پارلر، رقیب توییتر در دوران پساترامپ

مجازیستبیشترین دانلود اپلیکیشن پارلر(Parler) در آمریکا صورت گرفته و به نوعی به‌عنوان رقیب و جایگزین توییتر معرفی شده است. محافظه کاران پس از انتخابات این کشور در اپلیکیشنی گرد هم آمده‌اند که به گفته آن، بنایش بر «آزادی بیان» است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این اتفاق در پی برخورد روزهای اخیر توییتر و فیس‌بوک با گسترش اطلاعات نادرست در مورد انتخابات آمریکا رخ داده است. دن بونگینو، مالک این اپلیکیشن می‌گوید که روز یکشنبه گذشته این سرویس «در هر دقیقه از سوی هزاران کاربر» دانلود می‌شد. با این حال استقبال ناگهانی از این اپلیکیشن باعث بروز مشکلات فنی برای کاربران شد و برخی از آنها مشکلات مرتبط با رجیستری و کندی اپلیکیشن را گزارش کردند. جان ماتز، بنیانگذار پارلر می‌گوید که این اپلیکیشن ۲میلیون کاربر جدید در یک روز داشته و کاربران فعال خود را در آخر هفته(یکشنبه) ۴برابر افزایش داده است.

پارلر چیست؟
پارلر که در سال ۲۰۱۸راه‌اندازی شد، محبوبیت ویژه‌ای در میان طرفداران ترامپ و محافظه کاران راستگرا دارد. این گروه‌ها بارها توییتر و فیس‌بوک را به سانسور ناعادلانه نظرات خود متهم کرده‌اند. این سرویس یکی از معدود شبکه‌های اجتماعی نوپا، مانند MeWe یا Gab است که تلاش می‌کند نظر کاربران ناراضی بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها را جلب کند. ترامپ از جدی‌ترین منتقدان توییتر بوده است و بسیاری از توییت‌های او در دوران انتخابات، نمایش داده نشد یا برچسب «گمراه کننده» خورده است. نام این اپلیکیشن که برگرفته از فعل «صحبت کردن» است، عملکردهای بسیار مشابهی با توییتر دارد. می‌توان با کامنت به پست‌ها پاسخ داد، پست‌ها را مشابه ریتوییت «اکو» کرد و به جای لایک کردن، رأی داد.

عدم‌بررسی پست‌ها
اما آیا واقعاً رسانه‌های اجتماعی در برابر جمهوریخواهان مغرضانه عمل می‌کنند؟  پارلر می‌گوید که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها را به «حداقل ممکن» می‌رساند و پست‌ها را بررسی نمی‌کند. با این حال، پارلر مانع انتشار برخی موارد ازجمله پورنوگرافی، تهدید به خشونت و حمایت از تروریسم می‌شود.

/همشهری/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول