گزارش تحول بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از ابتدای ۹۸

مجازیستبنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای متولی صنعت بازی‌های رایانه‌ای کشور به عنوان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که جهت برنامه‌ریزی و حمایت از مجموعه فعالیت‌های مرتبط با هنر و صنعت بازی‌های دیجیتال، تقویت مبانی آموزشی و نظارت بر امور این حوزه تاسیس شده و به فعالیت می‌پردازد.

امروزه بازی‌های دیجیتال به عنوان محصولاتی هنری و تجاری واجد تاثیرات گسترده فرهنگی و اقتصادی بر بازیکنان هستند. به این ترتیب توجه به این حوزه و تنظیم مجموع‌های از اهداف و وظایف برای دستگاه‌های عالی کشور در این بخش ضروری به نظر می‌رسد. حمایت از صنعت بازی‌سازی کشور و فعالان این حوزه، آموزش بازی‌سازی و ترویج امر سواد بازی‌های دیجیتال، نظارت بر تولید و عرضه بازی‌های دیجیتال در بازار و پژوهش و حمایت از تحقیق، تولید و ترویج بازی‌های جدی در کشور عمده وظایف و اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در کنار سیاستگذاری است.

در این گزارش اقدامات و دغدغه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را در ۲ بخش اقدامات شاخص و توسعه محور و محدودیت‌ها و دغدغه‌های بازی سازی در سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ را بررسی کردیم تا ضمن ارائه شواهد آماری، به تحلیل روند اقدامات و مقایسه آن با سال‌های قبل بپردازیم.

انستیتو ملی بازی‌سازی
با وجود محدودیت‌هایی که بازی‌سازان ایرانی را در تنگنا قرار می‌دهند، کشور ایران دارای تعداد قابل توجهی افراد فعال با استعداد در حوزه بازی‌سازی است. بنیاد تلاش می‌کند با گسترش امکانات و آموزش‌های لازم، دانش این فعالان را افزایش و شرایط شکوفایی استعدادهای فعالان این حوزه را ایجاد کند.

در مقدمه اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که مصوب شورای عالی انقاب فرهنگی است، به ایفای نقش آموزشی و کمک آموزشی بازی‌های دیجیتال اشاره شده است. این وظیفه در بخش اهداف تاسیس بنیاد و وظایف این نهاد در قالب طراحی و برنامه‌ریزی کلان برای حوزه آموزش بازی‌سازی متبلور شده است. از این رو، انستیتو ملی بازی‌سازی در سال ۱۳۹۰ توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان تنها مرجع عمومی آموزش بازی‌سازی در کشور و با هدف تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص برای توسعه اکوسیستم بازی تاسیس شده است.

مهم‌ترین رسالت انستیتو ملی بازی‌سازی در بین اهداف کلان تعیین شده مطابق با سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای، تربیت نیروی انسانی متخصص و ارتقای سطح آموزش در حوزه بازی‌سازی است. این مهم که در قالب تقویت و ارتقای سطح آموزش و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، متخصص و کارآمد مورد نیاز صنعت بازی‌های رایانه‌ای، توسعه فضای کسب وکار و همچنین در بخش نگاشت نهادیِ اقدامات کلان برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای تحت عبارت تربیت نیروی انسانی کارشناس و حرفه‌ای در سطح دانشگاهی و مراکز مهارتی متناسب با نیازهای صنعت و رسانه بازی‌های رایانه‌های در کشور آمده است، در اهداف کلان آموزشی بنیاد دیده شده و طی اقدامات هر ساله به بلوغ می‌رسد.

اصلی‌ترین اهداف عملیاتی انستیتو که در اقدامات و عملکردهای آن مشهود است می‌توان به تمرکززدایی از انستیتو در تهران و ملی سازی آموزش بازی‌سازی»، «گسترش آموزش‌های مجازی در دوران کرونا»، «گسترش تعامل با مراکز علمی و استارتاپی مرتبط با حوزه بازی‌سازی در کشور»، «تدوین کتب و جزوات آموزشی استاندارد»، «توسعه موضوعی دپارتمان‌های بازی‌سازی»، «به روزرسانی و استانداردسازی سیلابس‌های آموزشی و سرفصل‌های درسی»، «گسترش شبکه اطلاع‌رسانی انستیتو و تولیدات رسانه‌ای»، «توسعه زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های آموزش مجازی» و «گسترش چتر حمایتی از تیم‌های فناور و نوپا» اشاره کرد.

اقدامات شاخص و توسعه محور

تحولات زیرساختی و مأموریت‌های آموزشی با هدف تقویت فرایند توسعه بازی‌سازی، آگاه‌سازی اقشار بیشتر و همگام‌سازی با نیازهای صنعت در کشور انجام شده است.

تحولات زیرساختی

«راه‌اندازی و توسعه سیستم آموزش آنلاین LMS جهت برگزاری دوره ترمیک»،«تالیف و تدوین سیلابس‌های بازی‌سازی»،«تالیف و تدوین سیلابس‌های بازی‌سازی»،«تولید و انتشار نخستین ویدئوهای آموزشی کودک محور در شبکه شاد»،«انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه تهران»،«توسعه همکاری با وزارت آموزش و پرورش»،«توسعه همکاری با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران»،«تشکیل باشگاه فارغ التحصیلان انستیتو ملی بازی‌سازی»،«برگزاری جلسات مشاوره رایگان در زمینه بازی‌سازی برای عموم»،«آرشیو تصویری اقدامات آموزشی انستیتو ملی بازی‌سازی» تحولات زیرساختی اقدامات شاخص و توسعه محور بنیاد بازی‌های رایانه‌ای بوده است.

مأموریت‌های آموزشی

منظور از مأموریت‌های آموزشی، اصلی‌ترین فعالیت‌های آموزشی بنیاد است که در واقع هسته مرکزی شکل‌گیری این بخش را تشکیل داده و در اساسنامه بنیاد به عنوان اموری ضروری در راستای ترویج بازی‌سازی در کشور به آن اشاره شده است.
مأموریت‌های آموزشی انستیتو ملی بازی‌سازی به طور خلاصه در سه محور قابل تعریف است: برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری رویدادهای تخصصی و مرکز رشد بازی‌سازی تعریف شده است.

بر اساس دستورالعمل برنامه‌ریزی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۹ و طبق برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای «تقویت و ارتقای سطح آموزش و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، متخصص و کارآمد مورد نیاز صنعت بازی‌های رایانه‌ای» به عنوان یکی از اهداف و وظایف اصلی این نهاد اشاره شده است.

برگزاری رویدادهای تخصصی آموزش بازی‌سازی از دیگر ماموریت‌های آموزشی بنیاد است که «برگزاری، حمایت و شرکت در همایش‌ها، جشنواره‌ها و بازی‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی» به عنوان یکی دیگر از وظایف آموزشی بنیاد مورد اشاره قرارگرفته است. رویدادهای بازی‌سازی انستیتو، به طور کلی با هدف شناسایی استعدادها و اتصال آنها به صنعت صورت می‌گیرد که می‌توان به «مشارکت در برگزاری دومین رویداد کژوال کمپ با کافه بازار»،«رویداد تجربه بازی‌ساز GDX»،«بوت کمپ بازی‌سازی»،«جشنواره سالانه مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور» وغیره اشاره کرد.

مرکز رشد بازی‌سازی یکی از وجوه مورد تاکید ماموریت‌های آموزشی در اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تقویت و توانمندسازی ظرفیت‌های داخلی در حیطه بازی‌سازی است. در بخش اهداف تاسیس بنیاد به «حمایت کامل از ظرفیت‌های موجود این صنعت در کشور با رویکرد بومی‌سازی و تقویت تولیدات داخلی» اشاره شده و همچنین در سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای «توسعه فضای کسب وکار در این صنعت» و «کسب خودکفایی صنعتی، گسترش بازار و افزایش صادرات محصولات بازی‌های رایانه‌ای داخلی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی» تصریح شده است.

محدودیت‌ها و دغدغه‌های بازی‌سازی در ایران

اصلی‌ترین خدمتی که انستیتو ملی بازی‌سازی به عنوان هسته مرکزی وظایف خود به صنعت می‌نماید، پرورش نسل بازی‌ساز و اتصال آنها به صنعت است؛ به عبارتی تأمین نیروی انسانی آماده به استخدام از مهم‌ترین وظایف انستیتو ملی بازی سازی بوده که در یک دهه اخیر تا حد زیادی نیاز صنعت در این زمینه مرتفع شده است.

«تأمین نیروی انسانی متخصص و ارشد برای شرکتها و تیم‌های بازی‌ساز در حوزه‌های فنی، هنری، طراحی، مدیریت پروژه و کسب وکار»، «به روزرسانی دانش و مهارت بازی‌سازان داخلی مطابق با سرفصل‌های بین المللی و انتقال تجربیات اساتید خارجی به بازی‌سازان داخلی»، «شرکت در رویدادهای بین المللی بازی‌سازی برای بهره‌گیری از تجارب و تعامل با بازی‌سازان خارجی»، «شناسایی و تزریق نیروهای مستعدِ بازی‌ساز به اکوسیستم بازی کشور»، «وجود هزینه‌های بالای سرمایه انسانی ماهر برای شرکت‌های بازی‌سازی»، «کاهش هزینه‌های آموزشیِ به‌روزرسانی در فرایند توسعه سرمایه انسانی» و «عدم وجود فرایندی برای اتصال بازی‌آموزان مستعد و ماهر به صنعت» اصلی‌ترین دغدغه‌های صنعت تعریف شده که معطوف به حوزه آموزش است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدامات و برنامه هایِ در حال اجرای خود را به منظور ایجاد چشم‌اندازی برای آینده با عنوان «رو به جلو» را برای خود تدوین کرده است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ماموریت‌های «توسعه پلتفرم مدرسه بازی‌سازان فردا»،«توسعه پلتفرم آموزش بازی‌سازی (VOD)»،«گسترش همکاری آموزشی با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور»، «ملی سازی و توسعه مرکز رشد بازی سازی»، «گسترش تعامل با آکادمی‌های بین المللی بازی‌سازی» و «برگزاری دوره‌های پیشرفته بازی‌سازی» در نیمه دوم امسال برنامه‌ریزی کرده است.

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول