همه متعهد به قوانین سایت هستند مگر خلافش ثابت شود

مجازیست-محمد جواد شکوری مقدم، مدیرعامل فیلیمو:

  • طی روزهای اخیر برخی کاربران ویدئوهایی با موضوع چالش ترس و مومو را روی آپارات بارگذاری کرده بودند که بلافاصله اقدام به حذف آنها کردیم.
  • محتواهای مخربی با موضوع آموزش چالش ترس روی سایت قرار گرفته بودند که در راستای حفظ سلامت روانی جامعه، توسط آپارات حذف شدند و این رویه ادامه دار خواهد بود. نه تنها در مورد چالش مومو بلکه هر نوع ویدئوی مخرب دیگری نیز به سرعت حذف خواهد شد.
  • در پاسخ به این سوال که فرایند بارگذاری ویدئوها چگونه است و اینکه چه کسانی می توانند با چه مجوز و شرایطی ویدئو بارگذاری کنند؟،باید بگویم آپارات سایت سرویس اشتراک ویدیو است که هر کاربر با عضویت در این سایت و پذیرش قوانین ۸ ماده‏ای آپارات که در زمینه  رعایت حقوق ناشران و مولفان، عدم بارگذاری محتوا دلخراش و آزار دهنده ، مغایرت نداشتن محتوا با شئونات اخلاقی و عرف جامعه، عدم اهانت به مقامات سیاسی، نداشتن موزیک متن غیر مجاز، عدم ایجاد تنش و التهاب سیاسی در سایت، عدم تمسخر یک شهروند و اقلیت های قومی و مذهبی قادر خواهد بود محتوا خود را بارگذاری کند.
  • و طبیعتا با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۷/۱۰/۱۳۸۲ و ماده ۷۵۱ قانون مجازات اسلامی و مصوبات مختلف شورای عالی فضای مجازی و هیات وزیران مسئولیت اجرا و توزیع و یا انتشار هر گونه محتوا خلاف قوانین کشور ایران در سایت آپارات بر عهده کاربران است و هر کاربر هنگام ثبت نام باید قوانین سایت آپارات را مطالعه و تایید کند.
  • فرایند نظارت بر محتوا آپارات  در سه مرحله انجام می پذیرد، دریافت گزارش مردمی اولین روش، مهم‏ترین و موثرترین آنها است  که در سرویس های کاربر محور دنیا هم حرف اول را می‏زند و در حال حاضر در تمامی اپلیکشن ها و وب سایت آپارات  امکان دریافت گزارشات به سهولت ممکن است و  روزانه بیش از ۱۰ هزار گزارش مردمی به دست ما می‏رسد که فورا مورد بررسی قرار گرفته و محتوای مشکوک حذف می شود.
  • روش دوم ما کنترل ماشینی تصاویر مستهجن و خشونت آمیز به کمک نرم افزارهای هوش  مصنوعی است، در این روش پس از ۵ تا ۱۵ دقیقه  از بارگزاری محتوا، فریم های تصادفی استخراج شده توسط ماشین کنترل میشود و در صورت عبور از مرز مشخص شده به صف کنترل انسانی منتقل میشوند؛ تا اگر خطایی از ماشین سر زده باشد با یک‌نگاه دقیق تر بازبینی شوند و حذف یا تایید گردند.
  • روش سوم دریافت گزارشات روزانه از کمیته مصادیق مجرمانه اینترنتی زیر نظر دادستانی کل کشور است که مطابق با ماده ۷۵۱ قانون مجازات اسلامی آپارات یک سرویس میزبانی است و باید به محض دریافت گزارش از این نهاد نسبت به موارد ارسال شده اقدام نماید.
  • در پاسخ به اینکه چه کسانی با چه شاخص هایی بر محتواهای بارگذاری شده، نظارت می‏کنند؟ نیز باید بگویم روزانه بیش از ۳۰ هزار ویدیو در آپارات بارگذاری می‏شود که بر اساس فرایند های ذکر شده نظارت  بر محتوا  یک  تیم ۳۰ نفره آموزش دیده  در طول  ۲۴ ساعت و  هفت روز هفته مطابق با روش های فوق به بازبینی  و بررسی محتوا مشغول اند.
  • از آنجایی که تخلفات سطوح مختلف دارند و نوع عملکرد رفتاری کاربران موجب می‏شود، برخورد ها از سطح حذف یک ویدیو از کانال متخلف تا تعلیق موقت یا دایم  و از دسترس خارج شدن کل کانال متفاوت است.
  • درباره اینکه اگر محتوا نامطلوب باشد، شما چه مدت بعد از انتشار متوجه می شوید؟ نیز باید بگویم بستگی دارد محتوا  توسط مردم گزارش بشود یا خیر و یا ماشین هوش مصنوعی ما تشخیص بدهد یا ندهد.
  • طبیعی است که ما نمی توانیم عقلا و منطقا روزی ۳۰ هزار قطعه ویدیو که به ۱۹ میلیون قطعه ویدیو ما هر روز اضافه میشود را بطور کامل بازبینی کنیم و این امری محال است و در هیچ سرویس کاربر محوری در دنیا هم سابقه نداشته و ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه ای به همین دلیل مسولیت سرویس های  میزبان را مشخص کرده است.
  • بارها پیش امده که یک ویدیو دارای تخلف، چندین سال قبل بارگزاری شده باشد و از ۳ روش توضیح داده فوق به ما نرسیده باشد و سیستم های نظارتی یا رسانه ها سوال می‏کنند چطور ممکن است یک ویدیو متخلف سه سال در سرویس شما باشد و ملتفت آن نشده باشید و این یک‌جواب بدیهی دارد ، سرویس های کاربر محور مانند یک شهر بزرگ اند و کاملا محتمل و طبیعی است که در گوشه از شهر جرم پنهانی رخ دهد  و سیستم قضایی و پلیسی کشور متوجه فعالیت آنها نشود ، اگر بشود و عکس العمل نشان ندهد حتما قابل شماتت و توبیخ است ولی اگر نشود چه؟ ما اصل را بر این قرار داده ایم که همه متعهد به قوانین سایت هستند مگر خلافش ثابت شود.
  • اگر قرار باشد مسئولیت کل محتوا آپارات یا یک‌پیام رسان متوجه مدیرسرویس باشد هیچ سرویسی بومی کاربر محوری در کشور ساخته نخواهد شد و هیچ ایرانی نمیواند چنین ریسک و مسولیتی را بپذیرد.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول