نصب شدند، با رشد سالانه ۲۳٫۳ درصدی به ۳۶٫۵ میلیارد دفعه رسید. آمارهای Sensor Tower نشان می‌دهد که تقریبا ۸٫۲ میلیارد از این نصب‌ها به اپ استور اپل مربوط شده و ۲۸٫۳ میلیارد مابقی به گوگل پلی تعلق دارد. به این ترتیب، تعداد دفعات نصب اپلیکیشن در گوگل پلی، بیش از ۳ برابر تعداد نصب در اپ استور بوده است.

میزان دانلود جهانی اپلیکیشن‌های موبایلی و بازی‌ها در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰

مثل چند فصل قبل، اپلیکیشن‌های شرکت فیس‌بوک در بین ۵ اپلیکیشن غیرگیمینگ پردانلود دیده می‌شوند، اما هیچ‌کدام از آنها نتوانستند جایگاه اول را کسب کنند. رتبه نخست پردانلودترین اپلیکیشن دنیا در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰، باز هم به اپلیکیشن تیک‌تاک تعلق می‌گیرد. پس از اینکه در سه‌ماهه دوم، اپلیکیشن ویدئو کنفرانس Zoom با کنار زدن تیک‌تاک از لحاظ دانلود در جایگاه اول جهانی قرار گرفت، اپلیکیشن تیک‌تاک در سه‌ماهه سوم با کسب رشد سالانه ۸ درصدی در زمینه تعداد دانلود، مجددا به جایگاه نخست خود بازگشت. همچنین، علی‌رغم افت سالانه ۲ درصدی در تعداد نصب اپلیکیشن فیس‌بوک، این اپلیکیشن دومین اپ پردانلود دنیا در سه‌ماهه اخیر بوده است.

اپلیکیشن‌های برتر جهانی برحسب میزان دانلود در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰

پس از فیس‌بوک، اپلیکیشن Zoom از لحاظ تعداد نصب، در رتبه سوم جهانی می‌ایستد. به گفته Sensor Tower، قرنطینه گسترده به دلیل شیوع کرونا در کنار ادامه روند دورکاری در سراسر جهان، Zoom را به اپلیکیشنی محبوب و پرکاربرد تبدیل کرده است. جالب است بدانید، تعداد کاربرانی که این اپلیکیشن را در فصل اخیر برای اولین بار نصب کردند، در مقایسه با تعداد نصب اولیه این اپلیکیشن در سه‌ماهه سوم سال گذشته، بیش از ۲۱ برابر شده است. ناگفته نماند، واتس‌اپ و اینستاگرام نیز از لحاظ تعداد نصب، به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم جهانی قرار می‌گیرند.

میزان درآمد و دانلود اپلیکیشن‌های بازی در سراسر جهان

از فصل دوم سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش هزینه کاربران برای بازی‌های موبایل بودیم، زیرا با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی اجباری، کاربران برای تفریح و سرگرمی به گزینه‌های دیگری روی آوردند که یکی از مهم‌ترین آنها، بازی‌های موبایل بود. این روند در سه‌ماهه سوم نیز ادامه یافت و حجم هزینه کاربران برای بازی‌های موبایل (در هر دو پلتفرم اپ استور و گوگل پلی) طی فصل اخیر با رشد سالانه ۲۶٫۷ درصدی به ۲۰٫۹ میلیارد دلار رسید. بیش از نیمی از این درآمد در اپ استور به دست آمده است. طبق گزارش Sensor Tower، رقم درآمد اپ استور از پرداخت‌های درون-بازی طی سه‌ماهه اخیر، ۱۲٫۴ میلیارد دلار عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است. درآمدزایی بازی‌های موجود در گوگل پلی نیز طی فصلی که گذشت با رشد سالانه ۳۰٫۸ درصدی، به ۸٫۵ میلیارد دلار بالغ شد.

میزان هزینه جهانی کاربران برای بازی‌های موبایلی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰

در رده‌بندی پرفروش‌ترین بازی‌های موبایلی در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰، رتبه‌های اول و دوم از آنِ محصولات کمپانی معظم Tencent از چین است. این رتبه‌ها به‌ترتیب به بازی‌های Honor of Kings و PUBG Mobile تعلق می‌گیرد. طی فصل اخیر، میزان هزینه گیمرها برای بازی Honor of Kings (و ورژن بین‌المللی آن که با نام Arena of Valor شناخته می‌شود) نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است، این آمار تنها مربوط به درآمد این بازی در اپ استور و گوگل پلی بوده و آمار فروشگاه‌های اندرویدی متفرقه چینی در آن لحاظ نشده است. ناگفته نماند، درآمدزایی بازی PUBG Mobile (به همراه ورژن چینی آن تحت عنوان Game for Peace) در فصل اخیر ۲۸ درصد رشد داشته و این بازی را پس از Honor of Kings در رتبه دوم قرار می‌دهد.

برترین بازی‌های موبایلی جهانی در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ برحسب تعداد دانلود

درآمدزایی بازی محبوب Pokémon GO (محصول کمپانی آمریکایی Niantic) در سه‌ماهه اخیر ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و این بازی را در این رده‌بندی به جایگاه سوم رسانده است. این بازی محبوب – که بر مبنای تکنولوژی واقعیت افزوده طراحی شده – اخیرا چهارمین سالگرد تولیدش را با عبور از درآمد ۳٫۶ میلیارد دلار جشن گرفت. بازی‌های Coin Master (محصول کمپانی Moon Active) و Roblox (محصول کمپانی Roblox Corporation) موفق شدند به‌ترتیب عناوین چهارم و پنجم را در بین بازی‌های پردرآمد سه‌ماهه اخیر کسب کنند. جالب است بدانید، طی سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰، میزان هزینه گیمرها برای بازی Coin Master نسبت به سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹ دو برابر شد. رشد درآمدزایی Roblox نیز در همین مدت، ۱۱۹ درصد اعلام شده است. گفتنی‌ست، حجم درآمدزایی بازی Roblox (از آغاز تا کنون) در نیمه نخست سال جاری میلادی از مرز ۱٫۵ میلیارد دلار گذشت و در حال حاضر به رقم ۲ میلیارد دلار نزدیک شده است.

در مجموع، حجم درآمدزایی ۵ بازی پردرآمد در سه‌ماهه اخیر، به بیش از ۲٫۴ میلیارد دلار بالغ شده که این میزان برابر است با ۱۲ درصد از کل مبلغی که گیمرها در این مدت برای بازی‌های موبایل هزینه کرده‌اند. این آمار به آمار مربوط به مدت مشابه سال گذشته بی‌شباهت نیست؛ در آن مقطع ۵ بازی برتر در مجموع ۱٫۹ میلیارد دلار درآمد کسب کردند. این میزان با در نظر گرفتن مجموع درآمدزایی بازی‌های موبایل در آن فصل (۱۶٫۴ میلیارد دلار)، دقیقا برابر با ۱۲ درصد است.

تعداد اولین نصب بازی‌های موبایل در اپ استور و گوگل پلی طی سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰، با رشد سالانه ۲۸ درصدی به رقم ۱۴٫۲ میلیارد رسیده است. در اینجا، عمده نصب‌ها به گوگل پلی مربوط می‌شود؛ پلتفرمی که تعداد نصب بازی در آن با رشد سالانه ۳۶٫۸ درصدی از ۸٫۷ میلیارد به ۱۱٫۹ میلیارد دفعه افزایش یافته است. در مقابل، تعداد نصب بازی در اپ استور، از ۲٫۴ میلیارد در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹ به ۲٫۳ میلیارد در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ کاهش یافت و این یعنی افت سالانه ۴٫۲ درصد. این رقم حاکی از آن است که نصب بازی موبایل در اپ استور چین با کاهش مواجه شده، زیرا در خارج از چین، نصب‌های اولیه کمی افزایش داشته است.

میزان دانلود بازی‌های موبایلی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰

بازی Among Us (محصول کمپانی InnerSloth) با یک نمایش فوق‌العاده و افزایش ۱۳ برابری نصب نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق شد عنوان پردانلودترین بازی موبایل در فصل اخیر را کسب کند. بازی‌های Scribble Rider (محصول کمپانی Voodoo) و My Talking Tom Friends (محصول کمپانی Outfit7) – که هر دو در سال جاری میلادی عرضه شدند – در این رده‌بندی به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم می‌ایستند. تعداد نصب بازی Subway Surfer طی فصل اخیر با ۲۹ درصد رشد سالانه همراه شد و رتبه این بازی را به چهارمی رساند. بازی Garena Free Fire (محصول کمپانی Garena) نیز علی‌رغم افت ۵ درصدی در تعداد نصب، موفق به کسب عنوان پنجم شد.

/ مترجم: مسعود بهرامی شرق، موبایل ایران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول