آمارهای جالب یوتیوب از ویدیوهای ۲۰۲۰

مجازیستیوتیوب سرزمین فرصت‌هاست. برای اینکه کسی در عرصه رسانه‌های سنتی مثلا تلویزیون، رادیو، نشریات کاغذی یا حتی وبلاگ‌ها بتواند موفق شود، سال‌ها تجربه‌اندوزی و کار دشوار لازم است. اما یوتیوب و کلا رسانه‌های اجتماعی دیداری، قلمرو متفاوتی هستند. یک کاربر ممکن است به صورت شانسی و مثلا به خاطر وایرال شدن یک ویدئو مشهور شود. ممکن است ویژگی‌های ظاهر، باعث مطرح شدن او شود. حتی ممکن است بیهودگی‌های زندگی روزمره و رفتارهای عجیب‌اش، باعث شود دنبال شود!

البته برخی از کاربران یوتیوب هم هستند که نیاز واقعی و پوسته‌ای جامعه کنونی به سرگرمی را درک می‌کنند و با همان ظاهر و محتوا، ویدئو تهیه می‌کنند.

یوتیوب به تازگی فهرست بهترین‌های ۲۰۲۰ خود را منتشر کرده است. در یک نگاه کلی محبوب‌ترین ویدئوهای سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر انتخابات آمریکا، بیماری کرونا و ناآرامی‌های آمریکا در پی مرگ جورج فلوید هستند. باقی ویدئوهای مطرح همان سبک سابق را دارند و سرگرمی، مد و زیبایی، سبک زندگی و گیم موضوع اصلی همه‌شان است.

ویدئویی که در سال ۲۰۲۰ بیشترین شتاب بازدید را پیدا کرد، ویدئویی است از یک استندآپ کمدین به نام دیو چاپل.

ویدئوی با مزه بعدی ویدئوی طنزی است که توسط شوی Saturday Night  تهیه شده بود و نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را موضوع قرار داده بود.

هر دو این ویدئوها بیش از ۲۰ میلیون بار دیده شده‌اند. این اعداد جالب هستند و نشان می‌دهند که در ابعاد جهانی شما چقدر باید محبوب شوید که جزو برترین‌ها شوید و در عین حال اگر ماشین حساب برداریم، به اعداد جالبی در مورد میزان درآمد یوتوبرهای برتر می‌رسیم!

یوتیوب علاوه بر ویدئوهای محبوب در سال ۲۰۲۰، فهرستی از ۱۰ کانال یوتیوب که در سال ۲۰۲۰ بیشترین دنبال‌کننده را جذب کرده‌اند منتشر کرده است.

باز هم اعداد جالب هستند، برای مثال کانال Dream تنها در عرض یک سال ۱۲.۵ میلیون دنبال‌کننده جالب کرده است.

در قسمت دیگری آمار، یوتیوب فهرست برترین تهیه‌کننده‌ها را منتشر کرده که در صدر آنها MrBeast با ۴۶.۱ میلیون دنبال‌کننده قرار دارد. ویدئوهای هم کاملا جنبه سرگرمی دارند و هر ویدئوی به طور متوسط بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون بار دیده می‌شود!

البته کلا ایرانی در بخش یوتیوب به خاطر عدم دسترسی و نیز تمرکز عمده ایرانی در بخش شبکه‌های اجتماعی روی اینستاگرام و تلگرام، شاید یک دهه از جریان جهانی عقب‌تر باشند.

اما به نظر من دیر یا زود یوتیوب ایرانی هم محبوبیتی نسبی همگانی پیدا خواهد کرد.

چند عامل باعث کندی این محبوبیت می‌شود:

۱- در اینستاگرام و تلگرام همه دوستان و آشناها هستند، اما در یوتیوب نه! به تناسبش شما حس غربت می‌کنید و نمی‌توانید به سادگی به سبک اینستاگرام مطلب برای دوستان بفرستید.

۲-ازنظر بارگزاری اینستاگرام و تلگرام خیلی راحت‌تر لود می‌شوند.

۳-رابط کاربری یوتیوب عقب‌تر از اینستاگرام و تلگرام است.

۴-اینفلوئنسرها از نظر فنی معلومات لازم برای حضور در یوتیوب را ندارند.

اما از نقطه نظر شخصی از اینکه سبک محتوایی غالب کنونی اینستاگرام اینفلوئنسرها را در یوتیوب هم ببینم، مسلما خرسند نخواهم بود! به هر حال سلیقه‌ها متفاوت هستند.

/یک پزشک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول