سه‌چهارم چینی‌ها از وی‌چت استفاده می‌کنند

مجازیستاستفاده از پلتفرم های داخلی اینترنت در کشور چین از اهمیت زیادی برای دولت و کاربران برخوردار است. یکی از این پیام رسان ها، ویچت است. پروژه تولید پلتفرم وی چت در گوانگژو و در اکتبر ۲۰۱۰ آغاز شد. هم اکنون ویچت با بیش از یک میلیارد کاربر در جایگاه پنجم رسانه های اجتماعی و سوم پیام رسان هاست و تنها واتس اپ و مسنجر (هر دو متعلق به فیس بوک) پیام رسان هایی هستند که کاربران بیشترنسبت به ویچت دارند.

۷۴ درصد کاربران چینی از ویچت استفاده می کنند
کاربران چینی بسیاری از فعالیت های روزمره خود را از طریق پلتفرم وی چت انجام می دهند. به عنوان مثال، آمارهای ماه مارس ۲۰۱۶ نشان می دهد که ۷۴ درصد کاربران چینی برای دستیابی به اطلاعات و اخبار از ویچت استفاده کرده اند؛ ۴۱ درصد کاربران چینی حداقل از یک خدمت تجاری بهره گرفته اند؛ ۳۰ درصد از کاربران از خدمات حساب های رسمی استفاده کرده اند و ۱۱ درصد نیز از خدمات عمومی دولتی بهره مند شده اند.
یکی از مهمترین ویژگی های وی چت در میان مخاطبان، امکان های مالی و پرداخت دیجیتال است. به گونه ای که کاربران این پلتفرم، تقریبا بیشتر پرداخت های خود را از طریق این پلتفرم انجام می دهند و وی چت تبدیل به یک کیف پول برای اکثر شهروندان شده است.
چین سرآمد کشورهای دنیا در پرداخت های دیجیتالی
می توان گفت که چینی ها در پرداخت دیجیتالی و مبتنی بر تلفن همراه، سرآمد همه جهان هستند و هیچ کجای جهان، چنین آماری وجود ندارد. آنها به تنهایی ۳۵ درصد مبادلات مالی و پراخت دیجیتال مبتنی بر پلتفرم های تلفن همراه را در اختیار دارند.
وی چت در مجموعه هلدینگ تنسنت ساخته شده است. تنسنت اولین شرکت آسیایی است که بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است و در حال حاضر، ارزشمندترین شرکت سهامی عام آسیا محسوب می شود. درآمد عمده تنسنت از دو پیامرسان اجتماعی وی چت و کیوکیو، شبکه اجتماعی کیوزون و مجموعه بازی های آنلاین و رایانه ای آن است.
در واقع تنسنت بزرگترین ارائه دهنده بازی های رایانه ای و بازی های موبایل در دنیا است و در این عرصه درآمدش از مایکروسافت و سونی هم بیشتر است. بزرگترین شرکت تاکسی اینترنتی چین با نام «دیدی داچ» نیز متعلق به همین شرکت است.
 بایدو، موتور جستجوی ملی چینی ها
تنها شرکت فناوری اطلاعات رقیب تنسنت در چین را می توان شرکت «بایدو تیبا» دانست که مالک موتور جستجوی مشهور «بایدو» است. به این حال، مزیت بایدو تیبا تنها در حوزه موتور جستجو است و این شرکت در زمینه رسانه های اجتماعی خصوصا پیام رسان های اجتماعی فعالیت برجسته و قابل رقابتی با تنسنت ندارد. در جهان نیز تمام رده بندی ها موید این مطلب است که تنسنت در کنار آمازون، اپل، گوگل، مایکروسافت و فیس بوک باارزش ترین برندهای جهان هستند. از لحاظ کاربران نیز هلدینگ تنسنت را می توان بعد از فیس بوک، دومین شرک بزرگ دنیا تلقی کرد.
 بخش عمده درآمد هلدینگ تنسنت، از فروش بازی، فروش فضای ابری و خدمات پرداخت تأمین می شود و درآمد تنسنت از تبلیغات کمتراز ۲۰ درصد بوده و بیشتر درآمد خدمات آن نیز از وی چت است؛ در حالی که درآمد فیس بوک از تبلیغات، بیش از ۹۵ درصد است. در واقع الگوی درآمدی تنسنت، بر خلاف شرکت هایی مانند فیس بوک، مبتنی بر عضویت و درآمدهای شخص سازی کاربران خود است و این مساله باعث می شود که کاربران به پلتفرم وابسته تر شوند و مدت بیشتری در پلتفرم فعال باشند و اعتمادشان جلب گردد.
سرمایه گذاری چینی ها روی بازی های آنلاین کوچک
یکی از سیاست های قابل توجه دیگر تنسنت، سرمایه گذاری بر روی ارائه بازی های آنلاین کوچک در پلتفرمی مانند وی چت است. به گونه ای که بیشتر درآمدهای تنسنت از طریق بازی های آنلاین بوده است و بعد از آن نیز ۲۵ درصد درآمدهای تنسنت از بازی های رایانه ای است. اما مهمترین سیاست تنسنت را می توان در ادغام سرگرمی در سبک زندگی و خدمات اجتماعی مبتنی بر رسانه های اجتماعی دانست.
در واقع اکنون تنسنت، بازی های آنلاین را به جزئی از زندگی و کار چینی ها تبدیل کرده است و آنان نیز بابت این سرگرمی، هزینه پرداخت می کنند. تنها یکی از محبوب ترین بازی های کوچک ویچت با عنوان «تیائویی تیائو»، ۳۹۰ میلیون بازیکن چینی را جذب خود کرده که از کل جمعیت آمریکا بیشتر است.
توسعه اقتصادی چین با انقلاب در فناوری اطلاعات
به نظر می رسد که واژه انقلاب برای توصیف تحولات اخیر چین در حوزه فناوری اطلاعات واژه مناسبی باشد. آنها سهم بسیار بزرگی از شرکت های عظیم فناوی اطلاعات دارند و این اتفاق را می توان مدیون رویکردها و سیاست های چین دانست که تحت عنوان «انقلاب چینی در فناوری اطلاعات و ارتباطات» شناخته می شود.
آنها به واسطه فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته اند اقتصاد را بازسازی و نوآوری های بعدی را تسهیل و تقویت کرده و تولید محصولات و فرآیندها را بسیار آسان تر کنند. در نتیجه رشد سریع تری در تعداد موارد نوآوری ها و اختراعات و فرآیندهای اقتصادی رخ داده است.
/تسنیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول