پرداخت ۱۲ میلیاردی گوگل به اپل سوژه اتهام شد

مجازیستدر ادامه شکایات وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل به اتهام نقض قوانین «آنتی تراست»، گزارش های جدید حاکی است این غول جستجوگر اینترنتی به پرداخت مبلغ هنگفت به اپل متهم شده است.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی است گوگل نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار به اپل پرداخت کرده تا آن را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در مرورگر محصولات خود در نظر بگیرد.

طبق دادخواستی که وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل تنظیم کرده این عدد براساس «برآوردهای عمومی» بدست آمده است.

این وزارت خانه ادعا می کند گرچه کاربران مختار به تغییر موتور جستجوی پیش فرض در دستگاه های خود نظیر گوشی های اپل هستند اما تعداد بسیار کمی این کار را انجام می دهند و در نتیجه گوگل از یک «مزیت غیرمنصفانه» برخوردار می شود که برای شرکت های کوچک رقیب آن مضر است.

به عبارت دیگر وزارت دادگستری آمریکا، گوگل را به سوء استفاده از نفوذ خود برای انحصارطلبی در جستجوی آنلاین و تبلیغات متهم کرده و در این حالی است که شرکت های دیگر همچون فیس بوک، اپل و مایکروسافت نیز قبلاً در مظان اتهام این وزارت خانه و همچنین کمیسیون ارتباطات فدرال قرار گرفته اند.

«کن واکر» نایب رئیس امور جهانی گوگل در واکنش به این اتهام گفت: “مردم از گوگل استفاده می کنند به این خاطر که آن را انتخاب می کنند نه اینکه مجبور به این کار شده باشند یا اینکه گزینه های دیگری در اختیار نداشته باشند.”

وی همچنین اذعان کرد که گوگل مثل هر شرکت و مؤسسه دیگری برای تبلیغات خدمات خود پول پرداخت می کند.

«مثل هر شرکت دیگری ما برای تبلیغ خدمات مان پول پرداخت می کنیم، دقیقاً مثل یک برند مواد غذایی که به سوپرمارکت پول می دهد تا محصولات آن را در انتهای یک ردیف یا روی یک قفسه در معرض دید قرار دهد.»

واکر اضافه کرد توافقات این شرکت با اپل هرگز برخلاف قوانین نبوده است.

با این حال دولت آمریکا مدعی است این مسئله منجر به از بین بردن هرگونه رقابت و نوآوری در استارتاپ ‌های کوچک ‌تر و رقیب گوگل شده و همچنین افت کیفیت سرچ‌ و محدود بودن محافظت از حریم خصوصی و گزینه ‌های جست‌وجوی جایگزین را به دنبال خواهد شد.

/عصر آی.سی.تی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول