ممبرگیر روبیکا، دامی برای دسترسی به اطلاعات کاربران

مجازیست-سرهنگ حسین صادقی، رئیس پلیس فتا استان سمنان:

  • در پی مراجعه فردی به پلیس فتا مبنی براینکه شخصی ناشناس از سیم‌کارت وی سوءاستفاده کرده و اقدام به فعال‌سازی اکانت‌های تلگرام و روبیکا نموده، در این راستا پرونده اولیه با هماهنگی مقام‌قضائی تشکیل و با ثبت اظهارات شاکی موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.
  • با توجه به ارائه مستندات توسط شاکی و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت گرفته توسط تیم کارشناسان این پلیس مشخص شد متهم با استفاده از شماره همراه شاکی اقدام به فعال‌سازی اکانت در پیام‌رسان‌های تلگرام و روبیکا کرده است.
  • با توجه به حساسیت موضوع، کارآگاهان سایبری این پلیس با بررسی تلفن همراه شاکی و طبق مستندات جمع‌آوری شده و پیگیری‌های مستمر، متهم پرونده مورد شناسایی قرار گرفت و در نهایت با هماهنگی مقام قضائی این مجرم سایبری به مقامات ذی‌صلاح قانونی تحویل داده شد.
  • متهم پس از دستگیری در ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی شد و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشت ولیکن در نهایت لب به سخن گشود و ضمن اقرار به جرم خود ، گفت در زمینه برنامه نویسی فعالیت داشته و در همین راستا بدافزار مربوطه را طراحی و اقدام به انتشار آن در قالب «ممبرگیر روبیکا» در فضای مجازی نموده که پس از دانلود این فایل مخرب  توسط کاربران، برنامه در گوشی فرد طعمه نصب و با این کار اقدام به هک و دسترسی به اکانت کاربری افراد مختلف کرده است.  درنهایت پرونده به همراه متهم  برای ادامه سیر مراحل قضایی به دادسرا ارسال گردید.
  • یکی از شگردهای مجرمان سایبری برای دستیابی به اطلاعات مالی و شخصی کاربران، ساخت بدافزارها و اپلیکیشن‎های مخرب برای نفوذ به تلفن همراه آنها است؛مجرم برای اینکه کاربر را مجاب کند تا برنامه مخرب را بر روی تلفن همراه خود نصب کند، ابتدا بدافزار خود را به فایل نصب یکی از اپلیکیشن‌های محبوب افزوده و آن را از طریق گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.
  • برای جلوگیری از اینگونه اقدامات مجرمانه، اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود از فروشگاه‌های شناخته شده دریافت نمایند و به هیچ عنوان به اپلیکیشن‌هایی که در گروه‌ها و صفحات شبکه‌‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، اطمینان نکنند.
  • شهروندان  برای بالا بردن امنیت تلفن همراه خود حتما از یکی از برنامه امنیتی و آنتی ویروس‌ها بر روی تلفن همراه خود استفاده کنند.

/پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول