بایا رقیب جدید دیجی کالا؟

مجازیستتبلیغات گسترده بایا در صدا و سیما، کنجکاوی ما را برانگیخت تا نگاهی به این شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات بیندازیم. در این مقاله سعی کردیم نگاهی به سرمایه گذاران بایا و مدل کسب و کار این شرکت بیندازیم.

بایا چیست؟

با وارد شدن به سایت شرکت، اولین چیزی که توجهتان را جلب خواهد کرد، بنر ابتدای سایت با حضور سیامک انصاری است. تبلیغات گسترده در صدا و سیما و استفاده از صدا و تصویر شخصیت های معروف کنجکاوی ما را بیش از پیش برمی انگیزد تا هرچه سریع تر سرمایه گذاران آن را پیدا کنیم.( با خودمان فکر می کنیم که حتما یک سازمان بزرگ و احتمالا دولتی- حکومتی پشت قضیه است).

سریع تر به بخش درباره ما می‌رویم ولی آن جا تنها متوجه می شویم که شکل گیری ایده و طرح اولیه سامانه بایا به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد و اطلاعاتی درباره سرمایه گذاران نیست. متن های ابتدایی صفحه را سریع اسکرول می کنیم و دوان دوان خود را به پایین سایت و نماد الکترونیکی آن می رسانیم.

با نگاه به شناسه کسب و کار “بایا” متوجه می شویم که صاحب امتیاز آن شرکت دانش بنیان پارسیان است.

بنابراین به سراغ شرکت دانش بنیان پارسیان می رویم. طبق اطلاعاتی که در سایت این شرکت نوشته شده است، مطالعات بایا از سال ۱۳۹۵ در شرکت دانش پارسیان، شرکت صاحب امتیاز بایا، شروع شده و در سال ۱۳۹۹ آماده‌سازی زیرساخت‌ها و سامانه‌های نرم‌افزاری به پایان رسیده است و مذاکرات برای عقد قرارداد اطلاع‌رسانی و تبلیغات آغاز گردیده است و در نهایت در پایان شهریور ماه سال ۹۹ شرکت موفق شده است، بزرگترین کمپین تبلیغاتی کشور را برای امر مهم اطلاع‌رسانی و تبلیغات منعقد و اجرایی نماید.

بر اساس بررسی های صورت گرفته اطلاعات زیر را در مورد شرکت دانش پارسیان بدست آوردیم:

این شرکت در سال ۱۳۸۲ تاسیس شده است و در حوزه تولید نرم‌افزارهای مقیاس بزرگ (Large Scale) فعالیت می‌کند و پروژه‌های بزرگی را در سطح ملی به انجام رسانده است. دانش پارسیان در سال ۱۳۹۷ به عنوان شرکت برتر در صنعت تولید نرم‌افزار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد.

بایا چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

اما فارغ از بحث مالکیتی که همیشه جذاب ترین بحث برای جامعه ایرانی است، بد نیست نگاهی به مدل کسب و کار بایا  هم بیندازیم:

کسب و کارها، شرکت ها و موسسات، محصولات و خدمات خود را به همراه اطلاعات مرتبط با کسب و کار در سامانه بایا ثبت می‌کنند. بعد از ثبت نام، بایا کارشناسان ارزیاب خود را برای بررسی مدارک و شرایط و امضای قرارداد با صاحبان کسب و کار ارسال می‌کند. این سامانه برای فروش کالاها ۱ تا ۳ درصد و برای خدمات بین ۳ تا ۵ درصد کارمزد حق فروش را دریافت می‌کند. خدماتی که این سامانه برای تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات، ارائه می‌دهد به شرح زیر است:

۱- تبلیغات

فعالیت اصلی و مهم ترین بخش کار بایا، ایجاد شبکه ای از مشتریان برای فروشندگان کالا و خدمات است. در واقع این فروشندگان کالا و خدمات با قراردادن محصولات و خدمات خود در این شبکه، می‌توانند محصولات خود را در معرض دید مشتریان قرار داده و به فروش برسانند.

۲- تامین شبکه زنجیره تامین و لجستیک

بایا یک سامانه تحویل کالا و خدمات به مشتریان را ایجاد کرده و فرآیند ارسال کالاها را نیز انجام می‌دهد.

در حال حاضر بایا با ثبت نام فروشندگان کالا و خدمات، در حال تقویت سمت عرضه خود است و براساس اطلاعاتی که در سایت آن منتشر شده است، فعالیت خود برای فروش محصولات و خدمات به مشتریان را از تاریخ ۹ آذر ماه جاری آغاز خواهد کرد. حال باید منتظر باشیم و ببینیم که حوزه فروشگاه آنلاین با ورود این بازیگر پر سر و صدا چه تغیراتی خواهد کرد و در ادامه شاهد چه اتفاقات مهمی در این حوزه خواهیم بود.

اکنون بازیگر اصلی حوزه فروش آنلاین دیجی کالا است و براساس اطلاعات منتشر شده توسط خود دیجی کالا، این شرکت سهم ۹۶ درصدی از این بازار را در اختیار دارد.

/راستا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول