تپش قلب صنعت بازی ایران با تربیت نیروی انسانی متخصص

مجازیست-علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین افتتاح مدرسه «بازی سازان فردا»:

  • امروز از یک کار مشترک رونمایی می‌شود، هدف مدرسه بازی‌سازان فردا ارتقاء دانش و سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، کشف استعدادها و آموزش و تربیت با رویکرد عدالت بخشی است.
  • راه‌اندازی شبکه شاد یک کار ماندگار است که از سوی وزیر آموزش و پرورش شکل گرفته است و تهدید کرونا را در بحث آموزش به یک فرصت تبدیل کرد.
  • بهترین مکان برای سرمایه گذاری آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت است، بازی‌های رایانه‌ای از منظر ارتباط با تکنولوژی و علم دنیا، جذابیت برای بچه‌ها و ایفای نقش تربیتی موثر است. از این رو امروز به این موضوع صرفا به عنوان یک بازی نگاه نمی‌شود، بلکه بازی ابزاری برای تربیت است.
  • هدف مدرسه بازی‌سازان فردا ارتقاء دانش و سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و مصرف درست آن، تولید و کشف استعدادها و تربیت نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای در آموزش و تربیت دانش‌آموزان با رویکرد عدالت بخشی است.
  • لازم است که در هر کانون فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش مرکزی را برای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دایر کنیم. ما آمادگی داریم که در هزار و ۱۳۰ کانون در کشور نمایندگی بنیاد بازی‌های رایانه ای را برای یک حلقه اتصال ایجاد کنیم.
  • اگر شرایط حضور هم فراهم شد، می‌توان اتاق ویژه‌ای برای بازی‌های رایانه‌ای در کانون‌ها در نظر بگیریم، باید چارجوب‌های قانونی را محکم کنیم و در صورت نیاز به مصوبه‌ای از شورای عالی آموزش و پرورش، می‌توانیم با ارائه پیشنهاد به وزیر آموزش و پرورش امکان جذاب و موثر را در نظام تعلیم و تربیت به کار بگیریم.

تلاش یک ساله‌ای که به ثمر نشست

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی:

  • آموزش و پرورش با داشتن بالاترین تعداد نیروهای ماهر و متخصص در حوزه سواد رسانه‌ای طرفیت خوبی دارد تا بتواند با کمک همکاران در انستیتو ملی بازی‌های رایانه‌ای افراد ماهر را وارد بازار کار کند.
  • طرح مدرسه بازی سازان فردا پس از یک سال تلاش شبانه روزی دو مجموعه اداره کل فرهنگی هنری و انستیتو بازی‌های رایانه‌ای اجرا شد تا بتوانیم به دانش آموزان خدمت جدید و ویژه ارائه دهیم. امروز بازی‌های رایانه‌ای یکی از نیازهای جدی بچه‌هاست که اگر آموزش و پرورش وارد حوزه بازی‌های دیجیتال نشود خطرات، نگرانی‌ها و آسیب شدیدی آن را تهدید می‌کند.
  • بازی‌های دیجیتال امروزه جای تلویزیون را گرفته است و بچه‌ها از صبح مشغول بازی‌های رایانه‌ای هستند. ورود این بازی‌ها به داخل نهاد خانواده نیازمند برنامه‌ریزی آموزش و پرورش است که خوشبختانه این کار با آغاز به کار مدرسه بازی‌سازان فردا صورت گرفت.
  • نگاه خوب تربیتی مجموعه بازی‌سازان فردا در حوزه آموزش و پرورش این نوید را به ما می‌دهد که در آینده با نگاه تربیتی و پرورشی به حوزه بازی‌ها ورود پیدا کنیم، گزارش‌هایی که از گرایش به سمت بازی‌های خشن در برخی مناطق به ما می‌رسد نگران کننده است و با کمک مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های ویژه‌ای برای این مناطق در نظر می‌گیریم. در واقع با اجرای این طرح به یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها پاسخ داده می شود.

ایجاد تحول در اکوسیستم صنعت بازی کشور با استعداد یابی در مدرسه بازی‌سازان فردا

سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در آیین افتتاح مدرسه «بازی سازان فردا»:

  • بنیاد متولی حمایت، نظارت، سیاست گذاری و تنظیم‌گری در حوزه زیست بوم بازی‌های دیجیتال است، آنچه مهم است و باید به آن بپردازیم موضوع تربیت نیروی انسانی متخصص در صنعت بازی‌های رایانه‌ای است.
  • آخرین داده‌های بررسی شده در تازه‌ترین پیمایش ملی بنیاد نشان می‌دهد که در یک دهه اخیر ( از سال ۸۹ تا کنون) مجموعه بازیکنان بازی‌های دیجیتال ۲ برابر شده و از ۱۶ به ۳۲ میلیون نفر رسیده است. سرانه مصرف هر ایرانی ۳۱ دقیقه و سرانه مصرف بازیکنان ۹۳ دقیقه در روز است. این آمار نشان دهنده مصرف روزانه بالای بازی‌های ویدئویی در کشور است و اینکه امروز بازی‌های ویدئویی جایگاه رسانه‌ای مهمی در همه دنیا پیدا کرده است.
  • بازی‌های یارانه‌ای در کشور ما، به مسئله مهمی تبدیل شده است، از اثرات تربیتی و گردش مالی تا هزینه کرد مصرفی بازیکنان، مسابقاتی که برگزار می‌شود و تعداد بازی سراهای فعال، همگی نشان دهنده اهمیت این مسئله در کشور است. حاکمیت هم برای تدبیر در این موضوع اقدام به تاسیس مجموعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کرده است . یکی از موضوعاتی که در کشور از آن غفلت کرده‌ایم تربیت نیروی انسانی متخصص است. کسب این مهارت به اشتغال زایی و ورود به بازار کار و کسب درآمد در آینده کمک خواهد کرد. از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی از این بُعد که موتور محرکه و قلب این صنعت است، اهمیت دارد و این مجموعه برای گسترش فضای حیاتی خویش به نیروی انسانی نیاز دارد.
  • یکی از مباحث مطرح شده در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی که به واسطه آن برای هر کدام از دستگاه‌ها و نهادها ماموریتی را مشخص کرد، موضوع تربیت نیروی انسانی است. در این سند وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم به عنوان نهادهای متولی در این حوزه معرفی شده اند. در بخش‌های مختلف این سند کاستی‌هایی وجود دارد، اما با تدابیر و هوشمندی وزارت آموزش و پرورش این دغدغه در ذهن مسئولین این وزارتخانه وجود داشت که موضوع تربیت نیروی انسانی را به طریقی دنبال کنند.
    با توجه به تغییر شیوه آموزش در دوره فراگیری کرونا، همراه شدن آموزش‌ها و بازی‌ها با همدیگر می‌‌تواند در شرایط فعلی کمک کننده باشد و شیوع کرونا برخی موضوعات چون آموزش‌های مجازی را تسریع کرد. ما در بنیاد از قبل زیرساخت‌های این امر را فراهم کرده بودیم، ولی این امکان با این با فراگیری که الان توسط آموزش و پرورش فراهم شده، وجود نداشت.
  • قرار است کانال مدرسه بازی‌سازان فردا در شبکه شاد، شروعی برای آموزش‌های فراگیر باشد به طوری‌که آموزش‌ها فقط متمرکز در تهران و مراکز استان‌ها نباشد. چون بنیاد در تهران بود، سایر استان‌ها از این ظرفیت محروم بودند. امروز بالغ بر ۴۰ هزار نفر در همان ابتدای کار عضو کانال مدرسه بازی‌سازان فردا در شبکه شاد شده‌اند که نشان دهنده علاقمندی و حساسیت نسبت به این موضوع در سطح کشور است.
  • به شدت دچار فقر و کاستی در حوزه نیروی انسانی متخصص در مجموعه شرکت‌ها و تیم‌های فعال در این حوزه هستیم و این کار به شرط استمرار می‌تواند تحولی در این صنعت ایجاد کند. قرار است مبانی بازی‌سازی در این کانال در بخش‌های مختلف آموزش داده شود و برای دوره پیشرفته طراحی‌های دیگری صورت گیرد.
  • یکی از اقدامات مهم بنیاد پیگیری موضوع تغییر و تحول در حوزه آموزش بوده است، تلاش ما فراگیر شدن آموزش‌ها است و امیدواریم با یک استعدادیابی، تحولی در خصوص نیروی انسانی و اکوسیستم این صنعت به وجود آید.
  • محتواهای آموزشی به صورت تعاملی در کانال ارائه می شود، شرایط تعامل اساتید با دانش‌آموزان فراهم شده و محتواهایی نیز با همکاری معاونت پرورشی آماده شده که به مرور در این کانال بارگذاری می‌شود و فکر می‌کنم این دیباچه شروع یک اقدام بزرگ است. حجم استقبال نشان می‌دهد که ما کار سختی در پیش داریم.
  • ما در مدرسه بازی‌سازان فردا دو ماموریت آموزش و ارتقاء سواد بازی را در مدنظر داریم. نگاه خانواده‌ها و فرزندان به بازی نباید یک نگاه ساده باشد. باید سواد دیجیتال مان را افزایش دهیم و درباره بازی‌ها تحلیل داشته باشیم. ساده‌ترین مسئله این است که رده‌بند‌ی سنی را مورد توجه قرار دهیم و با چیزی که مصرف می‌کنیم، آشنا باشیم.

/بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول