بیش از ۸۰۰ فروشگاه اینترنتی در مهرماه نماد اعتماد گرفتند

مجازیستطبق گزارش روزانه وزارت صنعت معدن و تجارت طی حدود ۱۹ روزکاری در مهرماه گذشته ۸۷۱ نماد اعتماد صادر شده است و ۵۲ نماد اعتماد تمدید شده است.
بیشترین تعداد نمادهای اعتماد صادر شده در طول یک روز به ۷۶ نماد اعتماد می‌رسد که طبق گزارش وزارت صمت در روز ۲۳ مهرماه از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده است.
براین اساس تا کنون ۷۳ هزار و ۱۳۵ فروشگاه اینترنتی نماد خود را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دریافت کرده‌اند. هر چند طبق برآوردهای صورت گرفته تعداد فروشگاه‌های اینترنتی فعال در کشور بیش از این تعداد است اما به نظر می‌رسد هم‌اکنون بیش از دوره‌های گذشته این فروشگاه‌ها اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می‌کنند.
یکی از دلایل اقبال از نماد اعتماد الکترونیکی دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی است، طبق مصوبات بانک مرکزی و شاپرک ارائه دهندگان خدمات پرداخت و پرداخت‌یارها مجاز به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی به فروشگاه‌هایی فاقد نماد اعتماد، نیستند.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده است با تغییراتی که در زیرساخت خود ایجاد کرده است سرعت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را برای کسانی‌که مدارک آنان آماده است تقریبا به یک روز رسانده است و دبیر شورای عالی فضای مجازی طی نامه‌ای به رئیس جمهوری اعلام کرد که تمامی مراحل اضافی برای صدور نماد اعتماد الکترونیکی حذف شده است و این نماد در کمتر از یک روز صادر می‌شود. با این وجود طی سال‌های گذشته همواره فروشگاه‌های اینترنتی از ناکارآمد بودن روند صدور نماد اعتماد الکترونیکی گلایه‌مند بوده‌اند.
هر چند از ابتدای فعالیت صدور نماد اعتماد الکترونیکی این نماد از سوی بخش خصوصی و شرکت‌‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی و فین‌تک‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است اما با توجه به اینکه به تدریج الزام در یافت این نماد در قوانین مختلف از جمله آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پول‌شویی مورد توجه قرار گرفته است هر روز به اهمیت آن افزوده است.
هچنین از ابتدای سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا اقبال به تجارت الکترونیکی و عرضه کالاها در فضای مجازی بیش از گذشته مورد توجه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات قرار گرفته است از همین رو به نظر می‌رسد بسیاری از فروشگاه‌‌های فعال در سطح کشور برای اینکه بتوانند میزان فروش خود را حفظ کنند بیش از گذشته به فکر حضور در فضای مجازی و عرضه کالاهای خود در این فضا افتاده‌اند.
/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول