بازیهای رایانهای، سایر رسانهها را پشت سر میگذارند
مجازیست-ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در دیدار با مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای:
- زمینه ایجاد یک تحول در بنیاد ملی بازیهای رایانهای به وجود آمده است و تقویت پژوهشهایی با رویکرد اجتماعی به بازیها رورت دارند و بازیهای ویدئویی در شرایط امروز به سمت شبکهای شدن، آنلاین شدن و جهانی شدن در حال حرکت هستند. بنابراین لازم است که در کشور هم از آمادگی به روز در راستای همسویی با این حرکت استفاده شود.
- آینده اقتصاد بازیهای رایانهای به عنوان موضوعی بسیار جدی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که بازیهای رایانهای در آینده نزدیک سایر رسانهها را پشت سر میگذارند.
- باید خیال انگیزی در بازیها تقویت شود و در این راستا لازم است موضوعاتی که موجب تقویت این مسئله میشود، شناسایی گردد.
- باید به چشمانداز آینده بازیهای رایانهای توجه کرد و مراقب بود که تحت سیطره کشور خاصی نرویم. باید به ازاء بازاری که در اختیار بازیهای خارجی قرار میدهیم، از آنها برای ارتقاء این صنعت در کشورمان خدمات دریافت کنیم.
مدیریت سرگرمی در کشور به زودی به یکی از اولویتهای اصلی در حوزه فضای مجازی تبدیل خواهد شد و اکنون باید به شکلگیری مدیریتی واحد در این زمینه کمک نمود. - باید نقاط قوت کشور در زمینه تولید بازیهای رایانهای در آینده تقویت شود. مواردی از قبیل فرهنگ و زبان ما میتواند مزیت رقابتی ما در مواجهه با بازیهای رایانهای خارجی باشد.
آمادگی بنیاد برای نقشآفرینی دقیقتر در عرصه بازی
امیر خوراکیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با ارائه گزارشی از فعالیت یکسال اخیر بنیاد ملی بازیهای رایانهای:
- با عنایت به اینکه بازوهای اجرایی مصوبات و سیاستهای شورای عالی فضای مجازی، نهادهای مسوول و مراکز اجرایی هستند و خود مرکز در حیطه اقدام عملی فعالیتی ندارد، تقویت توان اجرایی، ارتقای دانش و بینش و افزایش عمق نگاه این مراکز در دستور کار مرکز است و با تمام توان آن را دنبال میکند.
- با توجه به اینکه مرکز ملی فضای مجازی از طریق بهینهسازی سازوکار نهادهای اجرایی، ظرفیت تحقق سیاستهای مصوب را بالا میبرد، در یکسال اخیر بر اساس مطالعات انجام شده، اصلاحات ساختاری در بنیاد ملی بازیهای رایانهای، منجر به بازنگری در فرآیندهای اجرایی این بنیاد شده که بر آن اساس این مرکز مهم آمادگی بیشتری برای پیگیری مصوبات مهم و نقشآفرینی دقیقتری در عرصه بازی و بازیسازی نسبت به قبل پیدا کرده است.
در حوزه سرگرمیها و بازیهای دیجیتال خلاء قانونی وجود دارد
سیدصادق پژمان، مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این دیدار:
- باتوجه به ضعف در دسترسی به دادههای حاکمیتی در حوزه بازیهای ویدئویی از خلاءهای قانونی در حوزه بازیهای دیجیتال و سرگرمی در کشور و نبود قانونی جامع در این زمینه گله دارم.
- خلاءهای قانونی در حیطه بازیهای دیجیتال و سرگرمی و نبود قانون جامع سرگرمی و بازیهای دیجیتال در کشور یکی از موانع دراین حوزه است.
- مداخلات و همپوشانیهای ماموریتی با دیگر نهادهای حاکمیتی باعث بروز مشکلاتی در ماموریتهای محول شده به بنیاد به عنوان تنها متولی و مرجع بازیهای رایانهای در کشور شده بود که البته برخی از این همپوشانی در حال حاضر رفع شده است.
- با توجه به اینکه علیرغم تلاشهای چندساله هنوز تشکل صنفی واحدی در حوزه بازیهای رایانهای وجود ندارد، مجموعه بنیاد در تلاش است با همکاری ذینفعان این حوزه، شرایط تاسیس نهاد صنفی فراهم شود.
- با توجه به پژوهشی که اخیرا به منظور بررسی کارآمدی حمایتهای سالهای گذشته بنیاد انجام شده، در خصوص برنامههای حمایتی این بنیاد از بازیسازان با طراحی و پیادهسازی ساختار حمایتی همگرا، حمایتها از بازیسازان از حمایتهای سنتی به سمت حمایتهای هوشمند حرکت کرده است.
- با عنایت به برنام هها و رویدادهای برنامهریزی شده برای سال ۹۹ در فرمتی جدید متناسب با شرایط پیش آمده، رویداد بازیهای جدی سال ۱۳۹۹ با سازوکاری متناسب با شرایط کرونا ماه آینده بصورت مجازی برگزار خواهد شد.
- درتوافق انجام شده با وزارت آموزش و پرورش، از ظرفیتهای شبکه شاد برای انتشار محتوای آموزشی بهره گرفته خواهد شد. همچنین تلاش شده تا محتواهای آموزشی بازیسازی برای دانش آموزان مقطع دبیرستان از طریق کانال مدرسه بازیسازان فردا در شبکه آموزشی شاد در اختیار آنها قرار گیرد. علاوه بر آن بنیاد ملی بازیهای رایانهای با رویکرد ارتقاء سواد بازی در والدین از وب سایت فهم بازی رونمایی کرد.
- پیگیری دستورالعملهای ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی حوزه نظارت بازیها الزامی است و در راستای اجرای دو دستورالعمل انتشار و نشر، سازوکار اجرایی آن نهایی شده و به زودی در قالب سامانههای مستقل عملیاتی خواهد شد.
/بنیاد ملی بازیهای رایانهای/