عصبانیت و خشم توییتری، لذت و سرگرمی اینستاگرامی
مجازیست-محسن فینی زاده، داده کاو و تحلیل گر شبکه های اجتماعی در روزنامه مردمسالاری نوشت:
فعالیت روزانه کاربران شبکه های اجتماعی به سطحی از نفوذ و گستردگی رسیده است که در بخش های مختلف از جمله اقتصاد، فرهنگ، سیاست و حتی اجتماع نقش جدی ایفا کند. سهم بیش از چهل میلیونی کاربران اینستاگرام، سهم بیش از پنجاه میلیونی کاربران تلگرام و تولید میلیون ها توییت، استوری و پست همه و همه سبب شده است هر بستر شبکه ی اجتماعی جدا از کاربرد ارتباطی ویژگی خاص خود را بگیرد.
به بیان بهتر میتوان این جمله را که رسانه خود پیام است به صورت واضح در شبکه های اجتماعی لمس کرد. برای مشخص تر شدن این موضوع محتواهای منتشر شده در یک سال گذشته که از ابتدای مهر سال ۱۳۹۸ تا انتهای شهریور ۱۳۹۹ در بستر های اینتساگرام و توییتر توسط کاربران به اشتراک گذاشته شده است مورد بررسی قرار دادیم که حاصل آن بیش از سیصد میلیون پست اینستاگرام و چهارصد میلیون توییت بوده است.
بعد از مراحلی که به کمک هوش مصنوعی و تکنیک های داده کاوی روی داده ها انجام شد، محتواها را بر اساس احساسات تحلیل کردیم و در بررسی احساس هایی از جمله عصبانیت، نارضایتی و ناراحتی، شادی، امید، آرامش، لذت، افسردگی، دلتنگی، غم، رضایت، نگرانی، هیجان و… نمودار های زیر به تفکیک بستر حاصل شده است:
با بررس دقیق تر بر روی موضوعاتی اصلی عصبانیت، نارضایتی، شادی و امید نمودار زیر حاصل شده است که در آن سعی شده به علت عصبانیت به صورت کلی بپردازیم:
هر چند موضوعاتی مانند مسائل آموزشی در بازه ای از سال نقش جدی در نارضایتی کاربران داشته است اما در بررسی کلان سالیانه چهارمین مسائل مهم است که بیشتر به بحث برگزاری کنکور و فعالیت مدارس و موسسات آموزشی در شرایط کرونا بر می گردد.
در بستر اینستاگرام احساسات لذت محور سهم بیشتری دارند به صورتی که با بررسی پست هایی از بیش از چهل میلیون کاربر اینستاگرام که محتوای عمومی منتشر می کنند، لذت با سهم چهل و دو درصدی بیشتر محتوا را به خود اختصاص داده است که بیشتر این محتواها مربوط به لذت از غذا، موسیقی، سفر و طبیعت و تاحدودی ورزش است.
امید در پست های اینستاگرام بیشتر جنش شخصی دارد که در قالب پست هایی امید آفرینی می کند که رویکرد فردی و خانوادگی را شامل می شود، نکته مهم سهم بسیار کم امید در قالب سیاست، اجتماع و اقتصاد است که گویی می توان گفت سهم جدی در میان کاربران ندارد.