تمام ظرفیت‌هارا پای کار آوردیم ولی دیگران استفاده می‌کنند

مجازیست-سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران:

  • مدیریت هرچه بهتر فضای مجازی و پیام‌رسان‌های داخلی و تحقق استقلال ملی در این عرصه، ضرورت دارد و درسی که از نهضت حسینی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گرفته‌ایم خودباوری است؛ امروز باید به دنیا نشان دهیم که جمهوری اسلامی می‌تواند با تکیه بر خودباوری به آنچه می‌خواهد دست یابد.
  • در جواب این سوال که چرا در کشوری همچون ایران که ماهواره به فضا پرتاب می‌کند، زیردریایی و موشک‌های پدافند هوایی و همچنین رادا‌رهای پیشرفته می‌سازد که در دو هزار کیلومتری اگر یک جنگنده از باند فرود بلند شود، آن را تشخیص می‌دهد و تا هر مقصدی می‌تواند آن را تعقیب کند، قادر نیستیم در عرصه فناوری اطلاعات و فضای مجازی به استقلال برسیم،باید بگوییم یک پیام‌رسان بومی فراگیر، یک‌هزارم برخی از این فناوری‌ها به لحاظ فنی نیاز به فعالیت ندارد و در مقابل آن‌ها هیچ است، اما سؤال اینجاست که با این وجود چرا نباید به استقلال در فضای مجازی برسیم و چرا باید سایرین در این فضا ما را مدیریت کنند؟ چرا آن‌ها تصمیم می‌گیرند که کدام محتوای ما در فضای مجازی منتشر شود و یا عکس شهید سلیمانی را پایین بکشند و فلان سایت را ببندند، کانالی را فیلتر و به راحتی به مقدسات ما توهین کنند. این یعنی تمامی هزینه‌هایی که در این سال‌ها پرداخت کرده‌ایم و با وجود هزاران هزار ثروت خرج شده در کشور بازهم مدیریت به دست آن‌هاست و این روند برای کشور ما شرم‌آور است.
  • وقتی مدیریت دست بیگانه باشد، با ما بازی می‌کند. متأسفانه خودمان تصمیم گرفتیم که مدیریت را دست آن‌ها دهیم، در حالی‌ که این مدیریت و توانمندی در کشور وجود دارد.
  • جوانان نخبه‌ای در کشور داریم که نباید عرصه را به آن‌ها تنگ کرد، بلکه باید میدان و امکانات داد تا مقابل دشمن و طاغوت‌های بزرگی که در دنیا ظلم می‌کنند، بایستیم و قطعاً نخبگان داخلی کشور می‌توانند فضای مجازی کشور را اداره کنند و نیازی به این نداریم که خارجی‌ها برای ما پیام‌رسان بسازند و تعیین تکلیف کند.

نگاه امنیتی به پیام‌رسان‌های داخلی بازی روانی دشمن است

  • ایجاد نگاه امنیتی به پیام‌رسان‌های داخلی تماماً بازی روانی دشمنان انقلاب است، اینکه فضای مجازی ما از سوی بیگانه اداره می‌شود برای ما شرم‌آور است. دشمن ترفند‌های بسیاری را در فضای مجازی برای نمایش و تبلیغ فرهنگ خود به کار می‎برد و تا زمانی که مدیریت دست آن‌ها باشد، مغلوب هستیم.
  • باید مدیریت فضای مجازی کشور را از دست دشمن درآوریم. موضوعاتی که دشمن در خصوص پیام‌رسان‌های ایرانی می‌گوید، بازی روانی است، بدین سبب در گام دوم انقلاب یکی از حیاتی‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه‌ها شکستن محاصره فرهنگی و تبلیغی دشمن در فضای مجازی است.
  • وضعیت شبکه ملی اطلاعات که تا به امروز زیرساخت‌های آن فراهم نشده است و  یکی از ارکان اصلی حل این مشکلات بحث شبکه ملی اطلاعات است. همانطور که گفته شد تمام ظرفیت‌ها را پای کار آورده‌ایم؛ صد‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه امروز در کشور داریم که متعلق به مردم کشور است؛ از فیبر‌های نوری گرفته تا سوییچ‌ها و ساختمان‌های ارتباطات، دکل‌های مخابراتی و هزاران ابزار و امکان دیگر که همگی با ثروت این مردم ساخته شده و بر‌ای آن هزینه شده است، اما دیگران آن را مدیریت می‌کنند.
  • شرایط فعلی مانند این است که شما با زحمت بسیار یک نیروگاه در وسط بیابان بسازید و از راه دور و به سختی برای آن آب بیاورید تا نیروگاه را خنک کند. همچنین از راه‌های دور برایش نیرو و کارمند بیاورید و در اطراف آن ساختمان‌های دیگری هم بسازید و بعد با دکل‌های فشار قوی برق را به شهر‌ها و خانه‌ها منتقل کنید، اما بعد از اینکه تمام این کار‌ها را انجام دادید یک بیگانه را بیاورید و به او بگویید که تصمیم بگیرد کدام خانه و کدام مناطق برق داشته باشند و کدام‌ یک نداشته باشند؛ کجا روشن باشد و کجا خاموش باشد.

در مدیریت عرصه مجازی مشکل داریم

  • مدیریت این‌چنینی فضای مجازی برای ما بسیار زشت است و احساس شرمندگی به دنبال دارد که با وجود این همه هزینه، افراد دیگری برایمان تصمیم بگیرند،  با وجود این همه هزینه باید خودمان تصمیم‌گیرنده باشیم و لازمه آن این است که پیام‌رسان‌های بومی محور باشند و شبکه ملی اطلاعات محقق شود و جست‌وجوگر ملی داشته باشیم.
  • جالب اینجاست که همه این موارد یک هزارم یک زیردریایی و ماهواره‌ای که امروز از سوی نخبگان کشورمان ساخته شده است، به تکنولوژی نیاز ندارد. برخی‌ افراد می‌گویند راه مقابله با این شرایط تولید محتواست، اما تا زمانی که مدیریت فضای مجازی دست دشمن است، نمی‌توانیم در این خصوص به نتیجه برسیم و در آن موفق باشیم؛ لذا فقط در مدیریت این عرصه مشکل داریم که امیدواریم مدیران ما به خودشان بیایند و این مسائل را حل کنند.

/ایکنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول