بررسی آداب حضور دانش آموزان و معلم ها در فضای مجازی

مجازیستبه دلیل شیوع ویروس کرونا، آموزش های نظام تعلیم و تربیت و نظام عالی کشور از اسفندماه ۱۳۹۸ به صورت مجازی دنبال می شود. دانش آموزان،معلمان، دانشجویان و اساتید در فضای مجازی حضور گسترده ای دارند و به دلیل فراگیری و یادهی آموزش ها با یکدیگر در تعامل هستند.

آموزش های مجازی و تعامل شاگرد و معلم و حتی استاد تجربه جدیدی است و از این رو دارای نقاط ضعف و قوت زیادی هم هست.

در این میان استفاده از چه نوع ادبیاتی در  فضای مجازی دارای اهمیت می شود،گاهی شاهد هستیم که افراد استفاده از ادبیات فضای مجازی را نمی دانند و در برخی از موارد حرمت و احترام کلاس مجازی نگهداشته نمی شود و افراد به راحتی هیجانات خود را بروز دهند. درباره این موضوع با الهام برجی، روانشناس، مشاور مدرسه و مدرس درس مهارت های زندگی به گفتگو پرداختیم که درادامه می خوانید:

گفتگو در فضای مجازی با فضای واقعی چه تفاوت هایی دارد؟

واژگان یک گفتگوی حضوری با ادبیات و واژگانی که در فضای مجازی به اشتراک می گذاریم، با هم متفاوت است.

هنگامی که رو به روی یکدیگر قرار می گیریم، مهربانتر و مودبتر هستیم اما وقتی در  فضای مجازی نظر خود را بیان می کنیم بی پروا، خشمگین و تند خو می شویم.

در برخی از موارد شاهد تغییر ادبیات دانش آموزان و دانشجویان در فضای آموزش آنلاین هستیم در این باره نیز توضیح دهید؟

همانگونه که مستحضر هستید با آغاز کرونا و فاصله اجتماعی که در تعداد زیادی از کشورهای جهان حاکم شد، بسیاری از فعالیت های روزمره با مشکل رو به رو شد  و همین موضوع باعث مجازی شدن آموزش ها شد.

آموزش های مجازی و کلاس های آنلاین با وجود فقدان سواد اینترنتی و  عدم آمادگی کافی، بستر سازی فکری و عدم اطلاع از آداب حضور درکلاس های آنلاین و فضای مجازی  در بین کودکان و  نوجوانان پا به کشور گذاشت. این موضوع قطعا آسیب ها و  چالش های با خود به همراه داشت.

شاهد تمسخر، بی ادبی با معلم یا دوستان، بیان مخالفت با لحن نامناسب و غیره را شاهد بودیم.

در این باره نقش خانواده ها در هدایت فرزندانشان چگونه باید باشد؟

همانگونه  که می دانید خانواده نخستین نهادی است که  ارزش ها، باید ها ونباید ها را به فرزند خود منتقل می کند. خانواده در گسترش روحیه انتقاد پذیری و  پذیرش، مسئولیت پذیری نسبت به  اخلاق، رفتار و نحوه تفکر در فضای مجازی و آداب حضور در فضای مجازی نقش پررنگی را ایجاد می کند.

نقش رسانه ها؟

رسانه ها با آماده سازی  محتوای  وکلیپ های موضوع قوانین کلاس های آنلاین، آداب حضور در فضای مجازی و پخش آن ها از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه ملی می تواند نقش مهمی را در بالا بردن آگاهی و فرهنگ حضور مناسب در فضای مجازی ایفا کنند.

رفتار معلم ها در برابر بروز هیجانات دانش آموزان چگونه باید باشد؟

معلم نیز در پیشگیری از این چالش ها تاثیر زیادی دارد، به نظر می رسد، برخی از مواقع توجه نکردن به هیجانات و  احساسات، مثل شادی، غم، استرس از طرف معلم می تواند در بروز این آسیب ها نقش مهمی داشته باشد.

اگر معلم و اساتید بتوانند در فضای مجازی آرامش بیشتری را حاکم کنند، قطعا دانش آموز و دانشجو احساس راحتی بیشتر از حضور در کلاس خواهد داشت.

اگر معلم کلاس های آنلاین به موقع به پیام های دانش آموزش توجه نکند، احساس غم و خشم به سراغ شاگرد می آید.

احتمال خشمگین شدن درفضای کلاس آنلاین، با توجه به دلایل گوناگون همانند کندی سرعت اینترنت، دریافت نکردن پاسخ فوری به سوال پرسیده شده بسیار زیاد است.

پس معلم در فضای مجازی باید با صبوری، متانت و برنامه ریزی صحیح موضوعات مولد خشم و کلافگی را مدیریت کند و با روش هایی همانند انگیزه دادن، همدلی وهمراهی و کمک به تقویت حس اعتماد به نفس و ایجاد کردن گفتگو های انفرادی و گروهی با بیان توضیح دقیق فعالیت ها خشم، اضطراب و ترس آن ها را کم کند.

چه مواردی می تواند به رعایت ادب در فضای مجازی کمک کند؟

افزایش مهارت های مناسب زندگی مانند مهارت برقراری ارتباط موثر در فضای مجازی و فرهنگ آداب حضور در فضای مجازی نقش بسیار مهمی را می تواند در ازبین بردن چالش های پیش رو ایجاد کند.

فضای مجازی به عنوان یک تسهیل کننده ارتباطی در حوزه آموزش عمل می کند و ما نمی توانیم فضای مجازی را از نسل جدید بگیریم. باید راهکارهای مفیدی را برای نحوه آداب حضور به آن ها ارایه دهیم تا از حرف های ما روی گردان نشوند.

/شبستان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول