دلیل غیر فعال شدن صفحه‌های منتشرکننده اطلاعات نادرست

مجازیستبررسی واقعیت اطلاعات منتشرشده در فضای مجازی به‌طور فزاینده‌ای یکی از پایه‌های اصلی اینترنت مدرن است. در دنیای کنونی که هر کس می‌تواند به‌راحتی اطلاعات مختلفی منتشر کند، تشخیص مطالب درست از غلط کار آسانی نیست؛ درنتیجه کاربران به قابلیتی نیازمند هستند که صحت آن‌ها را بررسی کند و در صورت نادرست بودن اطلاع دهد. به‌تازگی گزارشی در فضای مجازی منتشر شده است که از اضافه شدن یک بخش مربوط به بررسی واقعیت اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت‌های غیرفعال‌شده خبر می‌دهد.

بر اساس جدیدترین مطالب منتشرشده، سازمان غیر انتفاعی اینترنت آرشیو (Internet Archive) شروع به اضافه کردن بخش مربوط به بررسی صحت اطلاعات منتشرشده به صفحات غیرفعال موجود در اینترنت کرده است. این قسمت وظیفه دارد به کاربرانی که بعدا قصد ورود به این صفحه‌ها را دارند، دلیل غیرفعال شدن آن‌‌ها را توضیح دهد. اگر صفحه‌ای بخشی از یک فعالیت اطلاعاتی غیر مجاز بوده یا سیاست‌های فضای مجازی را رعایت نکرده باشد، یک بنر زرد به‌طور کامل همه‌ی موارد نادرست در آن را به کاربری که قصد ورود دارد توضیح می‌دهد.

بدین شکل دیگر همه دلیل غیرفعال شدن یک صفحه‌ی خاص در فضای مجازی را متوجه می‌شوند. بررسی هر صفحه اینترنتی توسط مراکز مختلفی از جمله FactCheck.org ،Politifact ،AP و Washington Post انجام می‌شود؛ درنتیجه می‌توان به آن اعتماد کرد.

اینترنت آرشیو سعی دارد در حذف اطلاعات نادرست از بستر اینترنت بی‌طرف باشد

مسئولانی که می‌خواهند اطلاعات نادرست در فضای مجازی وجود نداشته باشد، دوست دارند با روشی که در پیش گرفته‌اند این مسئله سریع‌تر انجام شود. آن‌ها همچنین امیدوار هستند به مرحله‌ای برسند که کاربران، بیشتر مطالبی که در فضای مجازی مطالعه می‌کنند متوجه شوند و دیگر نگران نادرست بودن آن‌ها نباشند. درضمن سازمان یادشده به‌سختی تلاش می‌کند تا در فرایند حذف اطلاعات نادرست از فضای مجازی بی‌طرف باشد و جانب‌دارانه عمل نکند.

درست است که این کار اینترنت آرشیو به نفع بسیاری از کاربران فضای مجازی است؛ اما مطمئنا عده‌ای از آن راضی نخواهند بود. این اقدام باعث خوشحالی افرادی نخواهد شد که شرکت‌های اینترنتی را بدون هیچ دلیل موجهی به تعصب سیاسی متهم می‌کنند.

اما مسئله‌ی مهم این است که اکنون حتی صحت اطلاعات صفحات غیرفعال نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و ممکن است در طولانی‌مدت به چنین قابلیتی در فضای مجازی نیاز باشد. البته باید دید  آیا اینترنت آرشیو این کار را برای اطلاعات سیاسی نادرست منتشرشده در فضای مجازی نیز انجام می‌دهد؟

کنون مدت نسبتا زیادی است که شرکت‌های مرتبط سعی در حذف اطلاعات نادرست از بستر اینترنت دارند؛ اما هنوز نتوانسته‌اند کاملا موفق باشند. متأسفانه همیشه افراد و گروه‌هایی هستند که از انتشار این اطلاعات نادرست سود می‌برند؛ به همین دلیل آن‌ها را فضای مجازی منتشر می‌کنند.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول