اینستاگرام می‌تواند رونق اندکی به کار کتابفروشی‌ها بدهد

مجازیستاز پله‌های پاساژ چهارباغ اصفهان آرام پایین می‌روم؛ پاساژی که قرار بود مکانی برای آرامش کتابخوان‌ها و خرید کتاب و البته محل استقرار کتابفروش‌های معروف اصفهان نیز باشد.
پاساژ چهارباغ اکنون اما، سوت و کور است. گاهی رهگذری عبوری یا مشتری قدیمی‌ای سری به آن می‌زند. از میان جدیدها می‌توان کتابفروشی امیرکبیر را نام برد که دکور زیبایی با دو صندلی چوبی در میان دارد و می‌تواند هر کجای دیگر دنیا که باشد از کتابخوان‌ها دلبری کند.
کتابفروشی زمان نیز با فروشنده جوان و معروفش و نیز قیمت‌های قدیم و تخفیف‌هایی به‌روز، به سراسر کشور ارسال کتاب دارد اما در چندساعتی که به پاساژ سر می‌زنم، شور و نشاطی از حضور مشتری‌ها در آن نمی‌بینم.
این پاساژ که با حضور کتابفروشی‌های قدیمی چهل‌ساله مانند وحدت فیروزسلطانی می‌توانست به یک پاساژ زنده و پویای کتابفروشی تبدیل شود، با سنگفرش شدن چهارباغ و عبور مترو و کرونای این روزها، خلوت و خالی شده است.
اما روش پویایی که کتابفروشی زمان در پیش گرفته است، فروش اینترنتی و ارسال کتابب به همه نقاط کشور و فروش بسیاری از کتاب‌ها با روش مدرن اما قیمت قدیم است.
کتابفروشی زمان به مدیریت حسین زاهدی، مغازه‌ای کوچک دارد اما کتاب‌ها از تنوع بالایی برخوردار است و فروشندگی پویای آن و سبک توجه به مشتری و اینستاگرام، فعال علت توجه بیشتر به این کتابفروشی است.
زاهدی، نام «زمان» را بر کتابفروشی خود گذاشته و چه با مسما! در اینستاگرام این کتابفروشی نیز نوشته شده است:

در بزنگاه مشعلی بیفروز! و هر کس هر کتاب را با گلی ریشه دوانده در آب، منتشر می‌کند.

زاهدی، مدیر کتاب‌فروشی زمان اصفهان:

  • تنها کاری که من برای حفظ بقای کتاب در وضعیت فعلی به ذهنم رسید، استفاده از اینستاگرام و فروش با قیمت پایین حتی با ضرر و به نفع تبلیغ کتاب بود.
  • کار ارسال رایگان به سراسر کشور نیز از دیگر ابتکارات کتاب‌فروشی زمان در اصفهان بود و سعی کردیم مردمی که با مشکل مادی روبرو هستند و در وضعیت فعلی کرونا نمی‌توانند کتاب بخرند، ترغیب به کتاب‌خوانی شوند.
  • فروش کتاب به‌صورت اینترنتی و ارسال رایگان به سراسر کشور با قیمت قبل، سودآوری مالی چندانی ندارد و حتی ضرر برای کتاب‌فروش نیز هست؛ اما توصیه می‌کنم اگر فروشندگان دغدغه کتاب دارند، برای کتاب‌خوان شدن مردم از بسترهای نو مانند اینستاگرام غافل نشوند.

/ایبنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول