ورود گسترده شرکت های دانش بنیان به فرابورس

مجازیستحدود سه سال قبل زمزمه‌های ورود استارتاپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین به بورس آغاز شد، این تلاش زمانی شکل جدی‌تر به خود گرفت که بازدهی بورس به طرز عجیبی بالا رفت، رونق این بازار باعث شد از اوایل امسال برخی از استارتاپ‌های کشور اعلام کنند که به زودی حضور در بورس را تجربه خواهند کرد، حتی جلساتی پیرو همین موضوع با وزیر اقتصاد برگزار شد که ماحصل آن رضایت‌بخش بود که خبر از حضور بدون مشکل استارتاپ‌ها به بورس می‌داد.

مدیرکل دفترتامین مالی وسرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این رایطه گفت: سه شرکت دانش بنیان مراحل پذیرش را گذرانده‌اند و آماده درج در تابلوهای اول و دوم فرابورس هستند.

محمد مرفوع در باره حضور دانش بنیان ها در بازار بورس گفت: افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان روی تابلوی بورس از سال گ۹۸ با توجه به رونق بازار سرمایه با جدیت بیشتر دنبال شد تا پذیرش این شرکت‌ها تسریع شود.

در این رابطه هم با بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان برتر جلساتی گذاشته شد تا برای حضور در این بازار آماده‌سازی و ترغیب شوند.

وی ادامه داد: درحال حاضر ۴۰ شرکت دانش بنیان روی تابلوهای بورس حضور دارند و سه شرکت دانش بنیان هم مراحل پذیرش را گذرانده‌اند و آماده درج در تابلوهای اول و دوم فرابورس هستند.‌ حضور شرکت تپسی بر روی تابلوی بورس اتفاق جدید خوبی در این حوزه است، با اقدامات فوق تعداد درخواست‌های پذیرش شرکت‌ها رشد قابل توجهی را تجربه کرد و در حال حاضر بیش از ۳۰ پرونده در حال تکمیل مدارک برای پذیرش در بازارهای بورس و فرابورس است.

وی درباره راه اندازی تابلوی جدید در فرابورس گفت: این بازار برای کمک به پذیرش تعداد بیشتری از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی راه اندازی می شود برای رسیدن به این هدف، شرایط ساده تری برای این بازار در نظر گرفته شده است.

این بازار به عنوان یک تابلوی جدید در فرابورس شکل می‌گیرد و شرکت ها برای حضور در تابلوی جدید فرابورس باید پذیرش شوند.

مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه در حال حاضر برای ورود به بازار سرمایه در عمل نیاز به حداقل مشخصی از سرمایه ثبتی (در حال حاضر حداقل ۱۵ میلیارد تومان) و سودآوری شرکت است، افزود: برای تابلوی جدید این شرایط وجود ندارد و شرکت با سرمایه پایین تر و حتی در صورت نداشتن سودآوری هم می تواند روی این تابلو حضور داشته باشد.

مرفوع گفت: با راه اندازی این تابلو قرار است، شرکت‌های حاضر در بازار کوچک و متوسط به این بازار منتقل شوند. در حال حاضر نام «هدف» برای این تابلو در نظر گرفته شده است که قطعی نیست، اقدامات برای راه‌اندازی این تابلو از سال ۹۸ آغاز شده است و در مراحل نهایی تصویب قرار دارد و در صورت تصویب هیات مدیره سازمان بورس این تابلو کار خود را آغاز می کند، برای تعداد شرکت های قابل پذیرش روی این تابلو هم محدودیت خاصی وجود ندارد.

گزارش دیگری حاکی است که اواخر بهار امسال محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات درباره حضور استارتاپ‌ها در بورس با اشاره به این مساله که حضور شرکت‌های استارتاپی می‌تواند مشکلات اقتصادی بخش را مرتفع کند، گفت: در بازار بورس دو مدل شرکت داریم، یکی شرکت‌های حوزه تلکام که مشکل خاصی برای حضور در بورس ندارند، مانند شرکت ملی مخابرات و همراه اول که در حال حاضر در بورس فعال می باشند و شرکت‌هایی مانند آسیاتک و شاتل هم در حال تلاش برای ورود به بازار بورس هستند.

در حوزه فناوری اطلاعات، شرکت‌های استارتاپی مانند اسنپ و تپسی اکنون پیشران این حوزه بوده و برای حضور در بورس علاقمند هستند چرا که این کار شفافیت نظام ارزش‌گذاری و تامین منابع مالی آن‌ها را مشخص می‌کند، اما از آن‌جا که مشکلاتی در شناسایی ارزش دارایی‌های آن‌ها وجود دارد، ورودشان به بورس با تاخیر همراه شده اما پرونده‌های آن‌ها آماده و حمایت خوبی هم صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حالا یک استارتاپ حوزه حمل و نقل اینترنتی توانست مشکلاتی که برای ورود به بورس داشت را پشت سر بگذارد و به این عرصه ورود کند.

ورود این استارتاپ به فرابورس، توسط مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتر اعلام شد،که نوشت: نماد تپسی به عنوان نخستین شرکت استارتاپی به زودی بر تابلو فرابورس جای می‌گیرد.

این شرکت، نخستین شرکت استارتاپی از میان چهار شرکتی است که پیش از این نامشان به عنوان شرکت‌های آماده حضور در بورس به گوش می‌رسید.

شهریور گذشته رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد پذیرش استارتاپ‌ها در بورس منتظر شکل‌گیری و نهایی شدن «بازار هدف» در فرابورس است و حالا با انتشار خبر ورود تپسی به بورس، به نظر می‌رسد که بازار هدف شکل گرفته و نهایی شده است.

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات هم گفت: ورود تپسی به بازار سرمایه نشانه‌ای خوب برای سرمایه‌گذاران، خصوصا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است که می‌تواند آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی کشور تشویق کند.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که شرکت‌ها را به سمت حضور در بورس تشویق می‌کند جذب سرمایه برای توسعه بازار کارشان است، اولین استارتاپ ایرانی حاضر در بورس هم دقیقا با همین هدف وارد شده است.

خبر دیگر از فرابورس اینکه پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت ریل گردش ایرانیان (سهامی عام در شرف تاسیس) در نماد «حگردش» به مدت ۳۰ روز در بازار سوم فرابورس ایران آغاز شد.

به همین مناسبت معاون مالی و اقتصادی هلدینگ فدک ضمن ارائه اطلاعات مربوط به پذیره‌نویسی، برنامه‌های عملیاتی حگردش را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فدک برای خبرنگاران و سرمایه‌گذاران تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امیر ایزدی طی نشست خبری که به صورت آنلاین در فرابورس ایران برگزار شد، هدف از پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت ریل گردش ایرانیان را تامین مالی برای توسعه خدمات پنج ستاره فدک در شمال و غرب کشور بیان کرد و گفت: مجموعه فدک با راه‌اندازی خطوط ریلی در شمال و غرب کشور توسط شرکت حگردش به دنبال این است که هموطنان شمال کشور و همچنین زائران عراقی از خدمات پنج‌ ستاره برای زیارت بارگاه حضرت امام رضا (ع) استفاده کنند.

به گفته امیر ایزدی، شرکت ریل پرداز نوآفرین به عنوان مالک برند پنج ستاره فدک طی بیش از پنج سال فعالیت خود به تکنولوژی بنگاه‌داری در حوزه گردشگری دست یافته است که در نظر دارد این مزیت را از طریق شرکت ریل گردش ایرانیان به مناطق بیشتری در کشور توسعه دهد.

/بازار سرمایه (سنا)/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول