از فروشگاه‌های تلگرامی و اینستاگرامی خرید نکنید!

مجازیست-سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو»:

  • با توجه به دغدغه پلیس مبنی بر خرید‌های آنلاین خاصه در شرایط کرونایی، مردم ما به خرید‌های آنلاین علاقه دارند و فروشگاه‌ها آنلاین اجناس را بی واسطه و با قیمت کمتر بدست مردم می‌رسانند.
  • خرید از صفحات اجتماعی مانند اینستا و تلگرام اولین مسیر جرم است و این‌ها پول را دریافت می‌کنند و جنس را به مشتری تحویل نمی‌دهند.
  • این‌ها جنس الف را نمایش می‌دهند که جنسی اصلی است، ولی در هنگام تحویل جنس، کالای تقلبی ارائه می‌دهند.
  • سومین مسیر تخلف ناظر بر نشان اعتماد الکترونیک است و این‌ها مجوز قانونی را دریافت می‌کنند، ولی به دلیل نوسان ارزی دست به تخلف می‌زنند. مثلا یک گوشی تلفن همراه را با قیمتی نازل‌تر از مغازه در معرض فروش قرار می‌دهند و شرکت اینترنتی که تبلیغی صوری کرده است، اعلام می‌کند جنس به اتمام رسیده است و فروشگاه جنسی دیگر را معرفی می‌کند که قیمتی مشابه مغازه‌ها دارد.
  • اگر مشتری جنس را نخواهد، شرکت در صدد عودت مبلغ بر می‌آید، ولی فرایندی یک ماهه را به خود اختصاص خواهد داد که مثلا مبلغ ۱۰ میلیون تومان، تا یکماه بلوکه می‌شود.
  • هر یک از این جرایم قابل پیگیری قانونی است، پلیس توصیه می‌کند از صفحات فروشگاهی در اینستاگرام و تلگرام خرید نکنند.
    این شبکه‌ها معتبر نیستند و اگر خریدی صورت می‌گیرد دریافت کالا و خرید وجه باید همزمان اتفاق افتد و هر زمان جنس بدست مردم رسید، باید کارتن باز و اطمینان حاصل شود که همان جنس مورد نظر است.
    شورای صنفی کسب و کار‌های اینترنتی تخلف‌ها را در هر دادگاهی بررسی می‌کنند و پلیس فتا قطعا در پی درخواست مردم، پول را استرداد و علیه شرکت یا سایت اعلام جرم می‌کند.
    برخی فروشگاه‌ها با داشتن ای-نماد باز هم تخلف می‌کنند یعنی دارای اعتماد کامل تجاری و اعتبارات را دارند. مردم باید روی ای-نماد کلیک کنند که قادر به رصد موقعیت مکانی و زمانی و فرد امتیاز دارنده و مجوز سایت فروشنده با تلفن و شرکت هستند.

/خبرگزاری صدا و سیما/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول