آیا رصد شبکه‌های اجتماعی واقعا ارزش هزینه آن را دارند؟

مجازیستدانش و اطلاعات در دنیای امروز جزو گران‌ترین و ارزشمندترین محصولات به شمار می‌روند. اطلاعات، کلید باز کردن قفل محدودیت‌ها و برطرف کردن چالش‌هاست. به چالش‌هایی که همین حالا در کار یا زندگی با آن‌ها درگیر هستید فکر کنید. داشتن چه اطلاعاتی به شما کمک می‌کند که این چالش‌ها را حل کنید؟ حاضرید چقدر بپردازید تا این اطلاعات را به دست آورید؟ کسب‌وکارهایی در بازار پیشرو هستند که بر اساس اطلاعات به‌روز و دست اول تصمیم‌گیری می‌کنند. این اطلاعات از منابع مختلفی تامین می‌شود که یکی از بهترین این منابع، ابزارهایی هستند که شبکه های اجتماعی و سایت‌‌ها را رصد می‌کنند و جدیدترین خبرهای مربوط به کسب‌وکارها و صنایع را در اختیار صاحبان آن‌ها قرار می‌دهند.

در این مقاله قصد داریم هزینه‌های رصد شبکه‌های اجتماعی را با فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند، مقایسه کنیم و ببینیم که آیا رصد شبکه اجتماعی واقعا ارزش هزینه‌ آن را دارد؟

هزینه‌ها

ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی هم مانند سرویس‌های مشابه دیگر دارای بسته‌های قیمت‌گذاری مختلف هستند. از ابزار رایگان گوگل اَلرت (Google Alert) شروع می‌کنیم که یکی از ابزارهایی است که توسط شرکت گوگل ارائه می‌شود. این ابزار تمام مطالب دارای کلمات کلیدی که برایش تعریف کرده‌اید را پس از انتشار در اینترنت برای شما ایمیل می‌کند. اشکال بزرگ این ابزار این است که به شبکه‌های اجتماعی دسترسی ندارد و فقط محتواهای وبسایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. نقطه‌ضعف دیگر این ابزار نداشتن فیلتر است. این مسئله باعث می‌شود که شما اطلاعات زیادی به دست آورید که خیلی از آن‌ها به کار شما نمی‌آید. و سومین مسئله، ندادن گزارش و تجزیه‌‍وتحلیل است. با این ابزار شما فقط یک لینک به مقاله‌ی موردنظر دریافت می‌کنید.

اما ابزارهای غیر رایگانی هم وجود دارند که علاوه بر سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را هم رصد می‌کنند و خدمات مختلفی، متناسب با نیاز شما ارائه می‌دهند. خدماتی مانند: ارائه تحلیل به‌وسیله‌ نمودارهای دایره‌ای و خطی، آنالیز احساسات، گزارش و ابر هشتگ، نشان دادن فعال‌ترین و تاثیرگذارترین منبع‌های منتشرکننده پست. این ابزارها با ارائه‌ی یک حساب کاربری، رصد شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف را برای شما آسان کرده‌اند.

پلن‌های قیمت‌گذاری این ابزارها عمدتا بر اساس دو عامل مهم تعیین می‌شود:

  • تعداد کلمات کلیدی: کلمات کلیدی، کلمات مرتبط با برند و کسب‌وکار شما هستند. شما با انتخاب آن‌ها هر پست، خبر و یا کامنتی که دارای این کلمات باشد را پس از انتشار، در پنل کاربریتان دریافت می‌کنید.
  • تعداد محتواهای دریافتی: منظور از محتوا، مقالات، پست‌ها و کامنت‌هایی است که در آن‌ها از کلمات کلیدی‌ای که شما تعیین کرده‌اید استفاده کرده‌اند.

غیر از این دو معیار، عوامل دیگری مانند تعداد کاربران، میزان زمان دسترسی به آرشیو و اتصال به تلگرام هم در تعیین هزینه‌ها موثر است. حالا که در جریان جزییات هزینه‌ها قرار گرفتید، برویم سراغ فرصت‌ها و دستاوردها و ببینیم که داشتن ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی، آیا واقعا ارزش این هزینه‌‌ها را دارد؟

فرصت‌ها و دستاوردها

داشتن ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی چه فرصت‌ها و دستاوردهایی را برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد؟

باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ی جذب مشتری می‌شود: مهم‌ترین هدف هر کسب‌وکاری، به دست آوردن مشتریان جدید است. حتی اگر محصول یا خدمات شما بهترین کیفیت را داشته باشد، شما باید آن را در زمان مناسب، به افراد مناسبی ارائه دهید. معمولا عمده‌ی هزینه‌‌ی کسب‌وکارها صرف پیدا کردن مشتریان بالقوه می‌شود. بنابراین اگر بتوانید با راهکاری مشتریان احتمالی، که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند را شناسایی کنید، تا حد زیادی می‌توانید هزینه‌های این بخش را کاهش دهید.

در طرف مقابل، مشتریان هم هرکدام نیازها و چالش‌های خاص خودشان را دارند و به‌دنبال پیدا کردن راه‌حلی مناسب برای مشکلاتشان می‌گردند. آن‌ها حاضرند برای حل مشکلاتشان هزینه پرداخت کنند. همه‌ی کاری که شما باید انجام دهید این است که نقطه‌ی درد را پیدا کنید و درمان را ارائه کنید. ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی نقطه‌های درد را به شما نشان می‌دهد. این ابزار با رصد کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان، به شما امکان می‌دهد که پست‌ها و کامنت‌های کاربران درباره‌ی دغدغه‌ها و مشکلاتشان را ببینید و  راه‌حل خود را ارائه کنید.

ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی همه مکالماتی که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با شماست را جمع‌آوری می‌کند. بدین‌ترتیب شما یک لیست از کسانی دارید که به دنبال راه‌حلی هستند که شما ارائه می‌دهید، که اگر شما آن راه‌حل را ارائه ندهید، به سراغ رقبای شما می‌روند.

کیفیت ارتباط با مشتریان و پشتیبانی از آن‌ها را افزایش می‌دهد: برای ارائه‌ی پشتیبانی باکیفیت به مشتریان، باید ابتدا از نیازها و انتظارات آن‌ها باخبر باشید. معمولا اولین اقدام کسب‌وکارها تشکیل یک دپارتمان برای این کار است. اما کار دوم و حتی مهم‌تر، این است که انتقادات، پیشنهادات و انتظارات مشتریان را بشنوید. مردم درمورد محصولات و خدمات شما صحبت می‌کنند. خیلی از این گفتگوها، خارج از دسترس شما اتفاق می‌افتد. هنر شما این است که این گفتگوها را رصد کنید و درصورت نیاز به آن‌ها پاسخ دهید.

وقتی که با ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی، اظهارنظرهای منفی را دیدید، باید سریعا اقدام کنید تا به بحران تبدیل نشود.

مردم برای برندهایی که به نظر آنها اهمیت می‌دهند، ارزش قائلند. با پاسخ مناسب و به‌موقع به نظرات، می‌توانید ورق را برگردانید و مشتری را به مشتری وفادار تبدیل کنید.

معمولا مردم تجربیات مثبت خود را در میان خانواده و دوستانشان پخش می‌کنند و چه تبلیغی موثرتر از تجربه‌ مثبت شخصی؟

از برند شما محافظت می‌کند: امروزه مردم قبل از خرید کالا یا خدمات موردنیاز خود، با مشتریان دیگر مشورت می‌کنند و تا از کیفیت خدمات و محصولات مطمئن نشوند دست به خرید نمی‌زنند. به همین خاطر برای کسب‌وکارها مهم است که از محصولاتشان به‌خوبی یاد شود. آن‌ها می‌دانند که کم شدن شهرت و پایین آمدن اعتبارشان، باعث می‌شود مشتریانشان را از دست بدهند.

حفاظت از اعتبار و شهرت برند، در دنیای پرسرعت و پرشتاب اخبار و اطلاعات، کار دشواری است و نیاز به هوشیاری و سرعت بالا دارد. افراد مختلف با هویت‌های مشخص و نامشخص، ممکن است در این فضا برای برند شما چالش ایجاد کنند و فقط حضور به‌موقع و اقدام مناسب شماست که می‌تواند محافظ سلامت برندتان باشد.

ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی، با پایش تمام خبرها و پست‌هایی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر می‌شود، محتواهای مرتبط با برندتان را در اختیار شما قرار می‌دهد و با ارائه‌ گزارش‌های تحلیلی، علاوه بر اینکه میزان احساس افکار عمومی در مورد برندتان را شناسایی می‌کند، شما را از انتشار پست اعتراضی یا تخریبی در مورد برندتان باخبر می‌کند و به شما امکان می‌دهد با واکنش به‌موقع، از بروز بحران جلوگیری کنید.

عملکرد رقبا را پایش می‌کند: دانستن آنچه که در حوزه‌ی کسب‌وکارتان اتفاق می‌افتد برای موفقیت شما ضروری است. سهم بزرگ و مهم حوره فعالیت شما را رقبا تشکیل می‌دهند. پایش رقبا به شما کمک می‌کند که عملکرد آن‌ها را پیگیری کنید و استراتژی‌های موفق آن‌ها را پیاده کنید. بدین‌ترتیب هزینه‌ی آزمون و خطا را کاهش می‌دهید. از طرف دیگر می‌توانید با پوشش نقاط ضعف رقبا، مشتریان آن‌ها را جذب کنید و سهم خود از بازار را افزایش دهید.

می‌تواند اطلاعات مهم را بایگانی کند: ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی، محتواهای مهم و کلیدی درباره‌ی انتظارات مشتریان، نیازهای بازار، عملکرد رقبا، احساسات درباره‌ برندتان و… را در یک فضا جمع‌آوری می‌کند و هر زمانی که به آن اطلاعات نیاز داشته باشید، با کمک فیلترهای مختلف (بر اساس تاریخ، بر اساس شبکه اجتماعی، بر اساس کلمه کلیدی) می‌توانید گزارش‌هایی با عنوان و تاریخ موردنظرتان، به‌صورت فایل پی‌دی‌اف دریافت کنید.

حالا موقع آن است که به سوالی که در ابتدای مقاله پرسیدم پاسخ دهید: «آیا داشتن ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی، واقعا ارزش این هزینه‌ را دارد؟» دستاوردها و فرصت‌هایی که برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند را با هزینه‌ی آن مقایسه کنید و سپس خودتان به این سوال پاسخ دهید.

می‌توانید ارزش رصد شبکه های اجتماعی را از کسی که برندش دچار بحران شده بپرسید یا از کسب‌وکاری که توانسته با ارتباط بهتر با مشتریان و شنیدن انتظارات مشتریان بالقوه، فروش خود را چند برابر کند. در واقع رصد و پایش شبکه های اجتماعی، سرمایه‌گذاری‌ای است که از هزینه‌های آینده جلوگیری می‌کند.

/پایش/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول