همه متعهد به قوانین سایت هستند مگر خلافش ثابت شود
مجازیست-محمد جواد شکوری مقدم، مدیرعامل فیلیمو:
- طی روزهای اخیر برخی کاربران ویدئوهایی با موضوع چالش ترس و مومو را روی آپارات بارگذاری کرده بودند که بلافاصله اقدام به حذف آنها کردیم.
- محتواهای مخربی با موضوع آموزش چالش ترس روی سایت قرار گرفته بودند که در راستای حفظ سلامت روانی جامعه، توسط آپارات حذف شدند و این رویه ادامه دار خواهد بود. نه تنها در مورد چالش مومو بلکه هر نوع ویدئوی مخرب دیگری نیز به سرعت حذف خواهد شد.
- در پاسخ به این سوال که فرایند بارگذاری ویدئوها چگونه است و اینکه چه کسانی می توانند با چه مجوز و شرایطی ویدئو بارگذاری کنند؟،باید بگویم آپارات سایت سرویس اشتراک ویدیو است که هر کاربر با عضویت در این سایت و پذیرش قوانین ۸ مادهای آپارات که در زمینه رعایت حقوق ناشران و مولفان، عدم بارگذاری محتوا دلخراش و آزار دهنده ، مغایرت نداشتن محتوا با شئونات اخلاقی و عرف جامعه، عدم اهانت به مقامات سیاسی، نداشتن موزیک متن غیر مجاز، عدم ایجاد تنش و التهاب سیاسی در سایت، عدم تمسخر یک شهروند و اقلیت های قومی و مذهبی قادر خواهد بود محتوا خود را بارگذاری کند.
- و طبیعتا با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۷/۱۰/۱۳۸۲ و ماده ۷۵۱ قانون مجازات اسلامی و مصوبات مختلف شورای عالی فضای مجازی و هیات وزیران مسئولیت اجرا و توزیع و یا انتشار هر گونه محتوا خلاف قوانین کشور ایران در سایت آپارات بر عهده کاربران است و هر کاربر هنگام ثبت نام باید قوانین سایت آپارات را مطالعه و تایید کند.
- فرایند نظارت بر محتوا آپارات در سه مرحله انجام می پذیرد، دریافت گزارش مردمی اولین روش، مهمترین و موثرترین آنها است که در سرویس های کاربر محور دنیا هم حرف اول را میزند و در حال حاضر در تمامی اپلیکشن ها و وب سایت آپارات امکان دریافت گزارشات به سهولت ممکن است و روزانه بیش از ۱۰ هزار گزارش مردمی به دست ما میرسد که فورا مورد بررسی قرار گرفته و محتوای مشکوک حذف می شود.
- روش دوم ما کنترل ماشینی تصاویر مستهجن و خشونت آمیز به کمک نرم افزارهای هوش مصنوعی است، در این روش پس از ۵ تا ۱۵ دقیقه از بارگزاری محتوا، فریم های تصادفی استخراج شده توسط ماشین کنترل میشود و در صورت عبور از مرز مشخص شده به صف کنترل انسانی منتقل میشوند؛ تا اگر خطایی از ماشین سر زده باشد با یکنگاه دقیق تر بازبینی شوند و حذف یا تایید گردند.
- روش سوم دریافت گزارشات روزانه از کمیته مصادیق مجرمانه اینترنتی زیر نظر دادستانی کل کشور است که مطابق با ماده ۷۵۱ قانون مجازات اسلامی آپارات یک سرویس میزبانی است و باید به محض دریافت گزارش از این نهاد نسبت به موارد ارسال شده اقدام نماید.
- در پاسخ به اینکه چه کسانی با چه شاخص هایی بر محتواهای بارگذاری شده، نظارت میکنند؟ نیز باید بگویم روزانه بیش از ۳۰ هزار ویدیو در آپارات بارگذاری میشود که بر اساس فرایند های ذکر شده نظارت بر محتوا یک تیم ۳۰ نفره آموزش دیده در طول ۲۴ ساعت و هفت روز هفته مطابق با روش های فوق به بازبینی و بررسی محتوا مشغول اند.
- از آنجایی که تخلفات سطوح مختلف دارند و نوع عملکرد رفتاری کاربران موجب میشود، برخورد ها از سطح حذف یک ویدیو از کانال متخلف تا تعلیق موقت یا دایم و از دسترس خارج شدن کل کانال متفاوت است.
- درباره اینکه اگر محتوا نامطلوب باشد، شما چه مدت بعد از انتشار متوجه می شوید؟ نیز باید بگویم بستگی دارد محتوا توسط مردم گزارش بشود یا خیر و یا ماشین هوش مصنوعی ما تشخیص بدهد یا ندهد.
- طبیعی است که ما نمی توانیم عقلا و منطقا روزی ۳۰ هزار قطعه ویدیو که به ۱۹ میلیون قطعه ویدیو ما هر روز اضافه میشود را بطور کامل بازبینی کنیم و این امری محال است و در هیچ سرویس کاربر محوری در دنیا هم سابقه نداشته و ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه ای به همین دلیل مسولیت سرویس های میزبان را مشخص کرده است.
- بارها پیش امده که یک ویدیو دارای تخلف، چندین سال قبل بارگزاری شده باشد و از ۳ روش توضیح داده فوق به ما نرسیده باشد و سیستم های نظارتی یا رسانه ها سوال میکنند چطور ممکن است یک ویدیو متخلف سه سال در سرویس شما باشد و ملتفت آن نشده باشید و این یکجواب بدیهی دارد ، سرویس های کاربر محور مانند یک شهر بزرگ اند و کاملا محتمل و طبیعی است که در گوشه از شهر جرم پنهانی رخ دهد و سیستم قضایی و پلیسی کشور متوجه فعالیت آنها نشود ، اگر بشود و عکس العمل نشان ندهد حتما قابل شماتت و توبیخ است ولی اگر نشود چه؟ ما اصل را بر این قرار داده ایم که همه متعهد به قوانین سایت هستند مگر خلافش ثابت شود.
- اگر قرار باشد مسئولیت کل محتوا آپارات یا یکپیام رسان متوجه مدیرسرویس باشد هیچ سرویسی بومی کاربر محوری در کشور ساخته نخواهد شد و هیچ ایرانی نمیواند چنین ریسک و مسولیتی را بپذیرد.
/فارس/