گسترش سواد رسانه‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

مجازیست-سمیه نوش آبادی، دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در استان همدان:

  • نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی از سال ۹۷ کار خود را آغاز کرده و با هدف تبدیل مخاطبان منفعل رسانه ها به مخاطبین فعال، با قدرت و قوت به در حال ادامه مسیر خود است.
  • مخاطب منفعل فردی است که یا فضای مجازی را صرفا آسیب زا میبیند و از آن دوری می کند، یا این بستر را سراسر فرصت دیده و با آغوش باز و بدون پالایش مطالب از آن استفاده می کند. اما مخاطب فعال، قدرت تحلیل مطالب را در رسانه ها داشته و می‌تواند استفاده از مزایای رسانه ها به حداکثر و آسیبهای آن را به حداقل برساند.
  • در این شرایط که اینترنت و شبکه های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیر زندگی افراد تبدیل شده اند، نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی به دنبال گسترش سواد رسانه در بین عموم مردم و ایجاد حرکتی مثبت در استفاده از فرصت‌ها و کاهش آسیب‌های فضای مجازی برای جامعه است.
  • به لطف خدا با برگزاری ۷ دوره مجازی و دو دوره حضوری تربیت مدرس در استان موفق شدیم بیش از ۱۰۰ مدرس سواد رسانه را در سطح استان آموزش دهیم و این آمادگی را داریم که کلاس‌های عمومی و تخصصی آموزش سواد رسانه را برای هم استانی های عزیز برگزار کنیم.
  • در این طرح  ۱۶ دبیرستان مقطع دوم متوسطه شهر همدان به عنوان پایلوت انتخاب شد و همه دانش آموزان و والدین و دبیران این مدارس دوره های آموزشی تخصصی را گذراندند که شرح آن از این قرار است: ۴ هزار دانش آموز، ۱۶ ساعت آموزش های تخصصی سواد رسانه دریافت کردند. ۴ هزار نفر والدین این دانش آموزان ۸ ساعت آموزش سواد رسانه را گذراندند و بیش از ۱۰۰ نفر از دبیران و کادر این مدارس در دوره تخصصی  ۸ ساعته شرکت کردند.
  • ما با داشتن دو سامانه قدرتمند در آموزش مجازی امکان برگزاری کلاس‌های چند صد نفره آنلاین را داریم.
  • هر چند برگزاری کلاسهای مجازی برای دانش آموزان بهترین فرصت برای بهره گیری از مزایای فضای مجازی است و می تواند به گذر امن خانواده ها از این شرایط کمک کند و آنها را از ابتلا به کرونا حفظ نماید، اما در صورت عدم توجه به آموزش‌های سواد رسانه ای برای والدین و دانش آموزان، که پیش نیاز حضور آنها در فضای مجازی است؛ پس از مدتی جامعه با موج آسیب‌هایی مواجه  می شود که خطر آن به مراتب بیشتر و بدتر از بیماری کروناست.
  • در این برهه حساس آموزشی این نهضت در کنار نهادهای رسمی آموزشی ایستاده است و آمادگی کمک به مدارس استان را دارد و  با استفاده از همه ظرفیت های آموزشی خود می‌تواند در صورت تقاضای مدارس با برگزاری کلاس‌های آنلاین سواد رسانه ویژه والدین و دانش آموزان در به سلامت گذشتن از این بحران کمک کند.

/عصر همدان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول