حمایت ناجا از بازی سازان رایانه‌ای بومی

مجازیست-سردار احمد نوریان، معاون اجتماعی ناجا در جلسه ارزیابی روند انتشار بازی رایانه‌ای گشت پلیس ۲ که با حضور سید صادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و هیئت همراه در ناجی هنر برگزار شد:

  • با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، پرکردن اوقات فراغت بخصوص برای جوانان و نوجوانان با نگاه سرگرم کنندگی توام با آموزش یکی از دغدغه‌های جدی پلیس به شمار می‌آید.
  • نسل جوان و نوجوان علاوه بر کار و تحصیل نیاز به مشغولیت و بازی نیز دارد، بازی‌های رایانه‌ای تفاوت شایانی با بازی‌های سنتی هم به لحاظ شکل، محتوا، ساختار و هم به لحاظ نحوه ورود و استفاده از آن دارد.
  • کاربران بازی‌های رایانه‌ای برای استفاده از آن نیاز به علم، دانایی و مهارت دارند، افراد هنگام شنیدن حدود ۲۰ درصد استعداد فراگیری دارند، اما افرادی که هم می‌شنوند و هم می‌بینند و عمل می‌کنند حدود ۷۵ درصد بیشتر استعداد فراگیری پیدا می‌کنند.
  • در بازی‌های رایانه‌ای تاثیر قابل توجهی در بهبود یکپارچگی حسی وجود دارد، در فرآیند‌های یادگیری؛ تفکر، خلاقیت و هوش به تنهایی نقش ندارد بلکه تمام بدن در این ارتباط دخیل است.
  •  کودکان و نوجوانان از طریق تعامل با محیط اطراف خود به یادگیری می‌پردازند و با پیشرفت فناوری، تعامل با محیط اطراف نیز روز به روز کاسته می‌شود، چرا که انواع بازی‌های رایانه‌ای جایگزین بازی‌های سنتی که پرتحرک بودند، شده است و آنان را از بهره برداری صحیح از تمام حواس محروم می‌کند.

نسل جوان و نوجوان استفاده صحیح و مطلوب از بازی‌های رایانه‌ای را به خوبی فرا گیرند

  • این امر نیاز به هوشمندی، فکر، چاره جویی و استفاده از تاکتیک‌هایی نوین در تولید محتوا‌های فرهنگی دارد، باید به نسل جوان و نوجوان بیاموزیم تا استفاده صحیح و مطلوب از بازی‌های رایانه‌ای را به خوبی فرا گیرند.
  • برخی بازی‌های رایانه‌ای موجب ترویج روحیه پرخاشگری، خشونت، بی تابی، رفتار‌های تهدیدگرایانه، عدم رعایت اخلاق، شئون اجتماعی و … می‌شود، این نوع رفتار‌ها و تحرکات می‌تواند عواقب نامطلوبی در ایجاد ناامنی جامعه داشته باشد.
  • در گذشته اراذل و اوباش در محدوده و جغرافیای مشخص قابل کنترل بودند، افراد در فضای مجازی محدودیت جغرافیایی ندارند و می‌توانند در گستره نامتناهی فعالیت کنند که اگر کنترل نشود، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد چرا که برخی کاربران مانند مجرمان و اراذل و اوباش با سوء استفاده از این ویژگی سبب ایجاد ناامنی و آسیب‌های روحی و جسمی مخاطبان می‌شوند.
  • مجموعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تولید محتوای مناسب می‌تواند در افزایش تعامل و همکاری و هم افزایی بین دستگاه‌ها و نهاد‌ها در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرایم نقش موثری ایفا کند؛ به گونه‌ای که سیستم‌های دستگاه‌ها را فعال کند و سبب به گردش درآمدن چرخ دنده‌ها شود تا بار سنگینی که بر دوش پلیس نهاده شده سبک شود.
  • بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در عصر حاضر که شاهد افزایش اختلاف بین نسلی هستیم به عنوان نهاد اصلی و مرجع حاکمیتی در مبحث بازی، خلاء بین والدین و فرزندان را با آگاهی بخشی در خانواده‌ها پر کند.
  • فضای مجازی با سرعت بالایی رو به رشد است و حرکت در آن به توانایی و هوشمندی بالایی نیاز دارد، از آنجایی که قشر اصلی مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای نوجوانان و جوانان هستند این بنیاد می‌توند با اصلاح محتوای بازی‌های رایانه‌ای به جامعه تعالی دهد و از سوی رفتار‌های تخریب گرایانه در سطح جامعه را کاهش دهد.
  • حمایت ناجا از بازی سازان بومی تضرورت دارد و امیدوارم که انعقاد تفاهم نامه مابین مجموعه نیروی انتظامی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مبنایی شود برای این که ناجا بتواند وظیفه و نقشی را که جامعه بر عهده اش گذاشته است بهتر از قبل ایفا کند.

قدردانی از اقدام جسورانه ناجا در تولید بازی رایانه‌ای گشت پلیس

سید صادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای:

  • از نیروی انتظامی بابت این که توانست جسورانه با استفاده از ساختار نوین در شکل گیری بازی گشت پلیس نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم همچنین از تیم تهیه کننده این بازی‌ها که نقش اساسی ایفا کردند.
  • براساس آمار‌های قابل مشاهده در بازی گشت پلیس بیش از دو میلیون برداشت کاربران در کافه بازار ثبت شده است،  این موضوع نشان می‌دهد که مخاطب از این بازی رایانه‌ای راضی بوده و بیش از ۶۰ هزار نظر مثبت (کامنت) در ذیل آن موید این موضوع است.
  • بازی رایانه‌ای گشت پلیس ۲ هم جزء بازی‌های پرمخاطب محسوب می‌شود و در قالب ماموریت پلیس تعقیب و گریز طراحی شده است، در نسل‌های بعدی این بازی می‌توان به نقش آفرینی ماموران در ان پرداخت که می‌تواند گسترش و توسعه آن شود، همانطور که در نسل ۲ نیز شاهد پیشرفت در بخش‌های دیگر این بازی بودیم.
  • براساس ارزیابی این بنیاد بازی گشت پلیس جزء بازی‌هایی با چرخه عمر بلند، مفید و مثبت محسوب می‌شود تا جایی که همانطور که اشاره شد براساس استقبال خوب مخاطبان می‌توان نسل‌های جدیدی از آن را در آینده نیز با بهبود و توسعه نسبت به قبل تولید کرد.
  • با توجه به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای و بحث‌هایی که به خصوص در دوران پساکرونا به وجود آمده است، گفت: نیروی انتظامی یکی از ابردستگاه‌هایی است که نسبت به تولید محتوا در بخش‌های مختلف فرهنگی واکنش نشان می‌دهد و کارش را با موفقیت با تولید بازی گشت پلیس شروع کرده است.
  • بازی گشت پلیس با حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کاربر نشان داده مخاطب خاص خود را یافته، یعنی خود یک رسانه است، در پیمایش اخیر ۳۲ میلیون بازیکن برای این کاربر پیدا شده که حداقل در هفته یک ساعت از طریق پی سی یا گوشی بازی می‌کنند.
  • این کاربران ۶۲ درصد مرد و ۳۸ درصد زن هستند که حول و حوش ۹۰ دقیقه در روز بازی می‌کنند و در رده سنی نوجوان و جوان قرار دارند.
  • شاهد این هستیم که کاربران بازی‌های رایانه‌ای از دامنه سنی حدود ۱۶ ساله در سال گذشته و به ۲۲ ساله طی سال جاری رسیده اند.
  • با وجود این حجم کار و استقبال از بازی‌های رایانه‌ای نیاز به تولید محصولات فاخر دوچندان می‌شود که باید به خانواده‌ها کمک کنیم تا فرهنگ مصرف را فرا بگیرند البته خوشبختانه خانواده‌ها در تلاشند تا با توجه به سن فرزندان خود برای مصرف بازی‌های مناسب آن سن اقدام کنند.
  • نیروی انتظامی در برخی مصوبات شورای عالی مجازی به عنوان نهاد همکار معرفی شده است، این نگاه کاملا در ناجا تبلیغی و فرهنگی بوده که بتوان از این فضا و ظرفیت ایجاد شده استفاده کرد.
  • در بازی‌های هدفمند قرار شده است نیروی انتظامی موضوع‌هایی را مطرح کند که در ذیل تفاهم نامه نکات و موضوعات شفاف و روشن تری دارد، تمام تلاش نیروی انتظامی این است که از طریق پلیس‌های تخصصی مانند پلیس فتا، فضای مجازی را برای استفاده کنندگان سالم نگه دارد.
  • در تولید محصولات فرهنگی برای قشر جوان و نوجوان بایستی هم موضوع سرگرمی و هم آموزش لحاظ شود، ان شاء الله این تفاهم نامه مبنایی برای توسعه همکاری نیروی انتظامی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باشد.
    گفتنی است بهزاد رجب پور، تهیه کننده و سازنده بازی رایانه‌ای گشت پلیس نیز از طریق پیام تصویری در این جلسه:
  • با رایزنی‌هایی که بین موسسه ناجی هنر و تیم تخصصی سازنده انجام شد، این بازی رایانه‌ای در قالبی بزرگ تولید شدو توانست با حجم استقبال مخاطبان روبه رو می‌شود.
  • این موفقیت تا جایی است که رقیب خوبی از نظر کمی و کیفی در مقایسه با بازی‌های خارجی شد و امروز نیز قرار است تولید نسخه دوم این بازی مورد ارزیابی قرار گیرد.

در این نشست که به میزبانی نیروی انتظامی در موسسه ناجی هنر برگزار شد، مجتبی رشوند مدیرعامل این موسسه، معاونان و مدیران بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نیز، در سخنانی به ارائه گزارش‌هایی از روند فعالیت خود در این حوزه پرداختند.

/خبرگزاری صدا و سیما/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول