آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسان های داخلی

مجازیست-امیر خوراکیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی:

  •  پس از تصویب این سند استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نسبت به پیام رسان های داخلی صورت گرفته اما در ادامه مشکلات فنی و نواقصی در ارایه خدمات و سرویس دهی ها به وجود آمد که البته این تجربه پس از سکون و افت مختصری مسیری برای رشد جدی پیام رسان های داخلی در زمینه های مختلف و مجددا رشد اقبال نسبت به پیام رسان های داخلی فراهم کرد.
  • برای حمایت از پیام رسان های داخلی در مرحله اول براساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور یکسری اقدامات صورت گرفت و در حال حاضر در مرحله دوم حمایت ها برای تقویت و ارتقای آنها هستیم.
  • درباره مرحله دوم حمایت ها از پیام رسان های داخلی باید بگویم اتصال پیام رسان های داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارایه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانه ها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی از جمله حمایت های کشور در مرحله دوم این طرح است.

ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری در پیام رسان های داخلی

  • ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری حمایت بزرگی بود که با همکاری اپراتورها برای اتصال آنها به پیام رسان ها صورت گرفت . همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی اپراتورها به میزان ترافیکی که پیام رسان ها بتوانند ایجاد کنند سهمی از درآمد آن را پرداخت خواهند کرد که این مهم باعث ایجاد رقابت در جذب مخاطب و تامین نیازها و سرویس های مورد نیاز مردم در پیام رسان های داخلی و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان عزیز خواهد شد.
  • وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای ایجاد زیرساخت برای خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات مرکز داده شهید سلیمانی را ایجاد و به صورت رایگان در اختیار پیام رسان های داخلی قرار خواهد داد، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین سامانه ای ایجاد شد تا پیام رسان های داخلی بتوانند با مراجعه به آن و بارگذاری اطلاعات مورد نیاز نسبت به دریافت مجوز در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کنندکه این مجوز در ادامه برای دریافت تسهیلات، امکانات و تعاملات مورد نیاز است.

عرضه خدمات دولت الکترونیک بر روی پیام رسان های داخلی

  • درخصوص ارایه خدمات دولت الکترونیک بر روی پیام رسان های داخلی برای افزایش کارآیی آنها و تسهیل در تامین نیازهای مردم، با توجه به این که برای ارایه این خدمات نیاز به همکاری سازمان های بسیاری است، علی رغم محدودیت های فعلی کشور در مبارزه با کرونا، پیگیری های لازم صورت گرفته و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه به زودی خواهیم بود.
  • برای رفع مشکلات قضایی پیام رسان ها نیز کارگروهی با مشارکت قوه قضائیه و دادستانی تشکیل شده و مسائل پیام رسان ها به خصوص در حوزه تفکیک مسئولیت های کاربر با صاحب سرویس در حال پیگیری است.
    حمایت همه جانبه کشور برای معرفی و تبلیغ پیام رسان های داخلی
  • برای تبلیغ و معرفی پیام رسان های داخلی از صدا و سیما درخواست کردیم تا با رفع تداخل قوانین داخلی این سازمان برای معرفی آنها به مردم شرایط ویژه ای اختصاص یابد، آنچه که مسلم است شناسایی پیام رسان های داخلی به مردم نیاز به حمایت همه جانبه دارد بنابراین مسئولان و دستگاه های اجرایی حتما در اطلاع رسانی ها و برنامه هایی که دارند پیام رسان های داخلی را مقدم بدارند و اگر مجبورند برای مخاطبان خارجی در پیام رسان های خارجی اطلاع رسانی کنند این امکان را فراهم کنند تا این محتوا به استناد مطلبی که در پیام رسان داخلی منتشر شده بازنشر شود.
  • همچنین از فعالان فضای مجازی و چهره های شناخته شده می خواهیم برای حفظ منافع عمومی و ضمانت فعالیت مردم در فضای مجازی در پیام رسان های داخلی پررنگ تر ظاهر شوند.
  • مشکلات، دعاوی و رسیدگی به حقوق افراد در پیام رسان های خارجی به خصوص در حوزه های مسائل مالی و اجتماعی قابل رسیدگی نیست و بنابراین کسب وکارها در پیام رسان داخلی امنیت بیشتری خواهند داشت.
  • پیام رسان های داخلی باید برای ارتقا و تقویت خود تلاش کنند و سرویس های بهتری ارایه دهند چرا که حمایت ها در کنار تلاش های این پیام رسان ها نتیجه مطلوب را خواهد داشت بنابراین صرفا به دنبال حمایت نباشند، از پیام رسان های خارجی دعوت می شود در ایران دفتر مرکزی ایجاد کرده و امکان تعامل و ارتباطات را ایجاد کنند چرا که ما موافق فعالیت سرویس های خارجی با اولویت حمایت از سرویس های داخلی در کشور هستیم اما این به میزان تعامل و همکاری سرویس های خارجی براساس اصول بین المللی بستگی دارد.

/مرکز ملی فضای مجازی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول