شرکت فیس بوک قانون ضد انحصار را نقض کرده است

مجازیست-دادستان کل ایالت نیویورک در کنفرانسی خبری:

  • شرکت فیس بوک قانون ضد انحصار را نقض کرده است و باید خسارات ناشی از آن را پرداخت کند.
  • شرکت فیس بوک را به علت نقض قانون ضد انحصار تحت پیگرد قانونی قرار داده است و این شرکت باید خسارت‌های ناشی از آن را پرداخت کند و این موضوع می‌تواند به از هم پاشیدن آن منجر شود.

تقریبا تمامی ایالت‌های آمریکا و کمیسیون تجارت فدرال این کشور از این شکایت حمایت کرده اند. به این ترتیب شرکت فیس بوک دومین شرکت بزرگ فناوری است که در پاییز امسال با یک چالش بزرگ قانونی روبرو می‌شود.
در این حال کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال توقیف برخی اموال شرکت فیس بوک و از جمله شرکت‌های اینستاگرام و واتس اپ است.
در این شکایت مقامات قضایی ۴۶ ایالت آمریکا و همچنین واشنگتن و گوام خواستار این شده اند که مالکیت شرکت‌های واتس اپ و اینستاگرام غیرقانونی اعلام شود.
در این حال شرکت فیس بوک اعلام کرده است که شکایت وارده درباره اینکه قانون ضد انحصار نقض شده است، را بررسی می‌کند.
در ماه اکتبر هم وزارت دادگستری آمریکا شرکت الفبت آی ان سی گوگل را متهم به هزینه یک تریلیون دلار برای خارج کردن رقبایش از میدان رقابت کرد. این دادخواست‌ها بزرگترین پرونده‌های ضد انحصاری در تاریخ آمریکا بوده و قابل مقایسه با دادخواست علیه مایکروسافت در سال ۱۹۹۸ هستند. سرانجام دولت فدرال وقت، آن پرونده را حل و فصل کرد، اما سال‌ها جنگ در دادگاه و بررسی دقیق سبب شد که این شرکت از موضوع از دور خارج کردن شرکت‌های رقیب منع شود و این موضوع سبب رشد انفجاری اینترنت شد.
لتیشیا جیم دادستان کل ایالت نیویورک در کنفرانسی خبری در این باره:

  • هدایت گروهی از ۴۸ دادستان کل سراسر آمریکا را برای ارائه شکایت از شرکت بزرگ رسانه ای- اجتماعی فیس بوک برعهده داشتم. برای نزدیک به یک دهه فیس بوک از سلطه و قدرت انحصاری خود برای آسیب زدن به رقبا و از دور خارج کردن آن‌ها از میدان رقابت با هزینه کاربران روزانه خود استفاده کرده است.
  • فیس بوک با استفاه از مقادیر قابل توجه اطلاعات و پول خود هر عاملی را که به عنوان یکی از تهدیدات بالقوه قلمداد می‌شده در زیر پای خود له کرده و از فعالیت آن جلوگیری کرده است. مقامات فیس بوک گزینه پیش روی مشتریان را کاهش داده اند. آن‌ها نوآوری را در نطفه خفه کرده اند و تدابیر حافظت حریم خصوصی میلیون‌ها آمریکایی را تضعیف کرده اند.
  • فیس بوک در تلاش برای حفظ سلطه خود بر بازار شبکه‌های اجتماعی، راهبردی مضر را برای مسدود کردن هرگونه رقابت با خوددر پیش گرفته است.
  • فیس بوک از مقادیر زیادی پول برای به دست آوردن و خرید رقبای کوچکتر و رقبای بالقوه حتی پیش از آنکه آن‌ها بتوانند سلطه این شرکت را تهدید کنند استفاده کرده است. میلیارد‌ها دلار در تلاشی برای به چنگ آوردن شرکت‌های کوچک‌تر از طرف فیس بوک هزینه شده است. دو نمونه بسیار قابل توجه در رابطه با این طرح غیرقانونی شرکت‌های اینستاگرام و واتساپ بوده اند.
  • ما امروز وارد عمل می‌شویم و برای حمایت از میلیون‌ها مشتری و بسیاری از شرکت‌های تجاری کوچکتر که به خاطر رفتار غیرقانونی فیس بوک آسیب دیده اند اقدام می‌کنیم؛ بنابراین ما از دادگاه می‌خواهیم رفتار ضد رقابتی فیس بوک را متوقف کند و جلوی ادامه این رفتار را در آینده بگیرد و تدابیری اتخاذ کند که همچنین خسارت لازم را به شرکت‌های آسیب دیده در این رابطه پرداخت کند.

با احیای رقابت، شکایت ما به مشتریان کمک خواهد کرد که گزینه‌های بیشتری علاوه بر فیس بوک در اختیار داشته باشند تا آن‌ها بتوانند زمانی که فیس بوک سودآوری خود را بر رفاه و حریم خصوصی مشتریان اولویت دهد، وارد عمل شده و جلوی آن را بگیرند.

  • من در اینجا می‌خواهم از همکاران و دوستان کمیسیون تجارت فدرال برای همکاری آن‌ها و کمک به ارائه این شکایت ضد فیس بوک تشکر کنم. ما به آینده و همکاری با آن‌ها در این فرآیند دادخواهی قضایی نگاه می‌کنیم.
  • ما همچنین از دادگاه می‌خواهیم که زمینه پرداخت خسارات و از جمله واگذاری شرکت‌ها و دارایی‌هایی که فیس بوک به طور غیرقانونی کسب کرده است را فراهم کند. این موضوع برای احیای امر رقابت موضوع مهمی است که ما بار دیگر غصب شکارمابانه این شرکت را متوقف کنیم و به این روش می‌توانیم اعتماد را به بازار بازگردانیم.
  • ما کاملا مطمئنیم که موفق خواهیم شد. بار دیگر تنها به اقدامات پیشین که توسط وزارت دادگستری و دفتر در رابطه با مایکروسافت و شرکت‌ای تی اند تی (AT&T) صورت گرفته است، توجه کنید.
  • اگر شما نگاهی به این شکایت نامه داشته باشید به طور اصولی ماجرا را بیان می‌کند. این شکایت نامه از ابتدا ماجرای ایجاد شرکت فیس بوک در دانشگاه هاروارد و ماجرای غصب برخی از شرکت‌ها و دو شرکتی که به طور ویژه به آن‌ها اشاره شد یعنی اینستاگرام و واتس اپ را بیان می‌کند.
  • این مهم است که شما بار دیگر از نیروی حافظ قانون برای تمرکز بر روی قدرت بررسی نشده شرکت‌هایی که از قدرت انحصاری خود برای چگونگی استفاده از اطلاعات شخصی افراد استفاده می‌کنند، بهره ببرید.

/صدا و سیما، به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول