ضررهای سنگین به کسب‌و‌کارهای آنلاین به بهانه پایش هوشمند

مجازیستدرگاه پرداختی تعدادی از کسب‌وکارهای اینترنتی بدون اطلاع قبلی متوقف شد. این اتفاق طبق ادعای مرکز توسعه تجارت الکترونیک، در پی پایش هوشمند ۳۲۵هزار کسب‌و‌کار آنلاین رخ داده است. . براساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این مرکز ۳۲۵ هزار کسب و کار را با پایشگر هوشمند بررسی و ۲۸۵۰ کسب و کار متخلف را شناسایی کرده که منجر به تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی ۱۲۶۶ کسب و کار اینترنتی شده است.

امروز هم تعدادی از کسب وکارها پیامی مبنی بر لغو اینماد سایت و فیلتر شدن کسب‌وکارها دریافت کرده‌اند. در این پیام آمده:
«به طلاع می‌رساند به استناد ماده ۵۲۵ فصل جعل و تزویر قانون مجازات اسلامی، شما مرتکب به فعل جعل نماد اعتماد الکترونیکی شده‌اید. دامنه کسب‌وکار شما فیلتر و از طرف این مرکز اقدام به تنظیم شکایات کیفری خواهد شد.»
حسین شمس، بنیان‌گذار جار دکه آنلاین روزنامه‌ها:
  • امروز ساعت ۳ این پیام را دریافت کردم و بلافاصله وارد صفحه کاربری خود در سایت اینماد شده و تیکت گذاشتم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ام و پیگیری‌ها به جایی نرسیده است. اما احتمال می‌دهم به خاطر درج ستاره‌ها بر پایین نماد باشد.
  • در حال حاضر اینماد جار دو ستاره دارد اما گویا قانون درج ستاره‌ها تغییر کرده است و سیستم پایش تجارت الکترونیک به خاطر همین موضوع قصد لغو اینماد را دارد. در حالی که کسی پاسخگو نیست تا بتوان این مشکل را برطرف کرد.
  •  سایت جار رتبه ۵۰۰ الکسا را دارد و فیلتر کردن آن باعث آسیب و ضررهای زیادی خواهد شد و اینگونه هشدار دادن روش صحیحی برای خطای احتمالی کسب‌وکارها نیست.

مسعود حمیدزاده، رئیس هیئت مدیره تازه‌بار در توییتر خود با ذکر این موضوع که لغو اینماد و به دنبال آن بسته شدن درگاه‌ها، باعث ضرر چند میلیونی این کسب‌وکار شده است، نوشت:

  • دقیقا در یکی از شلوغ‌ترین روزها مطلع شدیم که درگاه بانک از کار افتاده و مشتری‌ها برای خرید با مشکل مواجه شدند. پس از بررسی متوجه شدیم که گویا بخاطر ای‌نماده. بدون یک اطلاع حتی ایمیلی. با بدترین نوع پشتیبانی ناگهان حکم قتل یک کسب‌وکار رو صادر می‌کنند. چند ده میلیون تومان از فروش متضرر شدیم، در بدترین شرایط کرونا و محدودیت‌ها که بچه‌های تیم برای هر ریالش بسیار زحمت کشیده بودند. تماس‌ها در ساعات محدود پشتیبانی ای‌نماد نتیجه نداد و گفتند اطلاع فقط از طریق تیکت وبسایتی که هیچ پاسخی نمی‌دهند. چطور بدون بررسی؟ بدون اطلاع؟ بدون هشدار یک کسب‌وکار رو فلج می‌کنید؟
  •  تا این لحظه هیچ تماسی و پاسخ داده نشده است.
سعید عربلو، مدیرعامل استارتاپ «کارگزار» هم در توییتر خود از قطع درگاه بانکی این استارتاپ نوشت و اعلام کرد:
  • روز سه‌شنبه ساعت ۱۷:۳۰ از اینماد به ما پیامک داده‌اند که نماد شما تعلیق شده است. می‌گویند برای پیگیری موضوع تیکت بزنید ولی ما هر چه تیکت می‌زنیم کسی پاسخگوی ما نیست. با وجود قراردادهای محکم استارتاپ ما اخیرا نماد اعتماد الکترونیکی به ما گفته بود که برای سرویس طرح ترافیک باید از شهرداری تهران و برای خدمات عوارض آزادراهی از وزارت راه مجوز بگیرید. این درحالی بود که برای مثال نام استارتاپ ما در سامانه تهران من که متعلق به شهرداری تهران است درج شده است. با این حال در حال حاضر نمی‌دانیم به چه علت نماد اعتماد الکترونیکی کارگزار تعلیق شده است.

حمیدرضا شربتیان، بنیان‌گذر نوار در توییتر خود هم اعلام کرد:
  • درگاه پرداختی این استارتاپ از شب گذشته قطع شده و تاکنون هیچ کسی پاسخگو آن‌ها نبوده است.

تخلفات کسب‌و‌کارها، عامل توقف نماد
از سمت دیگر رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در صفحه توییر خود از پیگیری تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی برخی از کسب و کارها خبر داد. به گفته الفت نسب نتیجه پیگیری او به این ختم شده است که کسب و کارهایی که اخیرا نماد اعتماد الکترونیکی آن‌ها تعلیق شده یا این نماد را به صورت جعلی در وبسایت خود قرار داده بودند و یا مدت‌ها فعالیت نداشتند. این در حالی است که کسب و کارهای زیادی وجود دارند که می‌گویند نه تنها فعال هستیم بلکه نماد اعتماد الکترونیکی خود را به صورت قانونی دریافت کرده‌ایم.
همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تخلف سایت‌ها را در چند دسته تقسیم کرده است که تخلف‌هایی مانند جعل نماد اعتماد الکترونیکی، عدم بارگزاری وب‌سایت کسب وکارها، انتقال وب‌سایت کسب وکارهای بدون نماد اعتماد الکترونیکی روی وب سایت کسب وکارهای نماددار،  ارائه کالا و خدمات ممنوعه، فعال بودن درگاه پرداخت کسب و کارهای فقد نماد اعتماد الکترونیکی یا نمادهای تعلیق شده،   فیشینگ در کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی، تطابق نداشتن کالا و خدمات ارائه شده با اظهار طبقه‌بندی مورد نظر کسب‌وکار و همچنین تطابق نداشتن شخصیت حقیقی یا حقوقی اظهار شده با شخصیت ارائه‌شده در وب‌سایت کسب و کار را شامل می‌شود.

/آی‌تی ایران /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول