اصلاح اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در شورای انقلاب فرهنگی

مجازیست-دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با سیدصادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای:

  • با توجه به اهمیت حوزه بازی‌های رایانه‌ای و دامنه عملکرد گسترده آن بر جنبه‌های آموزشی، سلامت، درمان و توسعه صنعت بر لزوم توجه مسئولان کشور بر حوزه بازی‌های رایانه‌ای تاکید دارم.
  • پیوند بازی‌های رایانه‌ای با واقعیت گسترده؛ ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کرده است و به یک سرگرمی فراگیر عمومی در جهان تبدیل شده است. امروزه متوسط زمانی که برخی گروه‌های سنی به بازی اختصاص می‌دهند، بیشتر از تلویزیون، سینما، کتاب و… است و به نوعی اجتماعی شدن این گروه سنی با بازی گره خورده است. ضمن اینکه با توجه به ضرورت‌های خانه‌نشینی در دوران شیوع کرونا، میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بیشتر شده است.
  • تنوع بخشی به منابع درآمدی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مطابق با اساسنامه این بنیاد لازم است و همچنین با توجه به پیام‌های منفی در برخی بازی‌های رایانه‌‌ای غربی بر لزوم پرهیز از تقلید صرف در این حوزه و تقویت تولید بازی‌های داخلی تاکید دارم چراکه این بازی‌ها باید به فرهنگ‌سازی برای جامعه کمک کرده و تاثیر مثبتی بر رفتارهای آحاد مخاطبان داشته باشند.
    آمادگی برای اصلاح اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد،این اصلاحات باید متناسب با تحولات امروز صنعت بازی‌های رایانه‌ای انجام شده و گزارش آن در ستاد مهندسی فرهنگی کشور ارائه شود.

حمایت‌های هوشمند در ساختار حمایتی همگرا
سید صادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این دیدار:

  • شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تأسیس بنیاد، هوشمندی داشته است چرا که با توجه به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای، درگیر بودن جامعه با این رسانه ، تعداد کاربران بالای آن و گردش مالی عظیم این حوزه  کشور نیازمند قرارگاه  تنظیم‌گری و حمکرانی بوده است.
  • همواره در طی سال‌های گذشته، مسیر معاونت حمایت بنیاد، مسیر حمایت از محصول بوده است. اما بعضاَ این حمایت‌ها نافرجام بود که خوشبختانه اکنون در ساختاری با عنوان ساختار حمایتی همگرا، حمایت‌ها به‌صورت هوشمند انجام می‌شود. تاکنون در ساختار حمایتی همگرا ۶۸ تیم و شرکت بازی‌سازی از سراسر کشور عضو هستند و می‌توانند برای ارتقاء عملکرد خود از حمایت‌های این ساختار بهره‌مند شوند.
  • البته میزان این حمایت‌ها در مقایسه با سایر کشورها بسیار ناچیز است.در راستای ماموریت‌های مصرح در اسناد بالادستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعمل صدور پروانه انتشار بازی‌ها را در حالی در سال ۹۸ ابلاغ کردند که پیش از این در سال ۹۵ نیز به بنیاد ابلاغ گردیده بود.
  • در خصوص دیگر اقدامات ایجابی معاونت نظارت بنیاد به تشکیل شوراهای مشورتی مختلف، برگزاری نشست‌های مشترک تخصصی با بازی‌سازان، دعوت از بازی‌سازان در کمیته‌ها و شوراهای رسمی لازم است و تاسیس مرکز تماس و مشاوره به عنوان جزئی از بسته برنامه‌های مدیریت مصرف، بخشی دیگر از اقدامات بنیاد است که افزایش سواد بازی خانواده‌ها و جامعه بازیکنان ایرانی را هدف قرار داده است.
  • تولید نرم افزار بازی‌یار، رایزنی با مراجع ذیربط جهت عرضه بازی‌های دارای پروانه انتشار در دستگاه‌های فروش خودکار مستقر در مراکز خرید، فرودگاه‌ها و تولید محتوای رسانه‌ای جذاب در قالب های متنوعی همچون پویانمایی، پادکست و اینفوگرافیک از دیگر اقدامات ایجابی معاونت نظارت در سال ۹۹ است.
  • موضوع آموزش بازی‌سازی که در معاونت آموزش بنیاد دنبال می‌شود در سطح کشوری و ملی توسعه پیدا کرده است و در این راستا و طی تفاهم صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش مدرسه بازی‌سازان فردا بر روی شبکه شاد افتتاح شد
  • طراحی وب‌سایت فهم بازی با رویکرد ارتقاء سواد بازی‌های ویدئویی و تولید محتوا در خصوص جنبه‌های فرهنگی مرتبط با بازی‌های ویدئویی از دیگر اقداماتی است که در راستای اهداف آموزشی بنیاد انجام شد تا این سایت به عنوان مرجعی برای زمینه‌سازی ایجاد گفتمان سواد بازی در میان گروه‌های مختلف اجتماعی شناخته شود.
  • تمرکز معاونت پژوهش (دایرک) بر سه حیطه اصلی با محوریت تحقیق‌ وتوسعه است. موضوع اول هوشمندسازی اکوسیستم بازی در کشور است که از طریق گردآوری اطلاعات از نقاط مختلف زنجیره ارزش بازی، از تولید و نشر تا انجام پیمایش‌های دوسالانه کشوری برای احصاء وضعیت مصرف صورت می‌گیرد.
  • موضوع دوم توانمندسازی دانشگاه‌ها برای اتصال آنها به صنعت است که به کمک تولید محتوای علمی-کاربردی حاصل می‌شود و موضوع سوم حمایت از تحقیق، تولید و مشروعیت‌بخشی به بازی‌های جدی (هدفمند) است که به شکل خاص با برگزاری رویداد سالیانه جایزه بازی‌های جدی دنبال می‌شود. اگرچه در کنار این رویداد، امسال بنیاد یک بسته برنامه برای حمایت از این بازی‌ها در قالب هفت اقدام سیاستی مختلف از تحقیقات پایه تا تولید و تجاری‌سازی طراحی کرده است. همچنین رویداد سالانه‌ای با عنوان جایزه بازی‌های جدی در دی‌ماه امسال با هدف ترویج بازی‌های ویدئویی برگزار خواهد شد که به دنبال دستیابی به اهدافی جدی از قبیل آموزش، مهارت‌افزایی، تندرستی و سلامت، تبلیغات و ترویج رفتارهای جامعه پسند در کشور است.

/بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول