شبکه‌های اجتماعی ظرفیتی انکارناپذیر برای کسب‌وکارها

مجازیست-طاهر خیری، روزنامه نگار و فعال رسانه ای بازار، یادداشتی نگاشته است که در ادامه می آید:

شبکه های اجتماعی با اینکه معایب و مضرات بسیاری دارند، اما نمی توان مزایایشان را نادیده گرفت. این شبکه ها در عمر کوتاه خود توانسته اند طی چند سال اخیر نقش پررنگی را در زندگی فردی و اجتماعی ما ایفا کنند.

برآوردها نشان می دهد فضای مجازی به دلیل جذابیت های فراوانی که دارد بیش از سایر رسانه ها وقت مردم را می گیرد. طبق بررسی های انجام شده حدود ۶۰ درصد جمعیت ایران حداقل عضو یک یا دو شبکه اجتماعی اغلب خارجی هستند. به طوری که واتساپ ۴۸ میلیون، تلگرام ۴۷ میلیون، اینستاگرام ۴۴ میلیون، سروش سه میلیون و توییتر دو میلیون کاربر ایرانی دارند. کاربرانی که روزانه چندین بار به صفحه شخصی شان سر می زنند، پیام مبادله می کنند و عکس، فیلم و متن به اشتراک می گذارند.

واقعیت این است که شبکه های اجتماعی ظرفیت بی همتایی برای معرفی و تبلیغ محصول، خدمت و یا برند تجاری هستند و در صورت استفاده اثربخش، این شبکه ها می توانند ابزاری قوی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان باشند.

صاحبان مشاغل و بنگاه های اقصادی با علم به این موضوع، تلاش می کنند محصول یا خدمات خودشان را در شبکه های اجتماعی به کاربران معرفی کنند تا از این مسیر کسب و کارشان را رونق دهند. به بیان دیگر استراتژی کسب و کارها این است که با حضور مستمر در فضای مجازی و بهره گیری از شبکه های اجتماعی رایگان کالا و خدمت خود را به کاربران معرفی کنند. چون تکرار مداوم نام تجاری یا محصول به تدریج کاربران را به مشتریان وفادار تبدیل می کند البته به شرطی که اعتماد کاربر از طرف صاحب کسب و کار جلب شود.

بازاریابی یکی از مهمترین مزیت های استفاده از شبکه های اجتماعی برای صاحبان کسب و کار و بنگاه های اقتصادی و حتی صنعتی است چرا که در این شبکه ها هزینه های بازاریابی کاهش می یابد و آنچه که اهمیت پیدا می کند تعداد بازدیدها و دنبال کننده ها است.

صاحبان کسب و کار به یقین بر اهمیت استفاده از شبکه های اجتماعی در تبلیغ برند، محصول یا خدمات واقف هستند. فعالیت در فضای مجازی محدودیت زمانی و مکانی ندارد و بستر برای تبلیغ و معرفی محصول یا خدمت در شبانه روز فراهم است. بسیاری از کسب و کارها تلاش می کنند با راه اندازی کمپین های تبلیغاتی در این شبکه ها از این فرصت نهایت استفاده را ببرند و با تبدیل کاربران به مشتریان دائمی، سهم خود را در بازار افزایش دهند و به سود دهی بیشتر برسند.

استفاده از ظرفیت های فراوان شبکه های اجتماعی می تواند عاملی برای سکوی پرتاب کسب و کارها به موفقیت در دنیای رقابتی امروز باشد. هر بنگاه اقتصادی یا تجاری اگر بتواند با استفاده از این فضا خدمات متنوع و متعدد به مشتریانش ارائه دهد چند قدم از دیگران جلو خواهد بود.

زندگی ماشینی و مشغله های متعدد باعث شده است مردم فرصت نکنند به همه کارهای روزمره و ضروری شان برسند. اینجاست که کسب و کارها با استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی وارد میدان شده اند و خدمات مختلف به مشتریان ارائه می دهند. خدماتی مثل خرید غذا، کتاب، پوشاک و تحویل آن در اسرع وقت به مشتری.

به نظر می رسد کسب و کارهای سنتی و خرد  اگر نتوانند خود را همگام با تحولات ارتباطات مدرن وقف بدهند و محصول و خدمات خود را از طریق فضای مجازی به مشتریان ارائه دهند، دیر یا زود از چرخه رقابت و فعالیت تجاری حذف خواهند شد و حتی شانسی برای بقا نیز نخواهند داشت.

/بازار/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول