در طلاق های امروزی پای اینستاگرام در میان است!

مجازیستدر روزگاری که پدیده ای به نام اینستاگرام تعیین کننده فرهنگ و اخلاق و اخبار و گاها منبع درآمد در جامعه است، عجیب نیست اگر بگوییم در بسیاری از طلاق های امروزی پای اینستاگرام در میان است!

پژوهشگران دریافتند ۱۵ درصد زوجین باور دارند که شبکه‌های اجتماعی موجب بروز مشکل در زندگی مشترک‌شان می‌شود چرا که این اپلیکیشن اعتیاد آور تاثیر بسیار زیادی بر نوع نگرش افراد به زندگی مشترک شان دارد.

در بین زوج های جوان امروز مهمان ناخوانده ای جای خود را باز کرده است که ذهن وهوش و وقت بسیاری از این زوجین را با خود همراه کرده است. این اپلیکیشن خوش خط و خال با تصاویر خود دل از هرذهن جویاگری می رباید و آنها را ساعت ها غرق خود می کند.

عاطفه ۳۰ :

  • این برنامه تقریبا یک سدی بر روابط زوجین در خانه است، به گونه ای که هرکدام در خانه از زوجین، خودشان را سرگرم این فضا می کنند و دیگر وقتی برای هم دیگر ندارند.
  • این برنامه سبب شده شوهرم نسبت به زندگی مشترک مان متوقع تر باشد، به عبارتی مدام زن های بلاگر اینستاگرام را بامن مقایسه می کند و از ظاهر و اندام من ایراد می گیرد.
  • خیلی از اوقات صرفا به این دلیل که همسرم مدام در حال گردش در فضای این اپلیکیشن است، به او شک میکنم و همین اتفاق سبب دلسردی روابط میان ما شده است.

علی مرد متاهلی که از فضای این اپلیکیشن گلایه های زیادی دارد:

  • اینستاگرام ضربهمهلکی بر اقتصاد خانواده هاست به نحوی که در این فضا رویکرد رایج خرید و جذابیت های آن است.
  • همسرم مدام در این فضاهای فانتزی زمانش را صرف می کند و فکر میکند باید مانند بلاگر ها زندگی کنیم و مدام از سر و شکل زندگی مان ایراد می گیرد و به دنبال خرید است.

مرجان انصاری، روان شناس بالینی حوزه خانواده:

  • اپلیکیشن اینستاگرام با توجه به طراحی خاص خود تصویر محور است و به عبارتی تصاویر در مسابقه جذابیت با یکدیگر به رقابت می پردازند، در نتیجه دائما خوراک تصویری افراد را به تنهایی تامین می کند.
  • ورود افراد به فضای اینستاگرام قطعا تاثیر زیادی بر زندگی شخصی آنها دارد و این تاثیر تاحد زیادی از ذهنیت و جهان شناختی خود فرد نشات می گیرد، برای مثال یک فرد متخصص، زمان کمتری برای گذراندن وقت در این اپلیکیشن دارد ضمن اینکه چارچوب های مشخصی نیز برای رد و پذیرش اطلاعات این فضا دارد.
  • تاثیر این فضا بر زندگی زوج های ایرانی اصلا مطلوب واقع نشده و فضای اینستاگرام متاسفانه رقابتی است بر سر دیده شدن و همین امر سبب افزایش جذابیت محتوا است ولو اینکه این محتوا به دروغ باشد.
  • مواجهه شدن زوجین با تصاویر ادیت شده ی اینستاگرام سب می شود تا توقع افراد حتی از خودشان نیز بالا برود و همین مقدمه ی بروز اختلاف زوجین خواهد شد چرا که اگر به تصاویر و محتوای موجود در اینستاگرام دقت کنیم متوجه خواهیم شد بخشی از آنها متعلق به قشری مرفه است و یا با هدف خودنمایی و یا تبلیغ سبک خاصی از زندگی طراحی شده است.
  • تولد های لاکچری، عروسی های پر زرق و برق، دکوراسیون های خاص منازل، روابط رویایی و همه اینها تنها با هدف تبلیغات جهت فروش یک تولید خاص یا ایجاد جذابیت بصری تهیه می شوند و گاها صرفا یک برش کوتاه از یک زندگی کاملا عادی هستند اما
  • متاسفانه چون تفکر و آگاهی افراد محدود است، این محتواهای جذاب را باور می کنند و باعث می شود که علاقه افراد نسبت به داشته های فعلی خوشان کم شود.

تاثیر اینستاگرام بر مصرف گرایی زوجین

  • این فضا سبب می شود تا زوجین احساس دلسردی و افسردگی داشته باشند و فرهنگ مصرف گرایی و زندگی در لحظه را باور کنند چون تبلیغات بر این محور است که چطور هزینه کنیم تا زیباتر شویم.
  • به عبارتی دیگر اینستاگرام بر این مدار است که برای اینکه حالتان خوب باشد بخرید و پول تان را مصرف کنید و در نتیجه کاملا طبیعی است که افرادی که در معرض چنین بمباران اطلاعاتی هدفمندی واقع می شوند، تحت تاثیر قرار بگیرد و سیستم تامین هزینه ها یشان را با چیزی که گمان می کنند سبب خوشحالی اش شود تطابق دهد.

نقش بلاگر ها

  • بلاگر ها نقش دوسویه در اینستاگرام دارند و تاثیر زیادی بر فالور های خود دارند که به طور کلی دو گروه هستند که یک گروه صرفا به دنبال جلب توجه و ارضا خلاء هیجانی خود و به عبارتی به دنبال دیده شدن و تایید گرفتن با هدف سودجویی جنسی و مالی هستند.
  •  اما در این بین افرادی هستند که اهداف قابل تحسین دارند و در پشت محتواهای شان اندیشه منطقی وجود دارد و محتوای مفید و منطبق با زندگی واقعی تولید می کنند و اطلاعات اخلاقی و مفیدی در اختیار مخاطب های خود قرار می دهند.

دنیای فانتزی اینستاگرام

  • در مجموع فضای اینستاگرام مانند یک مهمانی بزرگ است که تمام افراد حاضر درآن در حال رقابت برای بهتر دیده شدن هستند که بر سراین راه ممکن است اطلاعاتی که منتقل می کنند دروغین باشد یا لعاب کاری شده باشد.
  • این رنگ و جلای دروغین و برزگ نمایی تصویری می تواند باعث ایجاد فانتزی های غلط در ذهن زوجین شود که این رویاها نه قابل دسترس هستند و نه قابل فراموش کردن، در نتیجه سبب حس سرخوردگی و حس بی علاقگی به زندگی مشترک خودشان می شود.

روابط مخفی زوجین در اینستاگرام

  •  یکی از نکات بسیار احتیاط برانگیز در استفاده از این اپلیکیشن همین نوع روابط است و زوجین برای استفاده از این فضا حتما باید خط قرمز های مشخص داشته باشند.
  • معاشرت دوستانه یک فرد متاهل با جنس مخلف بدون اطلاع و رضایت همسر در هر صورتی و در هرشکل و عنوانی باعث ایجاد ترک های ریز در استحکام رابطه زناشویی و کاهش اعتماد زوجین می شود.
  • در فضای اینستاگرام امکان مخفی کاری و بازی با کلمات بشدت وجود دارد که این خود یکی از عوامل برانگیزنده افراد برای تجربه روابط موازی با زناشویی است که منجر به خیانت می شود.
  • در یک نگاه کلی اگر استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام با آگاهی همراه  باشد، تجربه ای بسیار اثر بخش است وگرنه همچو آنش سوزانده خواهد بود.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول