راهنمای هشتگ گذاری در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها

مجازیستاین روز‌ها تقریباً همه صفحات شبکه‌های اجتماعی از هشتگ استفاده می‌کنند. هشتگ‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای جذب ترافیک طبیعی (Organic) مخاطب است. اما بدون داشتن استراتژی برای هشتگ‌گذاری ممکن است به برنامه یا کسب‌وکارتان آسیب‌های جدی وارد شود. همچنین هشتگ‌گذاری بیش از حد می‌تواند به‌طور چشمگیری شما را عقب بیندازد. به‌طور مثال، این کار در فیس‌بوک (Facebook) می‌تواند باعث قطع شدن ترافیک طبیعی به‌مدت چند ماه در صفحه شما شود.

علاوه بر این، هشتگ‌ها به‌طور یکسان در لینکدین (Linkedin)، توییتر (Twitter)، اینستاگرام و فیس‌بوک کار نمی‌کنند. شما نباید از هشتگ‌های یکسانی در همه شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید.

پس بهتر است که عمیق‌تر به مسأله تهیه یک استراتژی برای هشتگ‌گذاری بپردازیم.

تهیه یک استراتژی برای هشتگ‌گذاری: از کجا شروع کنیم؟

کلید موفقیت برای چیدن هر استراتژی، دانستن و تعیین دقیق اهداف است.

مخاطبان هدف شما بیشتر به چه چیزهایی علاقه دارند؟ آن‌ها چه سبک صفحاتی را دنبال می‌کنند و روی چه هشتگ‌هایی وقت می‌گذرانند. به صفحات مشابه با کسب‌وکار خود نگاهی بیندازید و از نحوه جذب مخاطب و هشتگ‌گذاری آن‌ها الگو بگیرید. بنابراین، قبل از آماده کردن یک استراتژی برای هر شبکه اجتماعی، مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.

هشتگ‌گذاری در اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام از هشتگ‌ها برای تعیین نوع محتوای پست‌ها (Posts) و قابل جستجو شدن آن‌ها برای تمام کاربران استفاده می‌کند. شما می‌توانید هم در پست‌ها و هم در استوری‌های خود از هشتگ استفاده کنید.

اگر شما بر روی هشتگی داخل اینستاگرام کلیک کنید، پست‌های دیگری که با این هشتگ پست شده‌اند، نمایش داده می‌شوند. هر هشتگ در اینستاگرام به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

۱) Top: پست‌های برتر؛ آن‌هایی که بیشترین تعامل را طی ۲ ساعت اول ارسال به دست آورده‌اند.

۲) Recent: جدیدترین پست‌ها به‌صورت زمانی

این دسته‌بندی در هر هشتگ، باید اساس چیدن استراتژی شما برای هشتگ‌گذاری باشد. هدف شما جذب مخاطب بیشتر در پست‌هایتان است. برای انتخاب هشتگ مناسب در اینستاگرام و جذب مخاطب بیشتر به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر جامعه مخاطبان بزرگی دارید و اگر بتوانید در طی ۲ ساعت بعد از پست کردن، ترافیک زیادی را برای پست خود ایجاد کنید، می‌توانید به دسته‌بندی پست‌های برتر راه یابید و هشتگ‌های شلوغ‌تر و محبوب‌تری را انتخاب کنید. بنابراین، هر کاری که برای تعامل بیشتر مخاطب با پست شماست را در طی ۲ ساعت اولیه امتحان کنید. در غیر این صورت، پست شما به‌سرعت پایین می‌آید.
  • اگر شما هنوز جامعه مخاطبان بزرگی ندارید، خیلی به قسمت پست‌های برتر فکر نکنید. به قسمت جدیدترین پست‌ها فکر کنید. هشتگ‌های اختصاصی‌تر (Niche) و خلوت‌تر را برگزینید. در این جا انتخاب یک گروه خیلی خاص از مخاطبان، کمک‌کننده خواهد بود.
  • در دسته جدیدترین پست‌ها به ۳ پست بالایی دقت کنید. اگر فاصله زمانی آن‌ها ۵ دقیقه یا کمتر است، این هشتگ، شلوغ محسوب می‌شود و پست شما به‌سرعت پایین رفته و شانس زیادی برای دیده شدن در این دسته‌بندی ندارد. بهتر است در تعدادی هشتگ اختصاصی و خلوت توسط ۱۰۰ کاربر دیده شوید تا اینکه در هشتگ‌های شلوغی مانند love# به‌سرعت به پایین لیست بروید. گرچه ممکن است هدف، انتخاب هشتگ‌های محبوب و دیده شدن توسط افراد بیشتری باشد؛ اما توجه کنید که پست شما در دسته‌بندی جدیدترین پست‌ها تنها برای چند دقیقه دوام خواهد داشت.
  • حال زمان آن است که هشتگ‌های مناسب و مرتبط را پیدا کنید. به قسمت جستجوی اینستاگرام سر زده و چند کلمه در مورد علایق مخاطبان هدف، محتوای پست و نوع کسب‌وکارتان را تایپ کنید. بر روی زبانه (Tab) هشتگ کلیک کنید تا فقط هشتگ‌ها نمایش داده شوند. سپس روی هر هشتگ کلیک کنید تا نوع پست‌ها و تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها را ببینید. اکنون زمان اولویت‌بندی و انتخاب هشتگ‌ها مطابق آن چیزهایی است که قبل‌تر توضیح داده بودیم.
  • استفاده از هشتگ‌یاب‌ها هم می‌تواند مفید باشد. برای مثال، به دو سایت Tags Finder و All Hashtag سر بزنید. سایت اول به شما امکان انتخاب هشتگ مربوط به منطقه یا کشور مخصوص را می‌دهد. اگر کسب‌وکار شما مربوط به یک شهر یا منطقه می‌شود، سعی کنید از هشتگ‌های به‌کار رفته در همان شهر یا منطقه استفاده کنید. All Hashtags نیز بر اساس هشتگ‌هایی که قبلاً استفاده کرده‌اید به شما هشتگ پیشنهاد می‌دهد.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ هشتگ ممنوعه‌ای (Banned) را انتخاب نکرده باشید. این هشتگ‌ها بیشتر مربوط به مواردی مانند داروهای غیرقانونی یا محتواهای غیراخلاقی هستند. البته برخی از آن‌ها ممکن است باعث متعجب شدن شما شوند. به‌طور مثال، هشتگ russiangirl# به‌معنای دخترِ روس، هشتگی ممنوعه است. استفاده از این هشتگ‌ها باعث می‌شود صفحه شما به‌عنوان یک صفحه مخرب شناسایی شده و پست شما حذف گردد.
  • بعد از اینکه متوجه شدید که کدام دسته را هدف خود قرار دهید و از چه هشتگ‌هایی استفاده کنید، نوبت قرار دادن تعداد مناسب هشتگ فرا می‌رسد. شما باید از ۳۰ هشتگ که محتوای شما را توصیف می‌کنند و محبوب مخاطبان هدف شما هستند، استفاده کنید. آن‌ها را یا در پست خود یا در کامنت اول قرار دهید (فرقی ندارند).

هشتگ‌گذاری در توییتر

توییتر، اولین شبکه اجتماعی بود که هشتگ‌ها را به دنیا معرفی کرد. بنابراین، جای تعجب نیست که الگوریتم هشتگ‌ها در این شبکه اجتماعی، پیچیده‌ترین باشد.

در توییتر هم مانند اینستاگرام از هشتگ برای طبقه‌بندی مطالب در جریان و مرتبط به هم استفاده می‌شود. اما می‌توانید آن‌ها را بر اساس بیشترین بازدید، جدیدترین نویسنده و نوع مطلب، جست‌وجو کنید. همچنین توییتر بر اساس موقعیت مکانی، علایق شما و افرادی که قبلاً دنبال کرده‌اید، هشتگ‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید هشتگ‌های پیشنهادی خود را در زبانه «ترندهایی برای شما» (Trends For You) و در سمت راست صفحه دسکتاپ خود مشاهده کنید. این کار برای چیدن استراتژی هشتگ‌گذاری در توییتر مهم است.

همچنین اطمینان حاصل کنید که موقعیت مکانی خود را در تنظیمات با مکان مخاطبان هدف خود یکسان کرده‌اید. در قسمت «ترندهای کشور مخاطب» (Trending in User’s Country) می‌توانید هشتگ‌های داغ و محبوب کاربران در کشور خودتان را مشاهده کنید.

برخلاف اینستاگرام، توییتر برای هر پست محدودیت‌های سخت‌تری در نظر گرفته است. این محدودیت شامل محدودیت ۲۸۰ کاراکتری (شامل هشتگ‌ها) می‌شود. بنابراین، باید در انتخاب هشتگ‌های خود صرفه‌جویی کرده و در توییتر نسبت به انتخاب هشتگ حساس‌تر عمل کنید.

نکات زیر در چیدن استراتژی برای هشتگ‌گذاری در توییتر کمک‌کننده خواهند بود:

  • در هر پست از ۱ یا ۲ هشتگ استفاده کنید و سعی کنید آن‌ها را تا حد ممکن بخشی از کلیدواژه مطلب خود قرار دهید.
  • افراد غالباً برای پیگیری آخرین اخبار به توییتر مراجعه می‌کنند. بنابراین، اگر یک هشتگ خاص ترند شده است، مردم تمایل بیشتری برای دیدن هر دو دسته هشتگ‌های تازه (Recent) و داغ (Trending) دارند. زیرا می‌خواهند از پرطرفدارترین و جدیدترین اخبار و اظهار نظرها مطلع شوند.
  • اگر می‌خواهید در تازه‌ترین (Most Recent) هشتگ‌ها دیده شوید، باید یک طرح گرافیکی خیلی جالب و البته مرتبط را به پست خود اضافه کنید.
  • برای خاص‌تر شدن و تمرکز روی یک گروه مخاطب، به‌جای استفاده از هشتگ‌های عمومی و کوتاه از هشتگ‌های اختصاصی و بلندتر (مانند کلمات کلیدی) استفاده کنید. برای مثال، استفاده از #بازاریابی_اینستاگرام به‌جای #بازاریابی.
  • هرگز هشتگ‌های ترند و داغ را که به محتوای پست، نوع کسب‌وکار و مخاطبان هدفتان، مربوط نیست، ننویسید. این کار باعث شود تا صفحه شما توسط سایر کاربران گزارش (Report) داده شود.

هشتگ‌گذاری در لینکدین

هشتگ‌ها در لینکدین نسبتاً جدید هستند. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند. هشتگ‌گذاری در لینکدین با آنچه در اینستاگرام و توییتر است، اندکی تفاوت دارد. شما می‌توانید از آن‌ها در پست‌ها (Updates) و در مقالات خود (حداکثر تا ۵ مورد) استفاده کنید. اما بعد از اینکه هشتگ‌ها را پست کردید، دیگر نمی‌توانید آن‌ها را ویرایش یا حذف کنید.

نکات زیر در انتخاب هشتگ برای صفحه لینکدین شما تأثیرگذار خواهند بود:

  • برای پیدا کردن هشتگ‌های مربوط به مخاطبان خود از قسمت «Hashtags Trending In Your Network» استفاده کنید. سپس روی «My Network» کلیک کنید و در بخش «Hashtag» قسمت «See All» را انتخاب کنید.
  • هشتگ‌های محبوب‌تر را با هشتگ‌های اختصاصی‌تر و بلندتر مخلوط کنید.
  • تعداد هشتگ‌ها را در پست‌های خود محدود کنید.
  • از هشتگ‌های مربوط به کسب‌وکار استفاده کنید. بهتر است عبارت «بهترین هشتگ‌های کسب‌وکار» (Best Business Hashtags) را در گوگل سرچ کرده و پیشنهادات آن را بررسی کنید.
  • از هشتگ‌های پیشنهادی لینکدین استفاده کنید.
  • اگر کسب‌وکاری دارید که مربوط به شهر یا منطقه خاصی می‌شود، حداقل از یک هشتگ مربوط به موقعیت مکانی استفاده کنید.

هشتگ‌گذاری در فیس‌بوک

اگرچه فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی (از نظر تعداد کاربران) است؛ اما این شبکه را در آخر مقاله بررسی کرده‌ایم. به این دلیل که کارشناسان بر سر تأثیر هشتگ‌گذاری در فیس‌بوک اختلاف نظر دارند. البته همه آن‌ها در یک چیز اتفاق نظر دارند:

اگرچه هیچ محدودیتی در تعداد استفاده از هشتگ‌ها نیست؛ اما هر چه از تعداد هشتگ بیشتری استفاده کنید، ترافیک طبیعی کمتری دریافت خواهید کرد.

در ادامه به نکات لازم برای موفقیت در هشتگ‌گذاری در فیس‌بوک می‌پردازیم:

  • خودتان را به ۱ یا ۲ هشتگ در هر پست محدود کنید.
  • از یک هشتگ ثابت برای انواع محتوای خود استفاده کنید؛ مثلاً برای نوع محتوای داستانی خود، هشتگ #داستان_یکشنبه را بگذارید.
  • به‌صورت مداوم از هشتگ‌های داغ و محبوب استفاده کنید.

جمع‌بندی

همان طور که می‌دانید، اگر ویژگی «اجتماعی بودن» را از صفحات کسب‌وکار خود پاک کنید، جایی در شبکه‌های اجتماعی نخواهید داشت. داشتن یک استراتژی مشخص هشتگ‌گذاری برای هر شبکه اجتماعی، به شما کمک می‌کند تا تعداد افراد بیشتری را در مقایسه با دیگران جذب کنید. این کار همچنین مانع کم شدن ترافیک طبیعی و محدود شدن صفحه شما خواهد شد.

/تکراسا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول