«حق قطع اینترنت» برای کارکنان دورکار در اروپا

مجازیستهمه گیری کرونا باعث شده که کارمندان بسیاری از کارمندان به صورت دورکار فعالیت‌های مربوطه را به انجام برسانند. چنین شرایطی نیازمند وضع قوانین جدیدی است. طرح قانون جدید در حمایت از کارمندان دورکار توانست مورد تایید قانون گذاران اتحادیه اروپا قرار گیرد.

به موجب این طرح، کارمندان دورکار نیاز نیست به صورت تمام وقت در دسترس کارفرما باشند. این طرح قانونی تحت عنوان «حق قطع اینترنت» به کارمندان دورکار اجازه می‌دهد در ساعت‌هایی اصلا به اینترنت متصل نباشند و نیازی نیست ایمیل‌های خود را چک کنند. البته برای اجرایی شدن، طرح باید در کمیسیون اروپا به عنوان بازوی قانون گذار این اتحادیه تصویب شود.

در حالیکه حدود حداقل یک سوم نیروی کار در کشورهای مختلف اروپایی به صورت دورکار فعالیت می‌کنند؛ برخی از این کارمندان در طی این مدت مجبور بوده‌اند به صورت تمام وقت و در تمامی ساعات در منزل در دسترس کارفرما باشند.

نمایندگان مجلس معتقد هستند حق قانونی پرسنل است که حتی در شرایط دورکاری، طبق ضوابط کاری حق قطع کردن اینترنت را داشته باشند و در ساعات مشخصی پاسخگوی ایمیل‌ها و درخواست‌های کارفرما نباشند.

همه گیری کرونا تغییراتی اساسی در سبک کار کردن برخی مشاغل ایجاد کرده است. سبک جدید کاری نیازمند قوانین جدیدی است. از زمان همه گیری کرونا و دورکاری، بسیاری از کارمندان دچار عوارض جانبی از جمله انزوا، خستگی، افسردگی، فرسودگی، بیماری‌های عضلانی یا چشم درد شده‌اند. در کنار این موارد، فشار همیشه در دسترس بودن نیز باعث شده نیروهای دورکار به صورت تمام وقت تحت فشار باشند.

این طرح با ۳۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع در کمیته استخدام دپارتمان اروپا تایید شد. براساس این طرح، کارمندان دورکار نیاز نیست به صورت تمام وقت در دسترس باشند و برای حفظ تعادل بین زندگی و کار خود، می‌توانند ساعت‌هایی به هیچ وجه آنلاین نباشند و به امور شخصی خود برسند.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول