سواد رسانه‌ای واکسیناسیون در برابر آسیب‌های فضای مجازی است

مجازیست-محمدامین طاهری، معاون تربیت و آموزش فضای مجازی و اطلاع رسانی سپاه امام سجاد علیه السلام هرمزگان :

  •  باید از رسانه استفاده کرد، اما آسیب های آن را نیز باید شناخت و جامعه را در برابر آن واکسینه کرد، سواد رسانه ای یعنی واکسینه کردن جامعه برای مواجهه با آسیب‌های رسانه و فضای مجازی است.
  • امروز اکثر افراد جامعه مخصوصا قشر جوان مخاطب فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف هستند و با توجه به این حجم از گسترش، آموزش سواد رسانه ای به عموم جامعه و تربیت استاید متخصص در حوزه سوادرسانه ای بسیار مورد اهمیت است.
  • امروز دشمن در مقابل با ما یک جنگ تمام عیار رسانه ای را شروع کرده است،  افزایش سطح سواد رسانه ای جامعه در برابر این جنگ تمام عیار کمک می کند.
    یکی
  • از معضلات حال حاضر در فضای مجازی کشور گسترش انتشار اخبار جعلی و غیر واقع، پذیرش و بازنشر غیر آگاهانه و بدون بررسی آن توسط عوام جامعه است، تقویت و بالابردن توان تحلیل و فکر کردن عموم جامعه در مواجهه با اینگونه اخبار و داشتن تفکر انتقادی پیرامون آن نیاز این روزهای مردم در کشور می باشد.
  • همانطور که پس از انقلاب اسلامی با توجه به نیاز جامعه و افزایش سطح فرهنگ و سواد عموم جامعه “نهضت سوادآموزی” راه اندازی شد، با توجه به نیاز حال حاضر جامعه به افزایش سطح سواد در حوزه رسانه و فضای مجازی، «نسرا» یا نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی راه اندازی شده است.
  • هدف از تاسیس و فعالیت نسرا تربیت رسانه ای عموم جامعه به گونه است که بتواند با توجه به حجم عظیم گسترش روز افزون شبکه های مجازی و رسانه های متعدد، تحلیل و واکنش فعالانه و با همراه با آگاهی پیرامون این سیل فراگیری رسانه را داشته باشد.
  • نسرا به دنبال آن است که در حوزه افزایش سطح سواد رسانه در هرمزگان با استفاده از نیروهای توانمند حرکتی موثر را انجام دهد که حاصل آن یادگیری استفاده صحیح و کامل از رسانه در سطح عموم افراد جامعه باشد، مردم مداوم با رسانه مواجه هستند و خواسته یا ناخواسته از آن تاثیر می پذیرند. در نهضت سواد رسانه ای به عموم مردم آموزش می دهیم که چگونه از رسانه استفاده کنند، ضمن اینکه کمترین آسیب را ببینند.
  • دو نگاه اعتماد و اطمینان کامل به رسانه و ترس از رسانه  در دنیای امروزی منسوخ شده است و باید از رسانه استفاده کرد، اما آسیب های آن را نیز باید شناخت و جامعه را در برابر آن واکسینه کرد، سواد رسانه در حقیقت واکسینه کردن جامعه برای مواجهه با آسیب‌های رسانه و فضای مجازی است.
  • با توجه به اینکه تقریبا در همه شهرستان ها نهضت سواد رسانه ای به برگزاری کلاس های آموزشی بصورت حضوری و مجازی می پردازد، و در سال جاری تا کنون بیش از ۴۵۰۰ نفر بصورت رایگان در آموزش های سواد رسانه ای شرکت کرده اند، افراد علاقمند به آموزش سواد رسانه می توانند با ورود به سامانه آموزش مجازی نسرا به آدرس Lms.nasraa.ir از آموزشهای آنلاین و آفلاین بصورت رایگاه بهره مند گردند.
  • با توجه به نیاز آموزش سواد رسانه برای همه ی افراد و اقشار جامعه آماده همکاری با تمام نهادهای دولتی و غیر دولتی، حوزه، مساجد، آموزش و پروش و دانشگاه ها، مراکز آموزشی سطح استان جهت برگزاری آموزشهای سواد رسانه ای هستیم.
  • تاکنون آموزش تولید عکس نوشته، طراحی پوستر در فتوشاپ، سواد بصری و خبرنگاری، تدوین فیلم و کلیپ توسط نرم افزارهای موبایلی، فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی، فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی، راهکارهای مقابله با کرونا و… از جمله کلاس های آموزشی است که در استان برگزار شده است.
  • در جهت آموزش افراد علاقه مند به تدریس سواد رسانه ای و افزایش توانایی نیروهای توانمند در این حوزه هرساله چندین دوره تربیت مدرس سواد رسانه توسط نسرا برگزار می گردد.

/هرمز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول