بجای برخورد به دنبال آموزش باشیم

مجازیست- افتتاحیه سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی:

  • علی رغم اهمیتسواد رسانه ای و اطلاعاتی، متاسفانه در کشور بهای لازم به آن داده نشده و متولی یا متولیان مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.
  • سواد رسانه ای سازه ای آموزشی است و به دلیلی تحولاتی که در حوزه رسانه وجود دارد و ما شاهد بروز و ظهور رسانه های اجتماعی هستیم که شانه به شانه رسانه های جمعی فعالیت می کنند و به زودی هم ضریب نفوذ گسترده تر و هم ساعات بیشتری در زندگی مردم خواهند داشت و مورد توجه ویژه نیز قرار خواهند گرفت.
  •  آموزش در این فضا امری خطیری است، به این معنا که کسانی که آموزش می بینند خود مولد آن فضا هستند و در حالی که در حال آموزش هستند، در حال ساختن آن فضا نیز هستند چون همه کاربران می توانند رسانه باشند و پیام تولید کنند یا انتقال دهند، در حقیقت نقشی که این کاربران در تولید محتوا و خلق رسانه های اجتماعی شبکه ای دارند، غیر قابل انکار است.
  • رسانه بخصوص رسانه های اجتماعی شبکه ای که جهانی اند، سازنده نوع ادراک بشر امروز نیز هستند و شاید بعد از خانواده مهترین رکنی هستند که هویت انسان امروز را می سازند. هویت انسانی ای که بر روی رسانه ها شکل می گیرد به دلیل جهانی بودن ممکن است دچار حوادثی از قبیل واسازی قرار گیرد و در فضای پر از اطلاعات جهان امروز در صورتی که کاربر سواد کافی نداشته باشد، فقط حوزه تخریب این واسازی شکل می گیرد؛ تخریب پندارها، هنجارها و ارزش ها و در حقیقت ساخت و بازسازی مجددی که صورت می گیرد توسط کسانی صورت می گیرد که می توانند در این فضا هیمنه داشته باشند.
  • در این فضا ما شاهد شکل گیری ساختارهای پلتفرمی هستیم که این پلتفرها موجب ایجاد انحصارهای بزرگ شدند و از این طریق می تواند هویت و ادراک انسان ها را شکل دهند، متاسفانه شاهد هستیم که بعضا تعبیرهایی که در حوزه سواد رسانه ای و دیجیتالی وجود دارد، خلاصه می شود در استفاده از تکنولوژِی و استفاده ابزاری از تکنولوژی و استفاده از پلتفرم های آماده شده از سوی شرکت های غربی و نشانه توسعه یافتگی و مراحل مختلف سواد رسانه ای و سواد مجازی به استفاده ابزاری تقلیل پیدا کرده است که این بسیار خطرناک بوده چون این موضوع می تواند یک انسان فاقد هویت و هویت زده غربی را شکل دهد.
  • سواد رسانه ای تنظیم کننده روابط میان مخاطب و رسانه است، به معنی اینکه ما نوع نگاهمان نسبت به رسانه بایستی انتقادی باشد، چون تنظیم از نوع انتقاد است. در حالی که بعضا در سواد رسانه ای نوع نگاه این است که فقط خلاقانه باشد. تاکید بیش از حد نوآوری بدون آنکه نگاه انتقادی در آن مدنظر قرار بگیرد از نکاتی است که در نظام سواد رسانه ای باید به آن توجه کنیم.
  • نهادهای دی ربط در این حوزه متاسفانه توجه کافی به این موضوع ندارند. نظام آموزشی کشورمان نظامی یک طرفه است، به طوری که مخاطب در آن منفعل است. در حالی که در فضای مجازی مخاطب هم فعال است و هم مشارکت گراست و هم تعامل گراست و هم خود سازنده فضای مجازی و فضای رسانه ای است. بنابراین نظام آموزشی ما باید قابلیت سه رویکرد خلاقانه، انتقادی و مراقبتی را داشته باشد.
  • متاسفانه در این رابطه ما شاهد تلاش جدی نیستیم و امیدواریم که در این همایش مقالاتی که ارائه شده توجه به حوزه های تولی گری، نظام آموزشی و محتوای آموزشی و رویکردهای آموزشی با توجه به مولفه هایی که حوزه سواد رسانه دارد مورد توحه قرار گیرد.
  • امیدواریم تحقق این امر باعث شود تا از این حالتی که فعلا در سواد رسانه ای یا سواد فضای مجازی وجود دارد یعنی نگاه این است که تهدیدهای فوری امنیتی را توجیه کنیم یا تهدیدهای فوری اخلاقی را مورد توجه قرار دهیم و از مولفه های دیگر رسانه را که مولفه های شناختی، احساسی، زیباششناختی است غفلت کنیم، را برطرف کنیم و در نهادهایی که متولی نظام آموزشی کشور هستند و می توانند در حوزه آموزش سواد رسانه ای در کشور فعال باشند ما فقط شاهد فعالیت پلیس فتا برای توجیه نحوه زیست و مقابله با خطرات در فضای مجازی نباشیم بلکه با آموزشی که به مردم یاد بدهد چگونه روابط خود را در این فضا تنظیم کنند، چگونه مطلب تولید کنند و چگونه محتوا را تحلیل و ارزیابی کنند، مواجه باشیم؛ مخاطبانی که خلاق و دارای رویکرد انتقادی نیز هستند.

دکتر محمدرضا بهمنی، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه این رویداد:

  • سیر تطور مواجهه کشور با تحولات فضای مجازی با چند رویکرد قابل شناسایی است و رویکرد فناورانه و زیرساختی، رویکرد امنیتی و صیانتی، رویکرد اقتصادی و کسب و کاری و رویکرد فرهنگی و اجتماعی از جمله این رویکردهاست.
  • در دوره­ های مختلف از دهه ۷۰ به این سو، ساختارسازی و برنامه­ های مدیریت فضای مجازی، غالباً ترکیبی از این رویکردها را می­ توان شاهد بود، منتها در هر دوره، یک یا دو رویکرد غلبه داشته است. مثلا در دوره­ ای که شورای انفورماتیک در کشور شکل می­ گیرد، طبعاً سیاستگذاری­ ها و پروژه­ ها و حتی دست­ اندرکاران ارشد آن را مبتنی بر رویکرد فناورانه می­توان طبقه ­بندی کرد.
  • از سوی دیگر، دوگانه فرصت ـ تهدید در مواجهه با تحولات فضای مجازی هم دوگانه­ ای بوده است که همواره رفت و برگشت بین دو سوی این دوگانه را شاهد بوده و هستیم. حتی ما شاهد بودیم که در اوایل ایام کرونا، عده ­ای کرونا را یک زمینه­ سازی برای تشدید نفوذ از طریق فضای مجازی توصیف کردند.
  • از یک منظر تحلیلی، ویژگی دوره اخیر (مراد من سه سال اخیر است) در سازماندهی و برنامه ­ریزی مواجهه با تحولات فضای مجازی (که با محوریت و راهبری شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی رخ داده است)، تلاش برای وزن دادن و تقویت رویکرد اقتصادی و رویکرد فرهنگی اجتماعی در مواجهه با تحولات فضای مجازی است. البته این به این معنی نیست که اقتضائات و الزامات فنی و امنیتی (که در شرایط جنگی و تحریم نیاز جدی­تری به آن داریم) نادیده گرفته شده باشد.
  • ما نیاز داریم، در سیر تکاملی مدیریت و راهبری تحولات فضای مجازی، اتخاذ رویکرد تمدنی را جدی­تر بگیریم،به نظرم، اهم ویژگی­ های (مفهومی ـ روشی) این رویکرد را این طور می­ توان برشمرد:
  • محوریت دادن به اعتلای الگوی همزیستی انسانی بر بسترهای نوین، راهبری و مدیریت فضای مجازی در مقیاس بازآفرینی الگوی حکمرانی، جامع­ نگری (یعنی الزامات و اقتضائات ابعاد مختلف را به صورت توأمان لحاظ کردن)، نظام واره­ گی (نظام ارتباطی و تأثیر و تأثر ابعاد مختلف و بازیگران مختلف را به صورت متوازن مدنظر قرار دادن) و آینده ­پردازی تحولات فضای مجازی.
  • جایگاه مبحث سواد رسانه ای به سه ویژگی تبیین می شود؛ سواد رسانه ای را باید رکن انتقال به الگوی حکمرانی نوین بدانیم. سواد رسانه ای را باید لازمه اعتلای هم زیستی انسانی در فضای مجازی بدانیم و سواد رسانه ای را باید لازمه صیانت، امنیت و اقتدار فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی بدانیم. چراکه هم زیستی انسانی متعالی و اقتدار فرهنگی و اجتماعی از الزامات حیاتی شکل گیری الگوی نوین حکمرانی و تمدن نوین اسلامی است.
  • پرداختن به مسئله ارتقای سواد رسانه ای از مهمترین و ضروری ترین فعالیت ها در عرصه مدیریت و راهبری فضای مجازی است و با این وصف اهمیت و جایگاه این همایش، که سومین دوره آن با همت و قبول زحمت عزیزان دانشگاه امام صادق و با محوریت استاد و فاضل فرهیخته جناب آقای دکتر بشیر برگزار شد، روشن تر می شود.. به همین جهت است که مفهوم مرکزی این دوره از همایش، حکمرانی و سواد رسانه ای تعریف شد. و امیدواریم خروجی این همایش کمک ملموسی به توسعه و تقویت این مفهوم در حوزه سواد رسانه ی داشته باشد.
  • مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تصمیم واگذاری مدیریت علمی همایش به دانشگاه وزین امام صادق (ع)، در یک سال و نیم گذشته، با تشکیل کارگروه برنامه اقدام سواد رسانه ای با حضور اساتید و خبرگان عرصه سواد رسانه ای کشور، فعالیت های جدید دیگری را در حوزه سواد رسانه ای آغاز کرده است که بحمدالله به موازات برگزاری این همایش، به مرحله بهره برداری نزدیک می شوند.
  • این فعالیت ها، که سه هدف مهمِ؛ گسترش تولید محتوای سواد رسانه‌ای، شبکه‌سازی و ترویج سواد رسانه‌ای و تدارک تمهیدات قانونی حقوقی سواد رسانه‌ای را مدنظر داشت، از اواخر سال قبل کلید خورده و انشاالله تا پایان سال جاری وارد مرحله اجرا خواهند شد.
  • در تشریح اهم این فعالیت ها باید بگویم:

۱- اختصاص دو سوم بودجه بند (چ) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بند چ ماده ۳۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور) و تولید محتوا با همکاری سازمان صدا و سیما شامل:

تولید و پخش سریال چای نت (بیست قسمت)

تولید و پخش برنامه ترکیبی بین خطوط (۳۰ قسمت)

تولید و پخش ۵۰ موشن گرافی

۲- ایجاد بانک محتوا، بانک موضوعات و بانک کارشناسان در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی

۳- حمایت از برگزاری سومین نشست فعالان سواد رسانه ای کشور توسط استان البرز (تمام مقدمات انجام شده است و فقط اجرا باقی مانده است).

۴- حمایت از تولید محتوا با موضوع سواد رسانه¬ای و کرونا در فروردین ماه امسال

۵- حمایت از برگزاری پویش تولید محتوای سواد رسانه ای توسط استان کرمان (فراخوان اطلاع رسانی شده است).

۶- طراحی و تدارک تاسیس سامانه¬ی مشاوره ی ۲۴ ساعته ی سواد رسانه ای (کلینیک سواد رسانه ای)

۷- تدوین دستور العمل تکالیف سکوها، کارافزارها و رسانه های دیجیتال در حوزه سواد رسانه ای و ارائه به مرکز ملی فضای مجازی

۸- حمایت از تولید ۳۰۰ محصول چند رسانه ای در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی تا پایان سال جاری

دکتر حسن بشیر، رییس همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی:

  • سواد رسانه ای و اطلاعاتی از تحلیل مفهومی تا اقدامات کاربردی مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر مباحث نظری، موارد و شیوه های عملی و کاربردی سازی این دانش و مهارت نیز مدنظر قرار گیرد.
  • در حقیقت، اگرچه هنوز جامعه علمی و عمومی ما در این زمینه در آغاز راه قرار دارد، اما می توان گفت که گام های مهمی در این زمینه برداشته شده است. تولید کتاب درسی در این زمینه توسط آموزش و پرورش، تشکیل موسسات و ان جی او های مرتبط با موضوع سواد رسانه ای، برگزاری کارگاه ها و کلاس ها با هدف ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی، تولید برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی، تالیف و ترجمه کتب مختلف مرتبط با مفاهیم کلیدی و بنیادین سواد رسانه ای، انجام پژوهش های مختلف مرتبط، توجه نسبی دولتمردان و نخبگان جامعه به این موضوع مهم و احساس نیاز خانواده ها برای دریافت مهارت های زیست بهتر در دنیای رسانه ای و غیره نشان دهنده این است که حرکت شناخت هر چه بیشتر سواد رسانه ای و بکارگیری روش ها و اقدامات مناسب برای تحقق آن در حال شتاب گرفتن است.
  • علیرغم این توجه عمومی به سواد رسانه ای که مخصوصاً در شرایط بحران کرونا و هجوم اخبار ساختگی، شایعات و جعلیات، اهمیت آن بیش از پیش نمایان شد، اما هنوز ما در مراحل اولیه این حرکت بوده و نیازمند اقدامات و راهکارهای نظری و عملی، سیاستگذاری، برنامه ریزی و روش های موثر اجرائی بسیار وسیعتر و عمیقتر هستیم.
  • تاسف آور است که علی رغم اینکه در میانه جنگ رسانه ای تمام عیاری از سوی رسانه های معارض با جمهوری اسلامی ایران قرار داریم و در دوران پاندمی کرونا شاهد هجوم سیلی از اخبار مبتنی بر دیس اینفورمیشن و میس اینفورمیشن و اساسا اخبار و اطلاعات ساختگی با هدف مهندسی افکار عمومی در جهت نیل به هدف بی اعتبارسازی نهادهای مسوول در مدیریت بحران و بی اعتماد سازی عمومی نسبت به کشور و مسوولان بودیم، اما هنوز شاهد اقدامی جدی از سوی مسئولان، تصمیم سازان و حتی دانشگاه های کشور در زمینه مطالبه گری و تلاش برای ارتقای دانش و مهارت سواد رسانه ای در سطح عموم نیستیم؛ موضوعی که میتواند در بحران ما را با چالش جدی مواجه کند.
  • سواد رسانه ای و اطلاعاتی یک ضرورت است و اگر این ضرورت شناخته نشود، نمی توان اقدامات مناسب و مطلوبی در زمینه فراگیری آن انجام داد، به نظر می رسد که در شرایط کنونی، این ضرورت در حدّ اعلای خود مطرح بوده و باید به همان نسبت نیز مورد توجه قرار گیرد.
  • بدون سواد رسانه ای، قطعاً جامعه دچار بحران های خبری و رسانه ای می شود، شناخت خبر درست از نادرست، مصرف رسانه ای صحیح، انتخاب مطالب مناسب، نظارت مناسب بر فضای مجازی و سامان دهی آن، توجه به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از نمادهای تقویت حکمرانی نوین و سایبری ایران تنها بخشی از مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.
  • در این همایش تلاش شده است که محورهای مهمی که مرتبط با ابعاد مختلف سواد رسانه ای و اطلاعاتی است مورد توجه قرار گیرند. انتظار می رود با طرح این محورها، چه با ارائه مقالات، چه مصاحبه ها و سخنانی که در این زمینه مطرح می شوند، گام های جدی از سوی مسئولان، دانشگاه ها، مراکز علمی و خانواده ها نسبت به توجه به سواد رسانه ای و اطلاعاتی برداشته شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی سعدی، رییس دانشگاه امام صادق(ع) در آیین افتتاحیه این رویداد:

  • سواد رسانه‌ای و ارتقای آن به حل یکی از مسائل بنیادین نظام کمک می‌کند، یکی از مسائل امروز ما اهمیت مسئله فضای مجازی و سواد رسانه‌ای در زندگی مدرن و معاصر است. این موضوع البته در نسبت با مأموریت دانشگاه امام صادق(ع) در راهبردهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب و ناظر بر حل مسائل نظام توسط دانشگاه مطرح و پیگیری شده است.
  • موضوع فضای مجازی و اساسا مختصات زیست در جامعه شبکه ای یکی از بنیادین ترین اموری است که نیازمند سیاست‌گذاری عالمانه و هوشمندانه است، این موضوع باید هم برای دانشگاه مهم باشد و هم برای مردم.
  • با توجه به محور اصلی همایش یعنی سواد رسانه ای و حکمرانی نوین و جایگاه این مهم در بیانات رهبری نظام و بیانیه گام دوم یادآور می شوم؛ ما در هر تعریفی که بخواهیم از سواد رسانه ای ارائه دهیم چند مولفه در سوادرسانه‌ای قدر مسلم در آن جا  خواهد گرفت و نیاز است به آنها توجه کنیم؛ اول کیفیت تولید پیام است. در درجه دوم اینکه رساانه می‌خواهد مخاطب را به باور و تشخیص برساند و سوم نیز ناظر بر کشف بخش های نانوشته پیام است.
  • امروز از برجسته بودن «تفکر انتقادی» به عنوان یکی از اصول مهم سواد رسانه ای سخن به میان می آید، موضوع ارزیابی پیام در سواد رسانه ای بسیاری مهم است که باید این مولفه بنیادین مورد توجه قرار گیرد.
  • یکی از اهداف مهم آموزش سواد رسانه ای تبدیل مخاطب منفعل به مخاطب فعال است، امروز با توسعه ای که در ابزار انتقال پیام و رسانه های دیجیتال رخ داده است دیگر شهروندی محدود به مرزها و ملیت ها نبوده و ما با یک جامعه بین الملل مواجه هستیم، با یک سبک زندگی نوین متاثر از این شرایط مواجه هستیم.
  • در حکمرانی و طراحی هندسه حکمرانی برای اینکه حکم روایی و روایی حکمرانی را درست کند، یکی از مهمترین مولفه ها و بلکه بالاترین و بلکه شرط اساسی برای تخقق حکمرانی در دوران مدرن، توجه جدی به مقوله سواد رسانه ای است. بر این اساس زیرساخت حکمرانی را سواد رسانه ای و فضای مجازی شکل میدهد. تاکید و توجهات در بیانیه گام دوم انقلاب نیز در همین راستا و برای تحقق همین مهم است.
  • در مرحله خودسازی نیز این موضوع مهم است. از این حیث که فناوری های نوین و دیجیتال در خصوصی ترین لایه ها و رابطه های افراد رواج پیدا کرده است و اساسا تولید انبوه پیام ها و لایه های پنهان آنها و اینکه مخاطب امکان متوجه شدن نانوشته های پیام ها را ندارد، عملا توان را از مخاطب سلب کرده است.
  • حکمرانی باید مبتنی بر ارزش های ما باشد و اساسا وام دار ارزش ها باشد و این حکمرانی باید بتوان زمینه برای برداشتن گام های پنجگانه برای تحقق تمدن نوین را فراهم کند. این مهم با تعامل هوشمندانه و عالمانه و توجه ویژه به سواد رسانه ای و فضای مجازی است.
  • دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی باید به میدان بیایند، البته درست است که دیر داریم حرکت می کنیم اما این جریان اگر مبتنی بر حرکت جدی و برنامه ریزی باشد، شکل خواهد گرفت.
  • با توجه به آیه ۸۳ سوره نسا و اینکه این آیه از افرادی که سواد رسانه ای نداشته و در برابر پیام ها مواجه انتقادی ندارند، گله می کند، یعنی اینکه این افراد خبر و پیام را به محض تولید و نشر، سریع بازنشر می دهند آن هم بدون تفکر انتقادی و سواد رسانه ای که بتوانند نانوشته های پیام را بخوانند. قرآن اینجا گله می کند که چرا این کار را می کنید و توصیه می کند پیام را برگردانید به سوی مرجعی که می تواند این پیام را بازخوانی کند؛ برای آنها که اهل استدلال و استنباط هستند.
  • با عنایت به خطبه ۵۱ نهج البلاغه دو کلیدواژه همایش سبب جلب توجهم به این خطبه شد. این خطبه به گونه ای به حکمرانی جریان باطل که مدیریت مبتنی بر روایت و گمراهی در تاریکی را برعهده گرفته را مورد توجه قرار می دهد، موضوعی که اجازه نمی دهد ابهاد موضوعات برای مخاطب روشن شود.
  • اگر جریان حق می خواهد مبتنی بر ارزش ها حکمرانی کند باید نسبت به مدیریت خبر و تفکر انتقادی توجه ویژه داشته باشد.
  • در دنیای مدرن و دنیای رسانه ای غفلت از توحه به فضای مجازی و عالم رسانه تاوان سنگینی را در حوزه های مختلف دارد. امروز باید با تاکید بر اهمیت تفکر انتقادی و تحلیلی باید سیاستگذاری کنیم.
  • امروز مخاطب با موجی از پیام ها مواجه است که قدرت تشخیص را از او سلب کرده است، مساله سواد رسانه ای در حکمرانی نوین مساله ای ضروری است و غفلت از آن آثار زیان باری را ایجاد می کند که امیدواریم با کمک دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی به حکمرانی فضای مجازی و سواد رسانه ای مبتنی بر مبانی خودمان دست پیدا کنیم.

دکتر محمدصادق نصراللهی، دبیرکل سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی:

  • این همایش، همایش با تصمیم های سخت و خاص بود، به دلیل شرایط خاص کرونایی  و تحت الشعاع قرار گرفتن تمامی فعالیت ها و از جمله برگزاری همایش، طبیعتاً اداره چنین همایشی با چنین ابعادی دستخوش  تغییرات قابل توجهی قرار گرفت ازجمله اینکه فراخوان همایش مقارن شد با شروع شیوع کرونا، برگزاری همایش نیز مقارن شد با شدت شیوع کرونا در فصل پاییزو همه اینها سبب شد شورای راهبری همایش تصمیم به برگزاری همایش به شکل مجازی بگیرد و این خود درعین حال که  تجربه ای نوین و تازه در فضای برگزاری همایش در کشور و دانشگاهاست، همراه با فراز و  نشیب هایی خواهد بود.
  • امروز شاهد برگزاری به موقع و مطابق وعده سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی  در نیمه دوم آبان ۱۳۹۹ هستیم، آغاز همایش برمی گردد به  مرداد ۱۳۹۸، زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مرکز فناوری  اطلاعات و رسانه های دیجیتال) تصمیم به برون سپاری همایش و اجرای آن برای اولین بار توسط یک مجموعه  دانشگاهی و علمی در همکاری با مجموعه های دیگر گرفت. به نظرمی رسد که این تصمیمی متهورانه و جسورانه بود که ان شاء الله تبعات مثبت خود را نشان می دهد. بحمدالله در میان مجموعه های علمی، این افتخار نصیب دانشگاه امام صادق (ع ) که محور برگزاری همایش با رویکردهای بومی و اسلامی قرار بگیرد و تلاش شد ظرفیت علمی کشور به شکل شایسته ای در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی فعال کند.
  • تشریک مساعی و هم افزایی میان دانشگاهی برای دانشگاه امام صادق (ع ) همواره یک اصل بوده است و تلاش هایی همچون ترکیب متنوع اعضای شورای علمی از دانشگاه ها و پژوهشگاه های مختلف مؤید آن است،در اولین گام، شعار همایش حکمرانی نوین و سواد رسانه ای و اطلاعاتی انتخاب شد که شاید در اولین نگاه عجیب به نظر برسد اما تأکیدی بود بر اتخاذ رویکردهای بومی جدید و میان رشته ای در حوزه مطالعاتی سواد رسانه ای  و اطلاعاتی. رویکردهایی که برهم افزایی متعامل حاکمیت و سواد رسانه ای تأکید داشت.
  • در دومین گام، محورهای همایش در هفت محور طراحی شد که تلاش شد نگاهی جامع و کامل به این مقوله داشته  باشد. «نسبت حکمرانی نوین و سواد رسانه ای»، «بومی سازی ادبیات نظری سواد رسانه ای»، «مردمی سازی سواد رسانه ای»، «کارگزاران و سواد رسانه ای»، «کاربردی سازی سواد رسانه ای»، «سواد رسانه ای و فعالیت رسانه ها» و «کرونا و سواد رسانه ای» محورهای اعلام شده به پزوهشگران بای تولید محتوای علمی بوده است.
  • راه اندازی سایت همایش، اخذ مجوز آی اس سی، رونمایی از پوستر و فراخوان در نیمه بهمن ۹۸در شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر عاملی، طراحی و اجرای نظام تبلیغاتی و انگیزه بخشی علی رغم شرایط کرونایی جهت مشارکت اساتید، پژوهشگران و دانشجویان، داوری تمامی مقالات و گزینش مقالات برگزیده جهت ارائه  که ماحصل پژوهشی این همایش  ۲۶۸ثبت نام کننده در سامانه، ۲۱۲چکیده دریافتی  و ۸۵ مقاله داوری شده  بوده است.

/دبیرخانه سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول