تشکیل کمیته عالی مدیریت خدمات شبکه ملی اطلاعات

مجازیستبراساس آنچه که در این طرح آمده، دبیرخانه این کمیته در مرکز ملی فضای مجازی مستقر خواهد بود و ردیف بودجه مشخصی برای این کمیته در بودجه های سنواتی این مرکز پیش بینی خواهد شد.

در این طرح که به امضای ۷۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده، جلسات این کمیته با حضور ذی نفعان و نهادهای مسوول در توسعه خدمات پایه و کاربردی در بستر شبکه ملی اطلاعات تشکیل خواهد شد که براساس آن رئیس مرکز ملی فضای مجازی، نماینده رئیس جمهور و رئیس این کمیته عالی خواهد بود.
همچنین نماینده مجلس شورای اسلامی، نایب رییس اول کمیته عالی و نماینده قوه قضاییه نایب رییس دوم کمیته عالی خواهد بود و سایر اعضای آن را نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان صدا و سیما، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان نظام صنفی رایانه ای و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل خواهند داد.
در این طرح آمده که جلسات کمیته عالی با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آن با اکثریت نسبی حاضر معتبر خواهد بود.
تصویب مقررات لازم در چارچوب قوانین کشور و سیاست های مصوب شورای عالی برای اجرایی کردن سیاست های کلان این شورا برای ایجاد، توسعه و ارایه خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات، همکاری، جلب مشارکت و نظارت بر عملکرد نهادهای تنظیم مقررات بخشی و سازمان های مسوول در توسعه زیست بوم خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات، شناسایی خلاهای مقرراتی موردنیاز بخش خصوصی برای حمایت از سرمایه گذاری در توسعه پلتفرم های خدمات پایه و کاربردی و رفع آنها از طریق مقررات گذاری و یا تقسیم کار بخشی در چارچوب اسناد بالادستی و ایجاد ضمانت اجرایی برای اجرای سیسات های کلی مصوبا شورای عالی در تحقق خدمات پایه و کاربردی از جمله وظایفی است که برای این کمیته تعریف شده است.
شناسایی مقررات مغابر با مصوبات کمیته در نهادهای تنظیم مقررات بخشی و ملغی اثر نمودن آنها از طریق ابلاغ به نهادهای مزبور، استفاده از ابزارهای سیاستی مناسب مانند تعرفه های فروش پهنای باند و مانند آن، به نحوی که مشوق افزایش سهم و مصرف پهنای باند در پلتفرم های خدمات پایه و کاربردی و افزایش رقابت پذیری آنها در مقابل نمونه های خارجی باشد و تصمیم گیری درباره هرگونه محدودیت یا انسداد و یا تصمیمات حاکمیتی مهم که تاثیر قابل توجهی بر کسب و کار پلتفرم های خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات داشته باشد، از دیگر وظایفی است که در طرح پیشنهادی بر عهده این کمیته قرار داده شده است.
گفتنی است، مصوبات این کمیته در محدوده موضوعات مرتبط با لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات و براساس سیاست های کلان شورای عالی فضای مجازی است و شامل موضوعات مرتبط با لایه و زیرساخت و لایه محتوای شبکه ملی اطلاعات نخواهد بود.
/ایستنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول