رونق بازار بازی های رایانه ای با شیوع کرونا

مجازیست با توجه به رشد روزافزون کاربران گوشی‌های هوشمند همراه، کشور ما نیز یک بازار گسترده و بسیار سودآور برای بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود.

درآمد بازی‌های رایانه‌ای گوشی‌های تلفن همراه سالانه شاهد بیش از ۱۳ درصد رشد است. تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی و به ‌صورت سالانه رشدی بیش از ۶ درصد را شاهد هستند.

تعداد کاربران گوشی‌های همراه هوشمند در سال ۲۰۲۰ به عدد ۳٫۵ میلیارد نفر رسیده است ، که نمایان‌گر منبع جدیدی از بازیکن‌ها و مصرف‌کنندگان برای سال‌های آتی است.

تعداد کاربران گوشی‌های همراه ایرانی نیز به تبع رشد جهانی، شاهد رشد چشمگیری بوده‌اند.

کرونا فرصت طلایی

همه‌ی ما با وضعیت هولناک و ناخوشایند همه‌گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم. برای بسیاری از افراد محبوس در خانه، بازی راهی برای گذراندن وقت است .

قرنطینه‌های ملی و منطقه‌‌ای و ممنوعیت‌های سفر در سراسر جهان، به‌ویژه در بازار‌‌های مانند آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین، منجر به افزایش چشمگیر تعامل مصرف‌کننده با بازی‌های موبایلی شده است.

به ‌عبارت ساده‌تر، قابل حمل و در دسترس بودن گوشی‌های همراه سلطه‌ی این بازار در سال جاری را حتی بیش از پیش پایدار ساخته است.

این بازار جایگاه سنتی کافی‌نت‌ها و نظایر آنها را تا حد زیادی تصاحب کرده است.

همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ همان فرصت طلایی بود که بازار بازی‌سازی رایانه‌ای به دنبال آن بود.

درآمد زایی

به‌طور طبیعی، افزایش مدت‌زمان اختصاص داده شده به بازی، درآمد بازی‌های موبایلی را نیز افزایش خواهد داد.

اما از آن‌جا که تبدیل کردن بازیکن‌های گوشی ‌همراه به پرداخت‌کنندگان پول دارای روندی بسیار زمانبر است، رشد تعامل مصرف‌کننده به ‌مراتب فرا‌تر از رشد درآمد خواهد بود.

ایجاد رشد در مخارج مستقیم مصرف‌کننده نیز تا‌حدودی با مدل تجاری تبلیغات درون بازی که اخیرا بسیار مرسوم شده است، جبران می‌شود.

در واقع شرکت‌های بازی‌ساز به جای آنکه مستقیماً از بازیکنان پول دریافت کنند، هر روز بیشتر به سمت تبلیغات سوق پیدا می‌کنند. دریافت پول از تبلیغات کنندگان بسیار راحت‌تر از دریافت پول از بازیکن است.

با‌ این‌وجود، پیش‌بینی می‌شود که بازار بازی‌های رایانه‌ای تلفن‌های هوشمند تا انتهای سال۲۰۲۰ به ۷۷٫۲ میلیارد دلار برسد.

افزایش علاقه به بازی به دلیل خانه‌نشینی اجباری ناشی از کووید۱۹ عاملی اصلی در رشد بازار به ‌شمار می‌رود.

توسعه بازار 

در رابطه با فروشگاه‌های برنامه های کاربردی که این درآمد‌ها را ایجاد می‌کنند، انحصار دو‌گانه‌ی اپل و گوگل در بازار همچنان پا‌بر‌جا است،

با این همه فروشگاه‌های ملی در برخی کشورها، موفق شده‌اند در حوزه بازی‌های رایانه‌ای این دو را به عقب برانند، در صورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، ایران توانایی ایجاد یک اپلیکیشن محبوب و سراسری در این حوزه را دارد.

پیش‌بینی می‌شود که بازار بازی‌های موبایل در سال ۲۰۲۳ به رشد۱۰۰ میلیارد دلاری برسد و از آن نیز فرا‌تر برود.

بازارهای نوظهور مانند آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه و آفریقای شمالی، مناطق جنوبی صحرای آفریقا و آمریکای لاتین بیشترین رشد را در این زمینه ایجاد خواهند کرد.

چین، آمریکا، و ژاپن نیز، سه بازار بزرگ بازی‌های موبایل در سال۲۰۲۳ باقی خواهند ماند. در این بین، کشور ایران نیز مانند دیگر کشورهای خاورمیانه در زمره بازارهای رو به رشد طبقه‌بند‌ی شده است، با این همه رشد بازیکنان با رشد بازی‌سازها برابر نیست و باید شرکت‌های بازی‌ساز بسیار بیشتری در کشور فعال شوند.

توسعه ۵g در ایران

کشور ما نیز در حال توسعه زیرساخت‌های مرتبط با اینترنت ۵G  در کشور است. رشد سرعت اینترنت و سایر زیرساخت‌ها، بستری بسیار مناسب برای رشد بازی‌های رایانه‌ای فراهم می‌کند.

در این راستا ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش کرده است تا با حمایت از شرکت‌های خلاق که در این حوزه فعال هستند، از شرکت‌های بازی‌ساز ایرانی حمایت کند.

با این همه، حمایت از این شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، نیازمند عزم ملی و هماهنگی‌های گسترده بین‌دستگاهی است.

در صورت حمایت دیگر نهادهای مسئول، بازار بسیار گسترده‌ای در این حوزه وجود دارد، کاربر ایرانی بازی‌های رایانه‌ای نشان داده است که در صورتی که بازی‌های رایانه‌ای با کیفیت به وی عرضه شود، حتماً از آن استقبال خواهد کرد.

/خبرگزاری صدا وسیما/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول