برخی‌ها در فضای مجازی به دنبال مچ گیری هستند/ در مواجهه با انتقادها راه درست را پیدا کنیم

مجازیست-محمد صادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، در تحلیل و بررسی قسمت ۱۵ مجموعه تلویزیونی «چای نت» با موضوع رعایت ادب و متانت در پاسخگویی به اشتباهات:

  • یادم هست چند سال پیش خانم کارشناسی در یکی از شبکه‌های استانی مطلبی گفت، صرف نظر از اینکه این مطلب درست بوده یا نه باعث شد تعداد زیادی از مردم ویدئوی صحبت های او را در فضای مجازی همراه با مطالب تمسخرآمیز منتشر کنند.
  • واقعا آیا ما دقت کردیم که بازنشر این ویدئو همراه با طعنه ها و کنایه های تمسخر آمیز چه لطمه‌ای ممکن است به فرد در جامعه بزند؟ فارغ از اینکه ممکن است مطلبی که می‌گویم درست باشد یا نه نوع رفتار دیگران هم خیلی مهم است که ما حتی راجع به مواردی که ممکن است اشتباه باشد نباید خودمان برخوردهای نادرست را تکرار کنیم.

راه پاسخگویی به اشتباهات، تمسخر کردن نیست

  • خداوند روی این موضوع تأکید های فراوانی در قرآن کریم داشته است. مثل آیه الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس یعنی وقتی یک فردی اگر حتی اشتباهی مرتکب شد، نباید طوری باشد که ما او را مورد هجمه خاص قراردهیم. راه پاسخگویی به اشتباه این است که ما اشتباه را با پاسخ درست و منطقی رفع کنیم نه با تمسخر و ابراز خشونت به شکل آشکار و پنهان.

در فضای مجازی به دنبال مچ گیری هستند!

  • همچنین خداوند در آیه ۴۴ سوره بقره می فرماید: «اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم» به این معنی که آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خودتان را فراموش می کنید؟ واقعیت این است که در فضای مجازی خیلی ها دنبال مچ گیری هستند و کسب و کارشان این است که نقطه ضعفی از دیگران پیدا کنند و آن را برجسته کنند و همین را ابزاری قرار دهند برای پیدا کردن فالوور. البته به این افراد اینفلوئنسر می گویند. بعضی از اینفلوئنسرها کارشان این است که با مچ گیری ضعف های دیگران را برجسته می‌کنند و بعد از این طریق کسب درآمد می کنند.
  • این افراد قطعا دلسوز جامعه نیستند و ما باید مراقب باشیم که خودمان دچار این آسیب نشویم و مراقب باشیم طوری نشود که ما به خاطر اینکه یک داور در یک بازی دوستانه یا رسمی فوتبال اشتباهی در قضاوت خود مرتکب شد به صفحه شخصی او هجوم ببریم!

آبروی افراد را در فضای مجازی نبریم

  • مراقب باشیم وقتی این کار را انجام می دهیم در اصل با آبروی آن فرد بازی می کنیم.
    آیا فکر کردیم چه اتفاق هایی در خانواده های این داور و افرادی که هرطور می خواهیم درباره شان صحبت می کنیم، رخ می دهد؟ اعتباری که این فرد به عنوان یک پدر برای فرزندانش دارد چه می شود؟
  • این مراقبت ها بسیار مهم است. اگر فردی اشتباهی مرتکب شد همیشه راه پاسخ دادن به آن اشتباه این نیست که با بدترین نحو و بدترین بیان و کنایه آمیز و طعنه آمیزترین شیوه ها اشتباهش را بررسی کنیم. بلکه گاهی اوقات باید به سراغ مرجع تخصصی برویم. اگر او داور هست سراغ فدراسیون برویم اگر معلم است و اشتباهی مرتکب شده یا حرفی به اشتباه زده اول باید به او تذکر دهیم.
  •  نباید همیشه یک اشتباه را عمومی کنیم و اگر معلمی در کلاسی به اشتباه صحبتی کرده و پدر و مادر شاگردش از این اشتباه خبر دار می شوند نباید با آبروی این معلم در فضای مجازی بازی کنند. ابتدا باید با خود معلم صحبت کرد و بعد موضوع را با مدیر مدرسه در میان بگذارم و در نهایت اگر به نتیجه نرسید باید به آموزش و پرورش مراجعه کرد و دست آخر می توانند شکایت کنند.
  • گاهی اوقات عمومی شدن برخی اشتباه ها نه تنها به رفع آن ایراد ختم نمی شود بلکه باعث می شود فقط آبروی آن شخص برود‌ و هیچ اتفاق مثبتی هم نمی افتد. بنابراین خواهشی که از مردم دارم این است که در مواجهه با اشتباه ها و انتقادها راه درست را برای رفع خطا و اشتباه پیدا کنند. اگر راه درست برای رفع خطا و اشتباه پیدا شود آن اشتباه برطرف می شود و اگر نه ما فقط به آن اشتباه دامن می زنیم بدون اینکه هیچ نتیجه مثبتی بگیریم.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول