پاسخ استعلام فردوسی‌پور از مراجع مسئول مانع دادن مجوز به «۹۹» شد

مجازیست-علی سعد، سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) در رشته توییتی درباره برنامه «۹۹» با اجرای عادل فردوسی‌پور که قرار بود در بستر اینترنت پخش شود ولی مجوز نگرفت، نوشت:

  • درباره خبری که روز گذشته یک رسانه خبری منتشر کرده بود چند نکته را برای ایجاد شفافیت عرض می کنم: رویکرد ساترا حمایت از رسانه های صوت و تصویر ایرانی و محتوای بومی بر روی آن هاست.
  • تعداد ۱۵۰ مجوز صادره در دو سال اخیر، موجب شده طیف متنوعی از رسانه ها به طور قانونی مشغول به فعالیت باشند. در اولین جلسه شورای موافقت کلی انتشار که ۹ مهر برگزار شد، به هر سه درخواست برنامه های ارائه شده از سوی رسانه های صوت و تصویر، پروانه انتشار اعطا شد. مجوز به برنامه های همرفیق، واسخندیش و دیرین دیرین که پیش بینی می شود اقبال مخاطبان را به خود جلب کنند، در این جلسه تصمیم گیری شد.
  • شرط طرح برنامه‌ها در شورای موافقت کلی انتشار، عدم وجود موانع حقوقی، قضایی و امنیتی است که در مورد برنامه ۹۹ که به درخواست فیلیمو و کافه بازار مطرح شده بود، دریافت مکتوب استعلام مراجع مسئول، عملا موضوع قابل طرح و بررسی توسط شورای مذکور نبود.
  • حیطه مسولیتی ساترا فقط تصمیمات رسانه‌ای است لذا در صورت وجود ملاحظات استعلامی، دعاوی حقوقی و یا پرونده‌های قضایی، ساترا امکان بررسی تقاضاهای رسیده را نخواهد داشت. اصل پایه‌ای حرکت ساترا، حمایت از رسانه‌ها و محتوای داخلی در کنار شفافیت و قاعده‌مندی تصمیمات است. ساترا در حیطه مسولیتی خود، به اعلان شفاف دلایل تصمیمات، متعهد است.»
  •  بنا بر آنچه معاون ساترا توضیح داده است، منفی بودن نتیجه استعلام از «مراجع مسئول»، دلیل اعطا نشدن مجوز به برنامه «۹۹» بوده است. هنوز توضیحی داده نشده که آیا این استعلام به اجرای فردوسی‌پور در این برنامه بازمی‌گردد یا تهیه‌کنندگی وی محل بحث بوده است. همچنین گفته نشده که کدام مرجع مسئول، این ممنوعیت را وضع کرده است.
  • با وجود آغاز مسابقات لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا از یک ماه پیش، همچنان فصل جدید برنامه خبری – تحلیلی «فوتبال ۱۲۰» از شبکه ورزش سیما آغاز نشده است. این برنامه تنها حضور عادل فردوسی‌پور به عنوان مجری یا تهیه‌کننده در یکی از برنامه‌های سازمان شمرده می‌شود که حالا حضور آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این اتفاق در حالی افتاده است که آخرین قسمت فصل هفتم «فوتبال ۱۲۰»، روز ۳۰ مرداد پخش شد.
  • مدتی پیش که شایعاتی درباره حذف این برنامه وجود داشت، از سوی مسئولان تلویزیون رد شد. به طور مثال ۲۰ شهریورماه سال جاری و پس از شایعاتی که در فضای مجازی درباره سرنوشت این برنامه منتشر شد، کورش کمره‌ای مشاور مدیر شبکه ۳ سیما در توییتی، از تمدید برنامه «فوتبال ۱۲۰» خبر داد. شبکه ورزش سیما، به عنوان کانال زیرمجموعه شبکه ۳ سیما فعالیت می‌کند.

/صبا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول