خیریه دیوار

مجازیست-کمپین خیریه‌سایت دیوار از مردم دعوت کرده تا با اهدای گوشی یا تبلت دست دوم و بدون استفاده‌ای که در خانه دارند، برای تحصیل دانش‌آموزان محروم همراهی کنند.

با بیشتر شدن شیوع کرونا در ایران، سیستم آموزشی، به طور جدی تری آنلاین شد ولی استفاده از این شرایط برای همه دانش آموزان میسر نبود چنانکه بسیاری از خانواده‌های محروم امکان اختصاص گوشی هوشمند برای کودکانشان را نداشتند و این موضوع باعث شد تا دانش آموزان بسیاری از مسیر تحصیل و آموزش محروم شوند. حتی در روزهای گذشته خبر از کرایه گوشی و تبلت از سوی خانواده‌های نیازمند منتشر شده است.

افزایش قیمت تلفن همراه و محرومیت ۵ میلیون کودک از آموزش

افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی قیمت گوشی در ماه‌های گذشته، باعث شد که خانواده‌ها اول مهر را با هزینه‌های تحصیلی میلیونی، شروع کنند. این هزینه‌ها شوخی دردناکی با جیب‌شان بود که بعضی از اقشار هم از عهده آن بر نیامدند. وزارت آموزش و پرورش خبر می‌دهد تعداد این دانش‌آموزان محروم از گوشی و تبلت حدودا پنج میلیون نفر است؛ پنج میلیون نفری که کارشان با یک گوشی اندرویدی معمولی هم راه می‌افتد اما از سیستم آموزشی شاد محروم هستند و فعلا امکان تحصیل آنلاین را ندارن. شاد یک اپلیکیشن اختصاصی برای آموزش مجازی دانش‌آموزان بود که از آغاز گسترش ویروس کرونا برای ارتباط بین معلمان و دانش‌آموزان معرفی شد و اگر کودکی به آن دسترسی نداشته باشد عملا از امکان یادگیری در منزل محروم می‌شود.

براساس آخرین آمار رسمی ۶۹ درصد مردم کشور ما گوشی هوشمند دارند. این آمار را مرکز ایسپا «مرکز افکارسنجی دانشجویان» در سال ۱۳۹۸ منتشر کرد. سازمان تنظیم مقررات شهریور ماه ۱۳۹۸ گزارش داد که مشترکان تلفن همراه حدود ۱۱۶ میلیون گوشی است. با وجود این آمار مشترکان که از جمعیت کشور بیشتر است، باز هم۳۰ درصد مردم به موبایل هوشمند دسترسی ندارند. حالا اگر به این آمار تبلت را هم اضافه کنیم می‌توانیم حدس بزنیم که در خانواده‌های زیادی یک یا چند گوشی و تبلت دست دوم بدون استفاده پیدا می‌شود که به هر دلیلی استفاده نمی‌شود. این گوشی یا تبلت می‌تواند هدیه‌ای باشد که از کسی گرفته‌اید اما به آن احتیاج ندارید یا می‌تواند گوشی قدیمی‌تان باشد که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، اما همین ابزار که برای شما بی استفاده است، می‌تواند یک کودک را دوباره به تحصیل برگرداند. صعود نرخ دلارو گران شدن قیمت موبایل باعث شده که دو ماه از سال تحصیلی بگذرد و هنوز دست خیلی از کودکان از موبایل و تبلت کوتاه باشد.

گوشی و تبلت هوشمند یکی از پرطرفدارترین دسته‌بندی‌ها در سایت دیوار است. به خصوص گوشی‌های قدیمی که کمتر در بازار خرید و فروش می‌شوند اما هنوز قابلیت استفاده دارند به راحتی مشتریان خودشان را از دیوار پیدا می‌کنند. با این حال به جای فروختن ارزان قیمت این گوشی‌ها یا ریختن آن در سطل زباله که آنها را به زباله‌های و آلودگی‌های سمی مضر برای بدن تبدیل می‌کند، می‌شود راهی برای دسترسی خانواده‌های محروم دارای کودک مدرسه‌ای به گوشی پیدا کرد. فقط کافی است یک لحظه تصور کنیم که قطع شدن دسترسی این کودکان به شبکه شاد می‌تواند منجر به طرد و بعد از آن، ترک تحصیلی آن‌ها بشود. آن هم در حالی که گوشی‌های قدیم و از مد افتاده خیلی از ما مدت‌ها است توی کشو بدون استفاده خاموش مانده است.

 تلفن یا تبلت اهدایی چه ویژگی های لازم دارد؟

برای اتصال به شبکه شاد لازم است تا سیستم عامل گوشی یا تبلت اندرویدی باشد اما فقط این کافی نیست. دستگاه شما باید از نظر فنی سالم باشد و بشود از آن استفاده کرد. فرقی ندارد این وسیله الکترونیکی دست دوم است یا نو، مهم این است که سالم و قابل استفاده باشد. اگر شما یک قدم برای این کار بردارید، دیوار هم یک قدم دیگر برمی‌دارد و هزینه ارسال آن را می‌پردازد.

همکاری شاتل برای اهدای سیم کارت

پس از اهدای ابزار، اپراتور شاتل موبایل نیز یک سیم کارت دیتای شاتل موبایل با یک ماه اینترنت رایگان به دانش آموز اهدا می کند تا استفاده از این ابزارها برای دانش‌آموزان نیازمند به ساده‌ترین شکل امکان‌پذیر باشد.

چه طور این وسایل را اهدا کنیم؟

وارد دیوار می‌شوید و در صفحه‌ای که برای این کار طراحی شده کلیک می‌کنید و بعد از انتخاب گزینه «اهدا»، مشخصات خودتان را وارد می‌کنید. تا سه روز بعد دیوار با شما تماس می‌گیرد و برای هماهنگی‌‌های لازم وارد عمل می‌شود. به این امید که با اهدا کردن گوشی قدیمی ولی سالم داخل خانه، دیگر هیچ کودکی از مدرسه طرد نشود و از تحصیل جا نماند.

/عصر آی‌سی‌تی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول