راه ورود استارتاپ‌ها به بورس باز می‌شود؟

مجازیستبحث ورود استارتاپ‌ها به بورس از سه سال گذشته مطرح شد و از آن زمان، کارشناسان این حوزه اظهارنظرهای متفاوتی را نسبت به این مهم بیان داشته‌اند. خیلی از آنها باور دارند مدل سرمایه‌گذاری سنتی در حال شکسته شدن است و شرکت‌ها به جای وام گرفتن یا واگذاری سهام خود به دیگر شرکت‌های خصوصی یا دولتی، به سمت استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی می‌روند و این می‌تواند خبر خوبی برای رشد و رسیدن به اهداف بزرگ این شرکت‌ها باشد. در این میان برخی از آنها همچون شرکت‌های تپسی، دیجی‌کالا، کافه‌بازار و شیپور پیش‌تر برای ورود به فرابورس و بورس درخواست داده ‌بودند و مسئولان بارها اعلام کردند در صورت آماده شدن صورت‌های مالی، تصمیم نهایی در خصوص واگذاری هرکدام از آنها اتخاذ خواهد شد که با ورود نخستین شرکت در چند روز اخیر، می‌توان امیدوار بود الباقی شرکت‌ها نیز در صف پذیرش بازار سهام قرار بگیرند.

تپسی؛ اولین استارتاپی بازار سرمایه

گرچه پیش از این قرار بود سهام دیجی‌کالا در هفته نخست مرداد ماه سال جاری به فرابورس عرضه شود، اما این اتفاق رخ نداد و به همین منظور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از تلاش این معاونت برای ورود استارتاپ‌ها به بورس خبر داد و نامشهود بودن دارایی‌ها را بزرگ‌ترین چالش در قیمت‌گذاری این شرکت‌ها و حضور آنها در بورس دانست. این در حالی است که فعالان و موافقان عرضه سهام استارتاپ‌ها نیاز آنها به راه‌های جدید تامین سرمایه و همچنین بهره‌مندی آنها از معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی را از جمله دلایل دفاع خود از این ایده می‌دانند. آنها معتقدند نباید از ترس شکست، سقفی را برای رشد تیم‌های استارتاپی که حالا بزرگ شده‌اند و آمادگی ورود به بازار سرمایه را دارند، تعیین کرد. در عین حال برخی از کارشناسان، شرایط فعلی را که بازار سهام بیش هر زمان دیگری کانون توجه معامله‌گران قرار دارد را بهترین زمان برای ورود استارتاپ‌ها به بورس می‌دانند.

از طرفی دیگر تابستان امسال هم رضا غلامعلی‌پور، معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس، در مصاحبه‌ای:

  • موافقت اولیه سازمان و دستورالعمل‌های آن مانند پذیرش و نوع فعالیت شرکت‌ها در حال تدوین است. بنابراین این بازار تنها مخصوص کسب‌وکارهای نوآور نیست، بلکه کسب‌وکارهای نوآور جزو شرکت‌هایی هستند که می‌توانند در این بازار پذیرفته شوند.
  • با توجه به بازار هدفی که ما برای ورود استارت‌آپ‌ها به بورس در نظر گرفته‌ایم، چشم‌اندازی که برای سودآوری دارند را دنبال می‌کنیم. به دلیل اینکه برخی کسب‌وکارها ممکن است اندکی زیان انباشته داشته باشند و اکنون به‌طور مشخص نتوانیم بگوییم که کدام کسب‌وکارهای نوآور پذیرش می‌شوند و کدام‌یک نمی‌شوند. اولا باید ببینیم که دستورالعمل بازار هدف چگونه نوشته می‌شود تا با توجه به آن بخواهیم تصمیم بگیریم و آنها را پذیرش کنیم. دوم اینکه بدانیم چقدر می‌توان به مدارک مستند، دورنما و عملکرد آتی آنها امیدوار بود و درصورتی که این کسب‌وکارها روند روبه‌رشد خود را انجام دهند، ورودشان به بازار سرمایه هم می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد و بازار سرمایه می‌تواند محلی برای تامین مالی این شرکت‌ها باشد تا اگر در فضای اقتصادی هم در حال رشد بودند، سرعت رشد آن‌ها بیشتر شود و بتوانند با تأمین مالی، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

حال با تمام این کش‌وقوس‌ها و پس از سال ۹۶ که برای اولین بار موضوع ورود استارتاپ‌ها در بورس مطرح شد، تپسی به‌عنوان نخستین شرکت در این مجموعه وارد فرابورس شد و انتظار می‌رود تا زمستان امسال نام آن بر تابلوی معاملات حک شود.

محمد جواد ظریف، وزیر ارتباطات:

  • شرکت‌هایی مانند آسیاتک و شاتل نیز در حال تلاش برای ورود به بازار سرمایه هستند، در حوزه فناوری اطلاعات شرکت‌های استارتاپی که بزرگ شده‌اند و اکنون پیشران این حوزه هستند برای حضور در بورس علاقه‌مند هستند، چراکه این کار شفافیت نظام ارزش‌گذاری و تامین منابع مالی آنها را مشخص می‌کند.

به هر جهت ورود تپسی به بازار سهام را می‌توان بسیار مثبت ارزیابی کرد و با فرض برطرف شدن همه موانع می‌توان انتظار داشت راه برای ورود دیگر شرکت‌های بزرگ استارتاپی نیز هموار شود، چراکه یکی از اصلی‌ترین دلایلی که شرکت‌ها را به سمت حضور در بورس تشویق می‌کند، جذب سرمایه برای توسعه بازار کارشان است، تپسی اولین استارتاپ ایرانی حاضر در بازار سهام نیز دقیقا با همین هدف وارد شده است که به اعتقاد مدیرعامل این مجموعه، اتصال این بخش از صنعت نوآوری طی یک دهه آینده به بزرگ‌ترین صنعت کشور تبدیل می‌شود و ضمن همراهی با بدنه اصلی اقتصاد، می‌تواند پیشرفت‌های قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد.

/روزنامه آرمان ملی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول