باید برای عرضه همه بازی‌ها مجوز گرفته شود

مجازیست-دکتر محمد صادق دهنادی، مدیر اداره بررسی و مدیریت مصرف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برنامه گفتگوی فرهنگی درباره نفوذ فرهنگی در بازی‌های رایانه‌ای:

  • پیمایش‌هایی که برای کرونا و بعد از آن صورت می‌گیرد، بسیار متفاوت خواهد بود. در آخرین پیمایش در سال ۹۸ توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ۳۵ الی ۴۰ میلیون نفر، در ایران از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کردند و تقریبا می‌توان گفت آمارهای ضمنی دوران پس از کرونا با توجه به اینکه سرانه تفریحات و صنایع فرهنگی مانند سینما، کنسرت و موسیقی و… به دلیل شیوع ویروس کرونا دیگر مثل گذشته نیست و شرایط کاملا متفاوت شده و از سویی دانش آموزان نیز مجبور هستند از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند، آمار را کاملا متفاوت کرده و با گذشته قابل مقایسه نیست.
  • بازی‌های رایانه‌ای باعث تقویت هوش، فکر و مهارت‌های فرد می‌شود، لیکن از مضرات آن نباید غافل بود.
  • بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بستر شکل گیری جریان‌هایی است که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنند و به عنوان محور قرار می‌گیرد، غیر از نزدیک به ۸۰درصد بازی موبایلی غیرمجازی که اساسا به ما ارائه نمی‌شود، در فروشگاه‌های بازی اینترنتی خارج از کشور نیز، هفته‌ای ۲۵۰ تا ۳۰۰ بازی جدید برای رده بندی سنی و انتشار به ما ارائه می‌شود.
  • قانونا باید برای تمام بازی‌ها مجوز گرفته شود و اکنون نزدیک به یک‌سال و نیم است که برای بازی‌ها مجوز اخذ می‌کنند. ولی هنوز برخی بازی‌ها به صورت غیر مجاز و بدون مجوز وجود دارند، از سویی مجوزها باید متمرکز باشند ولی هنوز هماهنگی به صورت کامل و جامع وجود ندارد.
  • بازی جزو رسانه‌های شناختی است و در بالای هرم قرار می‌گیرد. اگر یک کتاب مفید برای بچه‌ها، ده درصد فرهنگ سازی ایجاد می‌کند، سهم بازی ۸۰ درصد خواهد بود.
  • با توجه به شرایط موجود فعلا باید خانواده‌ها بر بازی‌های رایانه‌ای فرزندان خود نظارت داشته باشند.
  • کرونای دومی که از کرونای کنونی بسیار خطرناک است، دوران بعد از کروناست. دوران ناشی از آثار فرهنگی که بعد از این دوران از جمله ترس از کرونا، در خانه ماندن، ترس از معاشرت اجتماعی و ارتباط عاطفی و همچنین مباحث بازی‌های رایانه‌ای دست به گریبان خواهیم بود و بی شک این سونامی یک نسل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سه اقدام صورت گرفته که از ماه آینده صورت می‌گیرد، راه اندازی مرکز تماس برای استعلام بازی‌های رایانه‌ای، تولید نرم افزار نظارت والدین ایرانی و همچنین در سایت ESRA، به صورت آنلاین لیست بازی‌های رایانه‌ای مفید با اطلاعات مربوطه وجود دارد.

/رادیو گفت و گو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول