همکاری ویکی‌پدیا با سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با کرونا

مجازیست براساس برنامه طراحی شده میان سازمان بهداشت جهانی و ویکی‌پدیا، اطلاعات بهداشت عمومی براساس مجوز بازنشر به کاربران اجازه می‌دهد تا محتویات را از طریق هر واسطه یا به هر شکلی منتقل کرده، بازتدوین کنند، تبدیل کرده و آن را حتی برای اهداف تجاری نیز استفاده کنند. اطلاعات مربوطه و محتوای ساخته شده براساس آن باید تحت همین مجوز منتشر شوند.

این اطلاعات شامل اطلاعات گرافیکی، ویدیویی و دیگر دارایی‌های عمومی بخش درمان خواهد بود و توسط ویراستار‌های داوطلب ویکی‌پدیا که بیش از ۲۵۰ هزار نفر هستند به زبان‌های مختلف ملی و منطقه‌ای ترجمه خواهد شد.
کاترین ماهر مدیرعامل بنیاد ویکی‌مدیا می‌گوید:
  • «دسترسی به اطلاعات برای جوامع درمانی ضروری است و باید به همین نحو با آن برخورد شود. زمانی که شاهد بحران درمانی در جهان هستیم این موضوع پیامد‌های مهم و حیاتی خواهد داشت.»
  • «تمامی نهادها از سازمان‌های دولتی گرفته تا بین‌المللی و دانشمندانی که با ویکی‌پدیا همکاری دارند همگی باید نقش خود را برای ایجاد دسترسی به دانش مربوط به سلامت عمومی بدون توجه به محل زندگی یا زبان تضمین کنیم.»
سازمان جهانی بهداشت مدت‌ها است که نگران «بحران اطلاعاتی» است؛ «ازدیاد اطلاعات و گسترش سریع اخبار، تصاویر و ویدیو‌های ساختگی یا نادرست». در روز‌های اولیه پاندمی شایعات مربوط به کمبود غذا باعث شد تا مردم شروع به ذخیره اقلام ضروری و غذا کنند و درنتیجه این موضوع باعث شد تا خبری که در ابتدا به عنوان شایعه منتشر شده بود در واقع به حقیقت بدل شود. تعجب آور اینکه پس از صحبت ترامپ درمورد احتمال استفاده از هیدروکلروکسین به عنوان درمانی برای کوئید-۱۹، حداقل یک نفر پس از تزریق مواد شوینده حاوی کلروکسین جان خود را از دست داد.
درمطالعه‌ای درمورد اطلاعات اشتباه در تابستان امسال موسسه رویترز و دانشگاه آکسفورد دریافتند که بزرگترین گروه شایعات به ادعا‌های اشتباه یا نادرست مربوط به اقدامات یا سیاست‌های نهادهایی همچون سازمان بهداشت جهانی یا سازمان ملل متحد مربوط می‌شود.
البته مسلما نمی‌توان انکار کرد که ویکی‌پدیا هم در زمینه اطلاعات نادرست و شایعات مشکلاتی را تجربه کرده است اما پاسخ این وبسایت به پاندمی عمدتا موثر بوده است و ویراستار‌ها هزاران موضوع را در روز اصلاح می‌کنند.
/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول